Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

Goffen Administratör
28 april 2014 · 2 974 Inlägg

Ypperlig första hoj ! Ge fan i vrid fullt på rullen bara !

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
SportPilot Ubåtsingenjör
28 april 2014 · 7 234 Inlägg

Shewii skrev:

666_Beast skrev:
Jag håller på med kortet nu och i höstas köpte jag en custom hoj, passar inte alls mig så jag ska köpa en Suzuki Bandit som jag körde på trafikskolan. 650cc räcker bra tycker jag när man är nybörjare, går ju alltid att byta upp sig sen.
Jag köpte egen utrustning, den på trafikskolan hade sett sina bästa dagar kan jag säga.

Tack! Trevligt med fler som håller på smile Jo runt 600cc känns rätt lagom, men har även funderat på om man ska lätta rejält på lädret och skaffa en Ninja 300 då som ska vara extremt lättkörda, dock finns ju risken att man "växer ur" den alldeles för fort.

CHEEVA skrev:
Jag skulle rekommenderat det som körkortsböckerna kallar för "standard" hoj.

Hur stor motor du ska ha spelar mindre roll, köp en hoj du känner dig bekväm på istället smile du kommer ha roligt även om du inte har en 1200cc mellan benen !

När jag tog körkort hade jag egen hjälm och handskar sen lånade jag resten, tyckte de funkade skit bra så! Hjälm tycker jag är absolut minimum att man har egen då hjälmen formar sig efter ditt huvud.

Sen måste jag säga att du gör ett smart val genom att ta lappen smile roligare kan man knappt ha med kläderna på !

Suzuki bandit som nämndes här ovan är en kanon hoj !

Ja en 1200 är alltför stort tongue kommer nog dessutom, oavsett erfarenhet, aldrig använda så mycket pulver på gata smile

Yes, hjälm är jag helt med på, kanske jag skulle nämnt ^^ handskar och kanske stövlar med kan vara en bra grej då dom också formar sig ju.

Är förövrigt duktigt sugen på en ER6:a, vad tror ni om det?

tror er6an är riktigt schysst, ska prova en nu under våren tänkte jag smile

1200 är absolut inte för stort, med en större motor får du en lugnare motor karaktär smile så provkör lite allt möjligt innan du bestämmer dig !

En sådan ninja 300 tror jag man växer ur sjukt fort, då kan du lika gärna köpa en gammal 125cc 2takt och plocka strypningen tex en cagiva mito !

Precis som goffen säger så är det bara att ge fan i att gasa fullt, dock tycker jag att sporthoj inte är optimalt för gatan även om jag själv kör de. Hojen jag är mest sugen på själv just nu är yamahas nya MT-09

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Puttejohnsson Adlig
28 april 2014 · 412 Inlägg

Jag kör en ER6:a. Köpte den som förstahoj och har haft den i ~300 mil. 25kw-strypning första 50milen sen ut med strypningen (då 72hk istället för 33hk vid strypning) när jag skulle köra bana och har inte satt dit den sedan dess. Vid enbart små, snäva, kurviga vägar så funkar den ypperligt men vid all annan körning så saknas det helt klart effekt. Men absolut, en kanon förstahoj att växa  till sig i. Jag håller denna säsongen ut sen är det hög tid att byta ut mot något med mer effekt! smile

En häst har en hästkraft! Eller..?!
hangman
28 april 2014 · 2 174 Inlägg

Första hojjen, ja köp nån du vill ha smile åk runt provkör när du har kortet, kör en halvtimme eller nått för se det är något för dig lixom, inte så kul köpa något som ser bra ut men är värdelös köra runt på då tröttnar man.

Det är väldigt mycker mer än bara modellen som spelar roll och kan va smart tänka på, jag sänkte mina försäkringar från 4000 till 550 i månaden endast på byta från min nya gsx1000R till min shadow, sportbåge sitter jag väldigt illa på, rolig köra men jag kör typ en gång varje helg, då va det helt enkelt inte värt det just nu.

Ang mc kläder och utrustning, så köp kvalité direkt, jag köpte bra kläder, men en billig hjälm (bandit) och den skön och funkar OK i stan, men över 70 så kommer bruset och det har man bara läst om innan...åker du 10 mil vill du inte ha sånt skit, Och hjälm kan du testa den modellen du vill ha och beställa från tyskland för halva priset nya nolan m.m

Och hojar finns det sjukt gott om, bara välja en riktigt fin och välvårdad, ta nån som legat ute över nån månad kan du du nog göra en bit på priset också smile

SportPilot Ubåtsingenjör
28 april 2014 · 7 234 Inlägg

fc-moto.de där hittar du utrustning till bra pris smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SylvesterStallone
29 april 2014 · 1 433 Inlägg

Goffen skrev:
Bara jag som tycker att en R1a är en kanonhoj?

ja en R1 eller en Gixxer 1000cc ska det vara ialf! köpte en Gixxer k4 1000 förra Juli och har nu kört 2000 mil på den! lade den första gången idag! men det var inte hojjens fel big_smile
tkr det är töntigt av alla som håller på med en massa jävla er6 hit o dit , köp en 1000cc har du nått att växa i Plus att en 600 blir tråkigt på en dag ungefär tongue , Lycka till!

BMW 730D (2005)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 april 2014 · 7 234 Inlägg

SylvesterStallone skrev:

Goffen skrev:
Bara jag som tycker att en R1a är en kanonhoj?

ja en R1 eller en Gixxer 1000cc ska det vara ialf! köpte en Gixxer k4 1000 förra Juli och har nu kört 2000 mil på den! lade den första gången idag! men det var inte hojjens fel big_smile
tkr det är töntigt av alla som håller på med en massa jävla er6 hit o dit , köp en 1000cc har du nått att växa i Plus att en 600 blir tråkigt på en dag ungefär tongue , Lycka till!

har man tråkigt på en 600 så kan man helt enkelt inte köra smile
är faktiskt inte alla som tycker det är SÅ roligt att ligga och pressa på motorvägen, på en kurvig väg går det minst lika fort på en mellan hoj. Är man super intresserad utav topp fart så går en 600 fort nog ändå, hade 296 på mätaren förra sommaren, nu går det ju inte så fort i verkligheten men det var snabbt nog ändå !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SylvesterStallone
29 april 2014 · 1 433 Inlägg

CHEEVA skrev:

SylvesterStallone skrev:

Goffen skrev:
Bara jag som tycker att en R1a är en kanonhoj?

ja en R1 eller en Gixxer 1000cc ska det vara ialf! köpte en Gixxer k4 1000 förra Juli och har nu kört 2000 mil på den! lade den första gången idag! men det var inte hojjens fel big_smile
tkr det är töntigt av alla som håller på med en massa jävla er6 hit o dit , köp en 1000cc har du nått att växa i Plus att en 600 blir tråkigt på en dag ungefär tongue , Lycka till!

har man tråkigt på en 600 så kan man helt enkelt inte köra smile
är faktiskt inte alla som tycker det är SÅ roligt att ligga och pressa på motorvägen, på en kurvig väg går det minst lika fort på en mellan hoj. Är man super intresserad utav topp fart så går en 600 fort nog ändå, hade 296 på mätaren förra sommaren, nu går det ju inte så fort i verkligheten men det var snabbt nog ändå !

har du kört många 1000? då borde du veta skillnaden , och varför ska han köpa en pigelin när han kan köpa en twister direkt visst det är lite mer smaker på Twister men det vänjer man sig vid!

BMW 730D (2005)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 april 2014 · 7 234 Inlägg

SylvesterStallone skrev:

CHEEVA skrev:

SylvesterStallone skrev:

ja en R1 eller en Gixxer 1000cc ska det vara ialf! köpte en Gixxer k4 1000 förra Juli och har nu kört 2000 mil på den! lade den första gången idag! men det var inte hojjens fel big_smile
tkr det är töntigt av alla som håller på med en massa jävla er6 hit o dit , köp en 1000cc har du nått att växa i Plus att en 600 blir tråkigt på en dag ungefär tongue , Lycka till!

har man tråkigt på en 600 så kan man helt enkelt inte köra smile
är faktiskt inte alla som tycker det är SÅ roligt att ligga och pressa på motorvägen, på en kurvig väg går det minst lika fort på en mellan hoj. Är man super intresserad utav topp fart så går en 600 fort nog ändå, hade 296 på mätaren förra sommaren, nu går det ju inte så fort i verkligheten men det var snabbt nog ändå !

har du kört många 1000? då borde du veta skillnaden , och varför ska han köpa en pigelin när han kan köpa en twister direkt visst det är lite mer smaker på Twister men det vänjer man sig vid!

nej skulle inte vilja påstå att jag har kört många liters hojar, men 3 stycken har jag hunnit med smile en r1 och 2 fireblade. Jag står fast vid att på en kurvig väg eller en av våra svenska banor så går en 600 lika snabbt, om inte fortare i vissa fall. Största skillnaden tycker jag drag över ca 150 är, upp dit är det ganska så jämnt faktiskt.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
666_Beast
29 april 2014 · 1 863 Inlägg

Köpte mig en Suzuki Bandit idag, 650 kubik. Alldeles lagom för mig som nybörjare tycker jag iallafall.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
SylvesterStallone
29 april 2014 · 1 433 Inlägg

666_Beast skrev:
Köpte mig en Suzuki Bandit idag, 650 kubik. Alldeles lagom för mig som nybörjare tycker jag iallafall.

hur kan du veta det? har du testat många 1000cc då också innan du köpte dig din bandit?

BMW 730D (2005)
TS_quattro fyrkrafsare
29 april 2014 · 1 443 Inlägg

SylvesterStallone skrev:

666_Beast skrev:
Köpte mig en Suzuki Bandit idag, 650 kubik. Alldeles lagom för mig som nybörjare tycker jag iallafall.

hur kan du veta det? har du testat många 1000cc då också innan du köpte dig din bandit?

Nu är du farligt nära att trolla, alla är vi olika, om du har hittat en hoj du är nöjd med så är det bara att gratulera, det betyder dock inte att det är en universalsanning att plastraketer med literklubba alltid är bäst för alla rakt över. Om så vore fallet hade ju inga andra hojar funnits att köpa?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
666_Beast
29 april 2014 · 1 863 Inlägg

SylvesterStallone skrev:

666_Beast skrev:
Köpte mig en Suzuki Bandit idag, 650 kubik. Alldeles lagom för mig som nybörjare tycker jag iallafall.

hur kan du veta det? har du testat många 1000cc då också innan du köpte dig din bandit?

Du kan ju vända på frågan, vad gör du när du vill byta upp dig? Jag kan skaffa större och starkare maskiner allt eftersom om jag vill. Börjar man med det starkaste så kan man inte göra så mycket sen.
Och jag kanske inte är ute efter 200 hk och 300 km/h, tänkt på det?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
andreasliljemark
29 april 2014 · 210 Inlägg

TS_quattro skrev:
räcker gott att sträcka litegrann (om inte kedjan är slut, men då ska den ju ändå bytas...)
tänk på att inte sträcka för mycket, hojar med lång fjädringsväg ska ha ganska mycket spel för att inte slita sönder saker vid djupa kompressioner....

och just det, man ska inte stirra sig blind på "en kugge, det är ju ingenting" man måste räkna i % säg att originaldrevet har 14 kuggar, du byter till 13. 13/14=0,92 du har alltså sänkt utväxlingen med 8% vilket är nära på en tiondel, gör en ganska rejäl skillnad...

Tackar!

Verkar dock vara nerdrevad fram redan :S
Har läst mej till att fram är 16 original och bak 40.
min har 15 / 40.

och ändå vill ja har ner utväxlingen mer.
42-43 kuggars bakdrev fär ja leta fram! smile

Ingen som åker 690 smr som har några åsikter?

Goffen Administratör
29 april 2014 · 2 974 Inlägg

Var och en får köpa det dom vill men om det ska sitta folk här och hävda att mindre är bättre tänker i alla fall jag hävda att så inte är fallet. Kromslädar ska vi inte prata om ens dom går inte svänga med dom har 75hästar på 1900cc och bullrar o retar folk mest av allt. En 600cc sport KAN köra ifrån en 1000cc sport men då är det FORAREN och inte hojen som är snabb för om 600 vore snabbast skulle vi ens ha ex pro superbike då? Den här tråden är till för trevligt samtal om hojar generellt och va NOGA med att utrycka att det är ERAN åsikt att saker är si eller så.

Med vänlig hälsning ADMIN och trådskaparen ! smile

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
SylvesterStallone
29 april 2014 · 1 433 Inlägg

Goffen skrev:
Var och en får köpa det dom vill men om det ska sitta folk här och hävda att mindre är bättre tänker i alla fall jag hävda att så inte är fallet. Kromslädar ska vi inte prata om ens dom går inte svänga med dom har 75hästar på 1900cc och bullrar o retar folk mest av allt. En 600cc sport KAN köra ifrån en 1000cc sport men då är det FORAREN och inte hojen som är snabb för om 600 vore snabbast skulle vi ens ha ex pro superbike då? Den här tråden är till för trevligt samtal om hojar generellt och va NOGA med att utrycka att det är ERAN åsikt att saker är si eller så.

Med vänlig hälsning ADMIN och trådskaparen ! smile

mycket riktigt ! smile
bra att nån med erfaranehet håller med ,
anledningen till att jag reagerar är att så många av mina vänner som detta året ska köpa bike säger liknande saker som;
- jag måste köpa en motard så jag får in känslan
- 600cc kommer vara så pass mycket lättare att bli van vid
och det töntigaste av allt
-jag kan inte köpa en sporthojj , jag kommer köra ihjäl mig jag är ju helt vild, det vet ni ju !
NEJ första gången ni sitter på en 1000cc kommer ni pissa på er och ligga och ta det SUPER piano , bara för att en hojj har 1000cc är det ingen dödsmaskin!

BMW 730D (2005)
hangman
29 april 2014 · 2 174 Inlägg

SylvesterStallone skrev:

Goffen skrev:
Var och en får köpa det dom vill men om det ska sitta folk här och hävda att mindre är bättre tänker i alla fall jag hävda att så inte är fallet. Kromslädar ska vi inte prata om ens dom går inte svänga med dom har 75hästar på 1900cc och bullrar o retar folk mest av allt. En 600cc sport KAN köra ifrån en 1000cc sport men då är det FORAREN och inte hojen som är snabb för om 600 vore snabbast skulle vi ens ha ex pro superbike då? Den här tråden är till för trevligt samtal om hojar generellt och va NOGA med att utrycka att det är ERAN åsikt att saker är si eller så.

Med vänlig hälsning ADMIN och trådskaparen ! smile

mycket riktigt ! smile
bra att nån med erfaranehet håller med ,
anledningen till att jag reagerar är att så många av mina vänner som detta året ska köpa bike säger liknande saker som;
- jag måste köpa en motard så jag får in känslan
- 600cc kommer vara så pass mycket lättare att bli van vid
och det töntigaste av allt
-jag kan inte köpa en sporthojj , jag kommer köra ihjäl mig jag är ju helt vild, det vet ni ju !
NEJ första gången ni sitter på en 1000cc kommer ni pissa på er och ligga och ta det SUPER piano , bara för att en hojj har 1000cc är det ingen dödsmaskin!

Dom äldre sporthojjarna är betydligt mer svårköra och sämre vägegenskaper...min nästan nya gsx1000R hade ju ställbar prestanda vid styret kunde ställa ner effekten, a-b-c läge, Vet inte exakt vilka HK på respektive bokstav de leverera, men va sjuk skillnad åka c mot a. Som köra 100 eller 200 typ. Lättkörd och säker, perfekt för inlärning.

KHRacing
29 april 2014 ·

andreasliljemark skrev:
Tackar!

Verkar dock vara nerdrevad fram redan :S
Har läst mej till att fram är 16 original och bak 40.
min har 15 / 40.

och ändå vill ja har ner utväxlingen mer.
42-43 kuggars bakdrev fär ja leta fram! smile

Ingen som åker 690 smr som har några åsikter?

det rekommenderas ofta (alltid) att dsreva ner hojen genom att sätta större bakdrev ist'llet för att
byta till mindre fram.. då motorns rotation blir lugnare med orgonal fram & större bak.

All drev du kan tänka dig finns på ebay.co.uk - klicka i inom Europa så slipper du alla tull/moms & det är billigt från tyskland/England

SportPilot Ubåtsingenjör
30 april 2014 · 7 234 Inlägg

666_Beast skrev:
Köpte mig en Suzuki Bandit idag, 650 kubik. Alldeles lagom för mig som nybörjare tycker jag iallafall.

grattis smile riktigt schyssta hojar !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
30 april 2014 · 7 234 Inlägg

Goffen skrev:
Var och en får köpa det dom vill men om det ska sitta folk här och hävda att mindre är bättre tänker i alla fall jag hävda att så inte är fallet. Kromslädar ska vi inte prata om ens dom går inte svänga med dom har 75hästar på 1900cc och bullrar o retar folk mest av allt. En 600cc sport KAN köra ifrån en 1000cc sport men då är det FORAREN och inte hojen som är snabb för om 600 vore snabbast skulle vi ens ha ex pro superbike då? Den här tråden är till för trevligt samtal om hojar generellt och va NOGA med att utrycka att det är ERAN åsikt att saker är si eller så.

Med vänlig hälsning ADMIN och trådskaparen ! smile

Visst är en liters hoj snabbare, men det är lättare att köra fort på en 600. En ny förare är med stor sannolikhet snabbare runt en bana på en 600 än vad han är på en 1000.
Men att hävda att en 600 är löjligt långsam då är man ganska fel på det.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang