vinande växellåda

ThimNyberg Janas! lattmask
15 juli 2008 · 177 Inlägg

Hej har en 740 gl 86a som låter som en J*vla symaskin när man kör lr ska beskriva det bättre. på tomgång hör man bara ljudet från avgasröret och fläkten men när du kör (lägger i växel oxg gasar) så viner det i lådan svårt att förklara men det e bara när den "driver" släpper jag gasen så e det inget ljud nån som kan veta vad det kan vara? Låter som en batteri driven bil ju hehe omanligt:P

(ps kom å bättre sätt att beskriva ljudet ungefär som när man backar det ljudet)

tack på förhand

den rullar^^
wieger
15 juli 2008 · 511 Inlägg

De kanske sitter en rally låda i den wink

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!
ThimNyberg Janas! lattmask
15 juli 2008 · 177 Inlägg

ZamiX skrev:
De kanske sitter en rally låda i den wink

haha om dt endå vorre såtongue för rally bil e det inte

den rullar^^
NoCooL
15 juli 2008 · 215 Inlägg

Kollat oljenivån i lådan? samt säker på att det är vxl lådan ? Kan vara bakaxeln med som ylar om det är för lite olja. kolla under om du kan se nå olja på underredet

elvisp Ninja
15 juli 2008 · 174 Inlägg

tryck i ett par bananer så kanske ljudet försvinner smile annars vet ja tyvärr inget

ThimNyberg Janas! lattmask
15 juli 2008 · 177 Inlägg

NoCooL skrev:
Kollat oljenivån i lådan? samt säker på att det är vxl lådan ? Kan vara bakaxeln med som ylar om det är för lite olja. kolla under om du kan se nå olja på underredet

oljan i lådan fyldes på för inte så länge sen och har inte sett nå läckage..vart hittar jag dom nivåerna så man kan kolla det?

den rullar^^
NoCooL
15 juli 2008 · 215 Inlägg

Jag är lite oseriös men jag fyller tills det kommer olja ur påfyllningshålet=)

ThimNyberg Janas! lattmask
15 juli 2008 · 177 Inlägg

NoCooL skrev:
Jag är lite oseriös men jag fyller tills det kommer olja ur påfyllningshålet=)

gjorde typ så i växelådan sist dock va det ett jävla pill och fylla den..hur e det med bakaxeln? samma där?

den rullar^^
iNFiNiTi Kodknäckare
15 juli 2008 · 82 Inlägg

ThimNyberg skrev:

NoCooL skrev:
Jag är lite oseriös men jag fyller tills det kommer olja ur påfyllningshålet=)

gjorde typ så i växelådan sist dock va det ett jävla pill och fylla den..hur e det med bakaxeln? samma där?

ja. pill pill pill. så det ska vara, annars äre inte roligt. Känns lite bakaxel över det där. Annars kanske ja du ahha nu är det hjärnstopp. vad heter det där i lådan som håller läget? hmm återkommer när jag kommer på det.

dem har inte diffat fanskapet`?

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.
ThimNyberg Janas! lattmask
16 juli 2008 · 177 Inlägg

diffad e den inte (den driver inte konstant på bådda) ska kolla om jag får tag i ett garage och smörja upp allt och hoppas

den rullar^^
josm
20 juli 2009 · 4 Inlägg

Jag lyfter en gammal tråd nu eftersom jag har exakt samma problem.
Min bakaxel hade gått snart 30.000 och jag köpte en som gått under 20.000 och bytte eftersom det ylade.
Men wtf ljudet var kvar även efter bytet! sad

Jag har bytt stödlager, stötdämpare, fjädrar (biltemas förstärkta). Knutkorsen är det inte glapp i. Bussningarna imellan bakaxeln och bärarmarna är OK. Bussningar mellan bakaxel och momentstag OK. Det är samma däck och fälgar som suttit på sedan det inte lät. Fälgarna är nybalanserade och jag hade inget oljud ifrån dem på lång stund.

Oljudet uppstog den helgen jag bytte hjullager samt dämpare fram, och fjädrar (inte dämpare bak samtidigt).

Ljudet finns inte när jag trampar ur (kopplar), vilket borde utesluta hjullager, eventuellt även stödlager (bytt). Jag har trippelkontrollerat knutkorsens placering gentemot varandra.

Ljudet blir tydligare och tydligare ju högre växel man lägger i. Kör man på 3:an o gasar som ett svin, kommer där ett vin. På 4:an och 5:an är det vin, så länge man ligger på med gasen.

Soppapumpen?
Ljudet finns vid alla möjliga bränslenivåer (även full tank). Skulle det vara soppapumpen, tycker jag det skulle låta vid samma belastning, oavsett växel.

Växellådan?
U tell me!

Bilen är en Volvo 240

norpan1
20 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Troligtvis växellådan.

Retepoj
20 juli 2009 · 664 Inlägg

Lever den om på varje växel?

josm
20 juli 2009 · 4 Inlägg

Nä tydligast på 4:an och 5:an. Går att få fram vinandet om man lyssnar noga genom motordånet när man kör i typ 90 på 3:an. Skulle säkert gå att få fram vinandet på 1:an och 2:an men vågar inte varva så innibängen. Verkar vara mer en effekt av hastighet + gaspådrag

Funderar på om någon vajer ligger emot karossen och för över ljud. Men tro mig, jag har tillbringat många timmar med att stirra på bilen underifrån och försöka komma på källan. Därmed inte sagt att jag kan ha missat något smile

Funderade på att hälla i tjockare olja i växellådan bara för att höra om ljudet förändras. Eller som någon sa "banan i diffen".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang