PLX bredbandslambda till NIRA system..

Palander Sir
20 juli 2008 · 201 Inlägg

Tja Jag har ett PLX SM-ARF bredbandlamda kitt som jag kört med.

Nu håller jag på att installera ett NIRA +I3 system.

PÅ nirat står det att jag behöver 0-1,2V input för att ta imot bredbandlamda från  det lamda kitt jag har.

Nu har jag ju PLX SM-ARF som ha en utgång på 5V som inte går att ändra--  Därför undra jag om det funkar att sätta ett motstånd på 4,17kohm på signalsladden..  ?? Och någon som har en länk till vart jag kan köpa detta motstånd  i så fall..  Om det är fel motstånd så kanske någon vet villket som skulle fungera i stället ?

INFO från PLX utgången Analog outputs (0-5V linear wideband output, 0-1V narrowband output, ground)

Senast redigerat av Palander (20 juli 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
MST4
20 juli 2008 · 224 Inlägg

Jepp du jordar 5 motstånd i serie och kopplar in nirat imellan 4 och 5 motståndet
ta några med ganska hög ohm tal men bara du sätter 5st mot jord så får du 1Volt över det fjärde.


//Martin

Senast redigerat av MST4 (20 juli 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
vaughn
20 juli 2008 · 674 Inlägg

http://www.lgspeed.se/ ring och hör med LG han är kan det...

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Corpze
20 juli 2008 · 1 311 Inlägg

Du kan koppla den på AUX 5 pwm utan att göra om med motstånd för den ingången fixar 0-5v har jag för mig, står om det i manualen!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
Palander Sir
21 juli 2008 · 201 Inlägg

men om jag kör det på AUX 5 Kommer Auto  Fuel CAlibration fungera då i nirat?

JAg har inte pillat med motstånd nått innan. är det 4,17 khom mostånd 5st jag ska löda in allså på sladden 5V i serie bara..    ?  Tror det är en signal sladd  och en jord och även en skärm.. 

Signalen drar man ju till PLX boxen sedan när man vet villken man ska använda men kan man jorda i chassit eller ska jorden gå genom plxboxen också? och vart tar skärmen vägen smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2065/407030_d9fzlk.jpg
motstånd för bredbandslambda PLX och nira..

Senast redigerat av Palander (21 juli 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Corpze
21 juli 2008 · 1 311 Inlägg

Palander skrev:
men om jag kör det på AUX 5 Kommer Auto  Fuel CAlibration fungera då i nirat?

JAg har inte pillat med motstånd nått innan. är det 4,17 khom mostånd 5st jag ska löda in allså på sladden 5V i serie bara..    ?  Tror det är en signal sladd  och en jord och även en skärm.. 

Signalen drar man ju till PLX boxen sedan när man vet villken man ska använda men kan man jorda i chassit eller ska jorden gå genom plxboxen också? och vart tar skärmen vägen smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/2065/407030_d9fzlk.jpg
motstånd för bredbandslambda PLX och nira..

Ja det ska nog fungera, du kanske får ange att du tar in signalen från en annan port bara! men det står ju i manualen hur det fungerar om du har en 0-5v lambda, har för mig de nämner nåt om flexiports också i samma del!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
torpis Forummoderator
21 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Du jordar ner din 5v signal över ett stort motstånd så effekten blir låg.  Du delar motståndet i 5 lika delar, så kan du enkelt haka in dig på 1/5 och få ut 1volt.

I nira kan du sedan mappa lambdans ingång mot din WBL.  tillvägagångssätt: Modifiera niras lambdasensormapp så skalan blir från 0.65 till 1.25, justera bilen till stabil tomgång, modifiera bränslemappen så du erhåller lambda 1.20 stabilt på din WBL skriv in rätt spänning i niras  lambdasensormapp. öka soppan till 1.15 skriv in värdet, öka till 1.10 osv upp till 0.7 eller vad lambdan nu går till.  En baggis.

Hemligheten är att ha stabil jord och stabil plusmatning, förslagsvis en hyffsat grov tåd direkt från batteriet och en jord till karossen, allt annat är förkastligt i synnerhet om du envisas med att använda Autofuel.

Autofuel används mycket restriktivt. Det är synnerligen lite "auto" över den.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/407030_d9fzlk.jpg

Senast redigerat av torpis (21 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
21 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Corpze skrev:
Du kan koppla den på AUX 5 pwm utan att göra om med motstånd för den ingången fixar 0-5v har jag för mig, står om det i manualen!

Yes, på så vis kan man få in signalen i sprutet och logga data men inte använda lambdan för Autofuel eller Closed loop-körning.

(en closed loop som reglerar mot lambda 1.03 vid landsvägskörning spar 100timmars finlir)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
21 juli 2008 · 201 Inlägg

Okej går nog på torpis lösning..  Då är bara frågan vart jag hittar dom motstånden?   KOllat på elfa men finns ju mängder olika sortes motstånd..  Kan du länka till ett som kan fungera ?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
21 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Palander skrev:
Okej går nog på torpis lösning..  Då är bara frågan vart jag hittar dom motstånden?   KOllat på elfa men finns ju mängder olika sortes motstånd..  Kan du länka till ett som kan fungera ?

bara klippa ett i högen smile  små randiga saker.  iom du inte vill dra någon effekt så funkar vanliga 0.5watts utmärkt.  Utgången på lambdan är ju inte gjord för att lastas så välj ganska stora resistorer.   Ohms lag hjälper dig sikta rätt smile



http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l … =11594.htm

Senast redigerat av torpis (21 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
21 juli 2008 · 201 Inlägg

Jag är ju helt kass på allt sånt ohms lag är inget jag har gjort ,,

Men är 4.17khom samma som resistans?   skulle 5st 400resistans motstånd där tex fungera då?  Artickelnummer 60-529-63   ...

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
21 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Om du väljer resistorer på 400ohm så skulle det bli   5/(400*5)= 0.0025A dvs 2.5mA eller 12.5mW  vilket borde fungera.

Minns jag rätt så använder jag motstånd på 470Ohm vilket är standardmotstånd när man driver lysdioder. tror jag köpte 1000st för $1

Senast redigerat av torpis (21 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MST4
21 juli 2008 · 224 Inlägg

Palander skrev:
Jag är ju helt kass på allt sånt ohms lag är inget jag har gjort ,,

Ohms lag är enkel U=R x I eller som vår lärare sa i skolan för att vi skulle komma ihåg det Usch Rök Inte    big_smile
Jag tog oxå nått sånt mellan 450-470 Ohm på min lambda

Senast redigerat av MST4 (21 juli 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Palander Sir
22 juli 2008 · 201 Inlägg

okej då beställer jag 5 st sånna..    Himmlans snällt med all hjälp .. Sånt här känns det som man borde kunna när man pular med sånt här men men:P  ,,,  Har ni koll på vart dom två röda sladdarna FI Supply 12V ska? Står att dom ska kopplas på samma sätt som dom fabriksmonterade kablarna till spridarna  men dom är la ihopkopplade med 12v+ från spridarna så don ska la till KL15 (Täningen 12V)?   Kollar man på orginal shemat så är dom kopplade genom en säkring på 15A och sedan till Bränslepumpsrelät ..  Så en borde la kunna dra dom till den säkringen bara eller ?

blev 5st motstånd med 470 i resistans där då så får vi hoppas det funkar..

Senast redigerat av Palander (22 juli 2008)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
22 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Palander skrev:
Har ni koll på vart dom två röda sladdarna FI Supply 12V ska?

Självklart smile

Det funkar ju så att du styr spridarna med minus/jord, samma som tändspolarna.  Mao så ger du konstant plus in på FI Supply, samt konstant plus och minus till spolarna.  Sen sköter Nira resten.

Jag kopplade dock dessa via ett relä som tändningen styr för att helt slippa krypströmmar vid avslagen motor.


KL15 skall kopplas på så vis att den har ström med tändningen på (även vid start)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Palander Sir
22 juli 2008 · 201 Inlägg

Ja ok..  Då Drar jag nog dom fI supplay till den säkringen för den gick ju genom bränslerelät sedan så det borde ju fungera.. .


Då har jag lite till att koppla in nu då..  smile


JAg ska ju även ha Orginal ecu kvar så Hastighet,varrvräknare,startspärr och fläcktar ska fungera..

Räcker det att dela vevaxelsignalen och så har jag dubbla tempgivare (en till nira och en till orginal ecu).. Kan det vara något mer orginal ecu behöver för att alla mätare inne i bilen ska fngera tro?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
22 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Palander skrev:
Ja ok..  Då Drar jag nog dom fI supplay till den säkringen för den gick ju genom bränslerelät sedan så det borde ju fungera.. .


Då har jag lite till att koppla in nu då..  smile


JAg ska ju även ha Orginal ecu kvar så Hastighet,varrvräknare,startspärr och fläcktar ska fungera..

Räcker det att dela vevaxelsignalen och så har jag dubbla tempgivare (en till nira och en till orginal ecu).. Kan det vara något mer orginal ecu behöver för att alla mätare inne i bilen ska fngera tro?

Det är olika från mellan olika bilar.  Min bil klarar sig på vevaxelsignal (annars starter inte AC) och tempgivaren.  Sen liar allt som det skall.   Tänk på att skärma vevaxelsignalen väl, du anar inte hur rätt jag vart när jag rang ur bilen på 2:an vid 8500rpm slår motorn av och börjar smälla i avgasröret...  jesus trodde allt flugit i bitar, men det visade sig vara en defekt vevaxelgivare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Palander Sir
22 juli 2008 · 201 Inlägg

Ja jag har förstått att den är ganska noga med att fungera till 100% .. JAg köpte ju den nira själva rekomendera men den var några mm mindre i tjoklek så den passa inte i min motor så jag får prova orginalen i alla fall. sad

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
22 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Palander skrev:
Ja jag har förstått att den är ganska noga med att fungera till 100% .. JAg köpte ju den nira själva rekomendera men den var några mm mindre i tjoklek så den passa inte i min motor så jag får prova orginalen i alla fall. sad

finns ju ingen anledning att byta givare på en bil som redan har 60-2 smile

Som Göran brukar säga, det är snarare installationen än komponenterna som brukar spöka. Hellre en NY originalgivare än att försöka mickla fast en skitdyr färggrann HKS-historia  typ smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
22 juli 2008 · 201 Inlägg

japp vi får la se hur bra det fungerar..

Nirat driver tändspolar direkt med inbyggda tändförstärkare eller.. Jag har ju tagit bort orginal tändmodul och satt på bättre tändspolar med ibyggda förstärkare i varje spole,,  inget mysko motstånd som ska in imellan där väl eller på nått annat?  Dom ända kablar jag inte hittar mycket info om är tex den TK cyl 1-4 eller vad den hette som var med kammaxelgivar sladdarna fram där den har jag lämnat i kablaget .. Men det är inget som behöver kopplas in eller.?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang