AC lampan blinkar mellan ON/Off på S40 -02

Nexa
9 juli 2008 · 25 Inlägg

Hej!

Jag har stött på ett mysko problem med min Volvo S40 2.0T -02. AC lampan blinkar mellan on/off. Oftast står den på On men sen kan den få sitt ryck och börja blinka mellan On och Off. Har testat att dra ner temp till min. Då blåser det kall luft sedan slutar det att blåsa sen sätter det igång igen. Det är riktigt kall luft som kommer ut från fläkten. Inget jätte problem men lagom störande! hmm

Någon som haft liknande problem och vet vart man ska börja fel söka??

//Niklas

Suxez
9 juli 2008 · 12 Inlägg

jag har haft samma problem ca 2-3ggr, men det har gett sig automatiskt, och nu funkar det galant tongue vet dock inte vad det beror på tyvärr hmm

BJ_ Lastbilsmekaniker
9 juli 2008 · 107 Inlägg

Är det inte att den lyser när kompressorn går då? För den är ju bara igång stötvis typ max 30 sek åt gången.

FWD = Fel Wheel Drive
Nexa
9 juli 2008 · 25 Inlägg

Det kan nog stämma att det är max 30 sek varje gång.
Om kompressorn går ska jag låta vara osagt men förmodligen.
Vad kan det vara tro?
//Niklas

BJ_ Lastbilsmekaniker
9 juli 2008 · 107 Inlägg

Den ska inte gå mer än 30 sek åt gången. Men att lampan ska tända sig när kompressorn är igång verkar ju skumt. Har den alltid gjort så? Eller kan det vara någon givare till kompressorn och någon sladd till dioden (eller lampan) som spökar? (väldigt långsökt, jag vet wink )

FWD = Fel Wheel Drive
Nexa
9 juli 2008 · 25 Inlägg

Har inte den blekaste, det sjukaste är att den gjorde så för tre veckor sedan. Sedan så började den spöka idag igen! Hmmm mysko. Men kan det vara så att det glappar i knappen eller är jag helt ute och seglar (Mina vänner säger att jag har tummen mitt i handen wink

Grattis till årsdagen på forumet!

//N

BJ_ Lastbilsmekaniker
9 juli 2008 · 107 Inlägg

Haha, skum grej. Har ju i och för sig inte vart bra väder på 3 veckor heller. Så ACn kanske inte har vart igång. Men så länge det funkar och du har tummen mitt i handen så är det väl bara le och se glad ut smile Och hoppas på att det inte krånglar för dig. Annars går det väl börja felsöka om man inte har något bättre för sig.

Tack ska du ha, hade inte tänkt på det förrän nu. Ska försöka komma ihåg att gratta dig om ett år smile

FWD = Fel Wheel Drive
Nexa
9 juli 2008 · 25 Inlägg

Jo jag får väll ta och börja min semester med att försöka hitta någon som kan läsa av felkoder och sedan testa mig fram till vad det kan vara. Har ju en lite förmåga att koncentrera mig mer på blinkande lampor i bilen än trafiken wink!

Haha årsdagar är alltid värda att fira 

//N

Någon som kan läsa av felkoder?

BJ_ Lastbilsmekaniker
9 juli 2008 · 107 Inlägg

Kolla med Bilia, dom vet säkert vad det är, och det är inte dyrt att bara fråga vad det kan vara.

FWD = Fel Wheel Drive
Camitz
9 juli 2008 · 646 Inlägg

Blinkar panelen så är det en felkod som enheten ger ifrån sig! Hör med din lokala auktoriserade verkstad dom kan hjälpa dig!

Suxez
9 juli 2008 · 12 Inlägg

grejen är ju den att ac'n stänger av sig, det är ju inte bara lampan som blinkar, blåser lite, stannar, blåser igen, stannar, blåser. skitskumt

PushedRay Sir Real
9 juli 2008 · 390 Inlägg

hade samma problem med min v40 bad dom kolla på det när den va inne på service senast men dom hitta inget, men nu så har det försvunnit av sig självt :S

Nexa
9 juli 2008 · 25 Inlägg

Det är lite skumt. För när den går ner på Off slutar det som sagt att blåsa. Kvittar om man ställer fläkten på 5:an.
Jäkla spökproblem eller? wink
Men jag ska ringa bilia och höra återkommer med svaret imorgon!
//N

johan-s70-t5
9 juli 2008 · 299 Inlägg

skulle prova att göra rent innertempgivaren dom brukar bli ruskigt fulla i damm å då kan dom ge just de där symtomet..........är ganska vanligt å i 8fall av 10 duger det att göra rent givaren

Nexa
9 juli 2008 · 25 Inlägg

Vart sitter den?

//N

johan-s70-t5
9 juli 2008 · 299 Inlägg

på instrumentbrädan nån stans brukar sitta innanför å ha ett litet galler framför sej om du förstår.........själva givarn sitter alltså bakom instrumentbrädan men har en kanal som leder dit me ett litet galler över

absolutrobban Maskin Operatör
10 juli 2008 · 130 Inlägg

har samma problem med min fast jag kan inte påstå att det är ett problem heller..har läst i instruktionsboken om det och där står det nånting men kommer inte ihåg vad det va..prova och läs där smile

Volvo S40 2,0T
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
10 juli 2008 · 963 Inlägg

Prova att koppla bort batteriet i drygt 15-30min. Då nollställer sig oftast databoxar m.m. Kan lösa de mest skumma problem...

torpis Forummoderator
10 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Camitz skrev:
Blinkar panelen så är det en felkod som enheten ger ifrån sig! Hör med din lokala auktoriserade verkstad dom kan hjälpa dig!

Precis.  Den indikerar ett fel, exempelvis att ett spjäll kärvar. vanligt att blinket kommer i kallare väder just pga detta.

läser man ut felkoder så får du svart på vitt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang