PLX bredbandslambda till NIRA system..

torpis Forummoderator
22 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Palander skrev:
japp vi får la se hur bra det fungerar..

Nirat driver tändspolar direkt med inbyggda tändförstärkare eller.. Jag har ju tagit bort orginal tändmodul och satt på bättre tändspolar med ibyggda förstärkare i varje spole,,  inget mysko motstånd som ska in imellan där väl eller på nått annat?  Dom ända kablar jag inte hittar mycket info om är tex den TK cyl 1-4 eller vad den hette som var med kammaxelgivar sladdarna fram där den har jag lämnat i kablaget .. Men det är inget som behöver kopplas in eller.?

kamgivare behöver du om du vill bilen skall starta som den skall.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
22 juli 2008 · 201 Inlägg

jo har kopplat in kamaxelgivaren med 3 sladdar. 5v,in signal ochjord  men var en 4 sladd med som det stog TK cyl nått på som jag inte kopplat in .. Men vad är den till för? hitta inget i manualen om den ..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
22 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Palander skrev:
jo har kopplat in kamaxelgivaren med 3 sladdar. 5v,in signal ochjord  men var en 4 sladd med som det stog TK cyl nått på som jag inte kopplat in .. Men vad är den till för? hitta inget i manualen om den ..

Hade inte skadat med ett vettigt kopplingsschema från nira faktiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
22 juli 2008 · 201 Inlägg

nee det hade inte vart fel alls..... Oroligast är jag över hur det kommer fungera med gasspjället med inbyggd tomgångsreglering.. Har ju ingen tomgångsmotor löst på dessa bilar..   Ändast trottelgivaren som är inkopplad nu .. Det tror jag kanske kan vara ett problem men hoppas att det ska räcka..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
MST4
23 juli 2008 · 224 Inlägg

Palander skrev:
jo har kopplat in kamaxelgivaren med 3 sladdar. 5v,in signal ochjord  men var en 4 sladd med som det stog TK cyl nått på som jag inte kopplat in .. Men vad är den till för? hitta inget i manualen om den ..

Den 4e sladden som står TK är för saabs Tänd Kassett där av namnet TK
så 3 sladdar skall det vara till din bil

//Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Palander Sir
23 juli 2008 · 201 Inlägg

gött då har man gjort rätt i alla fall..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
29 juli 2008 · 201 Inlägg

Då har jag kopplat in hela nira systemet.. 

Har klippt ner orginalkabelhärvan och tagit bort allt utom,, Oljetryck, hastighetsmätare på växellådan om det nu är det? , Motortemp givaren, vevaxelgivare (delat signal),,  och signal till startmotor.  Men tänkte på sladden till tankventen den är ju styrd med en mangnetventil den klippte jag ju bort men kom på när jag koppla in det att den kanske skulle vart bra att ha kvar ..  Någon som vet om den styrs på 12v och jord bara ? i så fall kan man la dra nytt bara.. 

Sedan är det något annat att tänka på ? 

Orginal lambdan ska våll inte behövas nu om bredbandslambdan är kopplad till nirat ,,

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
29 juli 2008 · 10 576 Inlägg

original lambda ryker ju, tankventen är originaljunk som man plockar bort och kör öppen om man inte promt vill vara politiskt korrekt och köra den sluten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Palander Sir
29 juli 2008 · 201 Inlägg

Okej .. borde allså gå att ta bort hela mengnetventilen där och dra en slang in under hjulhuset bara eller..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
torpis Forummoderator
29 juli 2008 · 10 576 Inlägg

Ja du... wink  där kan inte jag hjälpa merän det generella svaret att ta reda på hur systemet fungerar och kompå en lämplig modifikation som du tror fungerar bättre.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Palander Sir
29 juli 2008 · 201 Inlägg

ja vevhusventen har jag ju byggt om lite så den är ju kopplad genom en catchtank och tebax till ventilkåpan, Tankventen kanske funkar att göra samma sak med då.. annars får jag la koppla in dom sladdarna igen kanske är lattast

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang