Kört med fel bränsle i ungefär 2 veckor :/

Fimpha
1 februari 2006 · 557 Inlägg

Hej, jag har gjort en klantig sak. Jag köpte en ny bil den 16de Volvo S40 2,0 Turbo - 98
Och jag frågade ägaren vilken sort bränse man skulle ha, då jag ej e så kunnig vad gäller bilar.

Han svarade "Den går bäst på Blyfri 98" okej tänkte jag och har kört med 98 Blyfri. Men idag när jag skulle tanka så öppnade jag soppa luckan och såg en  grön lapp där som jag aldrig har tänkt på förut, jag läste på lappen och det stog "ENDAST Blyfri (RON95)

Och nu till det viktigaste, vilka konsekvänser kan det här få? MKT TACKSAM FÖR SVAR! //Jerry

//Jerry
Tengu1969
1 februari 2006 · 1 396 Inlägg

menar du att handu köpte bilen av sa att du skulle tanka 98 oktanig och på lappen i bilen stod det att du skall tanka 95 oktanig?

du kan köra både på 98 och 95 oktanig bensin....

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
CarBear A + B = KUL
1 februari 2006 · 66 Inlägg

Inga alls!
Du kan vara helt lugn.
Att köra med 98 oktan istället för 95 är bättre om bilen är trimmad, och "optimerad" för ett högre oktantal. Kör du med 98 och bilen är original gör det ingen skillnad alls på hållbarhet osv.

//CarBear

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)
THEBADGUY Gorgilus addictus
1 februari 2006 · 4 737 Inlägg

de är ingen fara,,,, bilen kan gå lite sämre,,, men annars är de lungt

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
infected_markan
1 februari 2006 · 105 Inlägg

men slår du i fuldiesel kan du få problem tongue

4G63GalantGTI_R Avstängd
1 februari 2006 · 138 Inlägg

suck....

frasse4
1 februari 2006 · 736 Inlägg

Endast BLYFRI är det intressanta annars pajar du katten. Allt är ju blyfritt nu...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
turbotompa fritidsprofessor
1 februari 2006 · 1 197 Inlägg

frasse4 skrev:
Endast BLYFRI är det intressanta annars pajar du katten. Allt är ju blyfritt nu...

njaaaeeee.. inte högerfoten iaf

Drönirettab
1 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Det är möjligtvis inte så att när bilen tillverkades så var det bara 95 oktan som var helt blyfri och utan tillsatser? Därav den gröna skylten.

Lunnajs Mr
1 februari 2006 · 267 Inlägg

nya fsi-bilar ska man inte köra på 98oktan iaf?
har väl något med direktinsprutet o göra tror jag... rätta mig om jag har fel

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Fimpha
1 februari 2006 · 557 Inlägg

Tack för era svar, men eftersom jag har fått så många olika vet jag inte om jag ska fortsätta vara nervös lr om jag kan ta det lungt? hmm 95 Blyfri ska det vara iaf...

//Jerry
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
1 februari 2006 · 2 009 Inlägg

Det som stir där är att den får köras på minimum 95 octan.
Annars kan den spika PGA För lågt oktantal.
Högre = lugnt.
Dock ingen mening om du inte har ett adaptivt insprut.
Det ända det skadar då är plånboken motorn mår precis samma.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
ludde__mannen draminbil.nu
1 februari 2006 · 1 382 Inlägg

Fimpha skrev:
Tack för era svar, men eftersom jag har fått så många olika vet jag inte om jag ska fortsätta vara nervös lr om jag kan ta det lungt? hmm 95 Blyfri ska det vara iaf...

Att "byta upp sig" till 98 är ingen fara.. Det som kan få konsekvenser är att byta ner sig till 95 igen (om man kör en trimmad bil)
Detta är menat som en sammanfattning av den något röriga diskutionen som försigått wink

CarBear A + B = KUL
2 februari 2006 · 66 Inlägg

Ingen aning faktiskt. Själv har jag sugmotor som inte är trimmad.
Finns säkert massa personer här som kör trimmade bilar som vet svaret på denna fråga! smile

//CarBear

SupraM3 skrev:

CarBear skrev:
Inga alls!
Du kan vara helt lugn.
Att köra med 98 oktan istället för 95 är bättre om bilen är trimmad, och "optimerad" för ett högre oktantal. Kör du med 98 och bilen är original gör det ingen skillnad alls på hållbarhet osv.

//CarBear

om man kört på 98 med trimmat lääääänge men sen ändrar till 95 för 98 är för dyrt vad för konsekvenser kan det få??

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)
jika
2 februari 2006 · 55 Inlägg

Drar till med en chansning här... RON borde väl stå för Recommended Octane Number...

DVS. Du rekomenderas iaf inte inte underskrida denna oktanhalt.

Edit: orka stava såhär på natten tongue

Senast redigerat av jika (2 februari 2006)

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)
PeppeVectra Peppe Vectra
2 februari 2006 · 1 076 Inlägg

ludde__mannen skrev:

Fimpha skrev:
Tack för era svar, men eftersom jag har fått så många olika vet jag inte om jag ska fortsätta vara nervös lr om jag kan ta det lungt? hmm 95 Blyfri ska det vara iaf...

Att "byta upp sig" till 98 är ingen fara.. Det som kan få konsekvenser är att byta ner sig till 95 igen (om man kör en trimmad bil)
Detta är menat som en sammanfattning av den något röriga diskutionen som försigått wink

Exakt varför skulle motorn ta skada av att byta ner sig från 98 till 95?
Det är ingen tävlingsbil vi snackar om det är en helt vanlig standard bil.
Byta från 98 till 95 ger en skillnad på 0.6% tändningmöjlighet.
Det är en jävla skillnad att byta från 116 oktan till 95 då har du en tändningmöjlighet på omkring 40% å de är en jävlaskillnad då spikar motorn.
En högprestandard motor skall köras på högprestandard bräsle, å¨då menar jag inte nåt andrenalin bränsle från shell.

Du som var orolig om din bil skulle kärva kan lugna ner dig nu. som dom sa här innan så händer inte så mycke med din bil bara för att du kör på 98 istället för 95. du kan köra på diesel i bilen om de skulle köra sig i din plånbok också bara de att de tar din 2 timmar länge å ta dig till jobbet.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
2 februari 2006 · 3 804 Inlägg

Om den är trimmad så fortsätter du kör på 98 och om inte kan du spara in några kronor i veckan o köra på 95an ..


Mvh


Bmw osv..
jonTe
2 februari 2006 · 5 710 Inlägg

Fimpha skrev:
Och nu till det viktigaste, vilka konsekvänser kan det här få? MKT TACKSAM FÖR SVAR! //Jerry

Inga alls så du kan sova gott om natten smile

Vill du tanka 95 så gör du det....
Vill du tanka 98 så gör du det....

Bilens styrsystem är så "smart" att den klarar båda sorter.

Är bilen trimmad kan den som sagt vara optimerad för att gå på 98 och då skall du köra det (oavsett vad det står på lappen)

MVH Jonas
..............
onej84
2 februari 2006 · 1 854 Inlägg

Du har turbo tanka 98,
men 95 funkar oxå.

ludde__mannen draminbil.nu
2 februari 2006 · 1 382 Inlägg

Lucifer84 skrev:

ludde__mannen skrev:

Fimpha skrev:
Tack för era svar, men eftersom jag har fått så många olika vet jag inte om jag ska fortsätta vara nervös lr om jag kan ta det lungt? hmm 95 Blyfri ska det vara iaf...

Att "byta upp sig" till 98 är ingen fara.. Det som kan få konsekvenser är att byta ner sig till 95 igen (om man kör en trimmad bil)
Detta är menat som en sammanfattning av den något röriga diskutionen som försigått wink

Exakt varför skulle motorn ta skada av att byta ner sig från 98 till 95?
Det är ingen tävlingsbil vi snackar om det är en helt vanlig standard bil.
Byta från 98 till 95 ger en skillnad på 0.6% tändningmöjlighet.
Det är en jävla skillnad att byta från 116 oktan till 95 då har du en tändningmöjlighet på omkring 40% å de är en jävlaskillnad då spikar motorn.
En högprestandard motor skall köras på högprestandard bräsle, å¨då menar jag inte nåt andrenalin bränsle från shell.

Du som var orolig om din bil skulle kärva kan lugna ner dig nu. som dom sa här innan så händer inte så mycke med din bil bara för att du kör på 98 istället för 95. du kan köra på diesel i bilen om de skulle köra sig i din plånbok också bara de att de tar din 2 timmar länge å ta dig till jobbet.

Jag försökte som sagt bara samanfatta.. Vet inte om det stämmer utan det är mycket möjliigt att du har rätt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang