Finns det något hopp för mitt Optima batteri?

Muppsi Bessewisser
1 augusti 2008 · 556 Inlägg

Hallå

Fick ett Optima Red Top av en kompis här om dagen och batteriet är lite slött...

Tänkte höra om det finns något man kan göra för att rädda batteriet eller om det är helt kört lopp.

Det har stått i ett värmegarage nu orört i nästan 12 månader, det tar imot laddning hur bra som hällst men den är inte så villig att hålla kvar spänningen sad När man´på morgonen ska starta bilen så är det som om batteriet skulle vara tomt, lika så om man får motorstopp och liknande, av någon anledning så funkar bilstereon hur bra som hällst när bilen är avslagen och lika så lysen och tuta (Jord fel?).

Spänningen mellan + och - är ca 11,5V - 12,2V. När motorn är igång vid ca 700 - 800 RPM så ligger spänningen mellan polerna på ca 13,73V vilket visar att bilen laddar som den ska.

Hur ska jag göra?

//SkyNard

How low
volvov
2 augusti 2008 · 127 Inlägg

prova att sätta i ett annat batteri i bilen och prova om de går nästa dag.. startar bilen så äre väll optima batteriet som är slut..

Volvo 960 "T5" (1992)
Volvo 240 DL "T5" (1975)
BJ_ Lastbilsmekaniker
2 augusti 2008 · 107 Inlägg

chockladda med 24v en väldigt kort stund, och sätt sedan på laddning några dagar, hjälper ibland

FWD = Fel Wheel Drive
Drönirettab
3 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

SkyNard skrev:
Det har stått i ett värmegarage nu orört i nästan 12 månader, det tar imot laddning hur bra som hällst men den är inte så villig att hålla kvar spänningen sad

När ett batteri står i ett varmt utrymme i nästan 1 år så mår det inte bra, så mycket kan man säga. Visserligen kan ett Optima stå så länge och ändå fungera, men det är under förutsättning att det dels är fulladdat innan man ställer undan det och dels att batteriet är helt friskt.

Man ska aldrig långtidsförvara ett batteri i rumstemperatur, värmen gör nämligen att batteriet självurladdar mycket snabbare. Ifall man vet att batteriet inte ska användas på ett längre tag, typ några månader, så ska det helst stå så svalt som möjligt och vara fulladdat innan det ställs undan. Säg gärna det till din kompis. wink

Ditt batteri har sannorlikt blivit rejält sulfaterat pga att det har stått länge utan laddning, det är möjligt att man kan få fart på det genom tex "chockning" (som BJ_ skriver) men det är inte säkert att det funkar. Flera saker har betydelse här, dels hur gammalt batteriet är och dels om det har blivit urladdat många gånger.

Vet du hur gammalt det är ungefär?

SkyNard skrev:
Spänningen mellan + och - är ca 11,5V - 12,2V.

Det betyder att batteriet är vääldigt urladdat och måste laddas upp, om det alls tar emot laddning som det ska. smile

Vad har du för sorts laddare?

peterholm
3 augusti 2008 · 216 Inlägg

hej jag har ett optima som har samma saker för sig men jag ladda det med en cetk 2500 sen funka det skit bra så prova det  för det gick för mitt optima  jag söker ett optima blå om någon har ett över

Volvo V70 r-design "R-design" (2011)
Drönirettab
3 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

peterholm: Två frågor bara. smile

Varför just ett blått Optima?
Vilken modell, startbatteri eller djupcykling?

Jag har dock inget batteri att sälja, är bara lite nyfiken.

Senast redigerat av Drönirettab (3 augusti 2008)

Faniskogen Skogsfan
3 augusti 2008 · 649 Inlägg

BJ_ skrev:
chockladda med 24v en väldigt kort stund, och sätt sedan på laddning några dagar, hjälper ibland

Vad menas med "en väldigt kort stund"?

Är det 5 sek, 5min eller en halvtimme? Vore bra att veta:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
peterholm
3 augusti 2008 · 216 Inlägg

jo jag har ett blått Optima  där bak så vill jag ha ett till

Volvo V70 r-design "R-design" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang