Strul vid inkoppling av nya baslådan

Dunis
17 juli 2008 · 13 Inlägg

Tjena!
Har kopplat in en aktivbaslåda idag. En http://mds.se/?artnr=DAX8 och den funkar skit bra.
Jag kopplade ju givetvis ur den gammla lilla pissbasen som satt i bilen. Problemet är dock att när den gammla är utkopplad vill mina två högtalare i dörrarna (en i vardera) ta alldeles för mycket bastoner så det börjar skorra ifrån dem och det låter som den är spräckta utan att man spelar högt alls. Jag testade då att koppla in den gamla basen igen samtidigt som den nya. Då gick det att spela lite högre men då börjar ju såklart den gamla basen skorra och låta som den är sprängd vid en liten högre ljudnivå än när den gammla basen är urkopplad.
Någon som vet hur jag kan ändra på det för att få det att låta bra som det ska?
Mycket tacksam för all hjälp!

Senast redigerat av Dunis (17 juli 2008)

Drönirettab
17 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Hur är framhögtalarna kopplade, är det stereon som driver dem?
I så fall, var det stereon som drev dem även när du hade den gamla basen inkopplad?

Dunis
17 juli 2008 · 13 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hur är framhögtalarna kopplade, är det stereon som driver dem?
I så fall, var det stereon som drev dem även när du hade den gamla basen inkopplad?

Japp, framhögtalarna är kopplad så stereon driver dem det är jag rätt så säker på. Steroen driver iaf den gammla basen direkt utan någon försträrkare eller så.

Drönirettab
17 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Du skulle behöva filtrera bort en del djupa bastoner från framhögtalarna, det görs lämpligen genom att driva dem med ett separat steg men det brukar finnas inbyggt filter i lite mer avancerade bilstereoapparater också.

Vad har du för stereo, märke och modell?

Dunis
17 juli 2008 · 13 Inlägg

Jo det är väll precis något sådant som skulle behövas, hoppas verkligen dock på att slippa hålla på att instalera en massa fler saker då det är rätt så fullt nu.
En Pioneer DEH-3900MP har jag.

TT-Avant
17 juli 2008 · 6 851 Inlägg

Eller så kan man sätte en enkel liten konding som tar den  värsta djupbasen. inte det bästa, men det funkar iaf wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Dunis
17 juli 2008 · 13 Inlägg

TT-Avant skrev:
Eller så kan man sätte en enkel liten konding som tar den  värsta djupbasen. inte det bästa, men det funkar iaf wink

Hur bär man sig åt då?

Drönirettab
17 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Det verkar inte som att den stereon har inbyggda filter när man kikar på produktbeskrivningen iaf, lite synd.

Kanske TT-Avant kan ge exempel på fungerande konding att använda som filter? smile.

Dunis
17 juli 2008 · 13 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det verkar inte som att den stereon har inbyggda filter när man kikar på produktbeskrivningen iaf, lite synd.

Kanske TT-Avant kan ge exempel på fungerande konding att använda som filter? smile.

Jo det var synd.
Men hur är enklaste sättet att lösa det på när inte stereon kan filtrera bort det?

TT-Avant
17 juli 2008 · 6 851 Inlägg

Kan inte siffror, men skulle kunna tro att 280uf skulle kunna funka? Men man lägger den ganska enkelt i serie på högtalarens +  kabeln.
Nu pratar vi alltså inte kondensator man ofta har till slutstegen..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Dunis
17 juli 2008 · 13 Inlägg

TT-Avant skrev:
Kan inte siffror, men skulle kunna tro att 280uf skulle kunna funka? Men man lägger den ganska enkelt i serie på högtalarens +  kabeln.
Nu pratar vi alltså inte kondensator man ofta har till slutstegen..

Vart kan man få tag på en sådan då?

Man kan inte bara stoppa, eller sänka bastonerna till den gammla basen som jag har kopplat in (eftersom det vart bättre med den i då högtalarna i dörrarna inte belastas lika mycket)?

Drönirettab
17 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Såna kondingar finns tex hos www.ljudia.se eller www.hifikit.se men det finns kanske inte exakt den storleken så att du kan välja någon som i närheten, exempelvis 300 mikrofarad.

TT-Avant
17 juli 2008 · 6 851 Inlägg

Drönirettab skrev:
Såna kondingar finns tex hos www.ljudia.se eller www.hifikit.se men det finns kanske inte exakt den storleken så att du kan välja någon som i närheten, exempelvis 300 mikrofarad.

Exakt..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Crille88
18 juli 2008 · 1 353 Inlägg

du ska sänka basen på stereon för den driver väl dina övriga högtalare?
iså fall kör du bas 0 ev +1-3 eller nåt så märker du när du har klart ljud.. sen ställer du basen på den aktiva lådan istället..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang