Turbokonverterade BMWs, hur kan det hålla?

Team-Adolfsson Gödseldräng
6 augusti 2008 · 4 529 Inlägg

BMWs motorer håller för det mesta sålänge man sköt oljebytet ^^
nån som vet på ett ungefär vad man kan få ut om man slänger dit turbo på min M30B35 snurra med ett lad på max 0.5 bar ? big_smile

Rquired Allmänt envis
6 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

Team-adolfsson: Man kan få ut mycket nöje, den saken är säker big_smile

Bmws motorer håller -->utmärkt<-- om man sköter oljebytet, det har jag flera exempel på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MrVain
6 augusti 2008 · 904 Inlägg

Rquired skrev:
Team-adolfsson: Man kan få ut mycket nöje, den saken är säker big_smile

Bmws motorer håller -->utmärkt<-- om man sköter oljebytet, det har jag flera exempel på.

Sen finns de väldigt många som rasar BMW motorer också.. Diverse M motorer har haft problem, Toppar som går på S38 motorn.. vevlager på M3 E46 motorn? å diverse problem med M5 E39 motorn...

Jag har 3 polare som kört BMW Turbo, en snik konverterad M20B25 med ca 300hk.. de var inte mycket kvar av den motorn efter ett tag. Totalt sönderspikad trots extra spridare med mera.

Den andra var en riktigt byggd M20B25 med haltec sprut, kompsänkt med M50 stakar och 318is kolvar (tror jag) med mera.. Efter att ha bytt vipporna 3 gånger så står den just nu med 0 i komp.. Inte öppnat den ännu men troligen något sönderspikat eller nått liknande.

Min tredje polare har har en 318is Turbo med MS sprut. den håller ännu men den har inte gått många mil helelr i sommar.

Läser man om Turbobyggerna på PPF så verkar då inte motorerna hålla bättre än nått annat märke, de enda som står ut ur mängden är att orginal stakarna håller för mer än genomsnittsbilen.

Senast redigerat av MrVain (6 augusti 2008)

De ska va gött å leva
Rquired Allmänt envis
6 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

Framhåller fortfarande att en bmw motor håller utmärkt om man servar dem som man ska.

Bmws M-motorer är känsliga och kräver rätt skötsel. När de blir äldre hamnar de ofta hos folk som inte bryr sig/vet bättre och drar på fullt innan motorn nått arbetstemp och kör med billig skitolja från exempelvis Biltema. Klart som fasen att dessa rasar.

Många Bmw m3 e46 rasade också, detta berodde på ett konstruktionsfel i motorn och dessa bilar fick ny motor på garanti från bmw. M5 E39 är dock ett litet svart får, men detta bottnar också till viss del i skötslen.

Och dina polares fall kan jag inte uttala mig om, men en teori:
325 E30 är en otroligt rolig busbil som tiltalar målgruppen "biltemaolja/ rusa kallmotor". Dessa bilar som trimmats har redan gått igenom denna fasen och sen blivit köpta av dina polare för att bli turboprojekt. Även om man gör ett seriöst bygge på en sådan så rasar den till slut.
Och jag kanske missförstår något du skrev, men om en motor spikar så kan det knappast skyllas på kvaliten utan då är det något annat som är fel...

Och det är väl därför ryktet om bmws kassa motorer kommit i omlopp:
Någon trimmar en gammal volvo 740, en bil som byggdes för att ta folk från A till B på ett pålitligt sätt utan att överhuvudtaget fokusera på körglädje. Dessa motorer är skottsäkra, det skrev jag tidigare i tråden, men roliga eller med karaktär? nää...
Sen byter samma person upp sig till en bmw köpt av en student nånstans som knappt haft råd att hålla den med olja, trimmar på samma sätt och efter ett tag rasar den. Sen muttrar samma person om att bmw är skit som inte håller och att han borde hållt sig till volvo.

Och att jämföra en volvomotor med en Bmwmotor är som att jämföra en Michellangio staty med en hötorgstavla. Ur karaktär/glädje synpunkt alltså.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
beemern .......
6 augusti 2008 · 2 655 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

vw___tompa skrev:

RiNka skrev:
Synd bara att dom börjar bli för vanliga, varannan bil på gatebil var ju en e30 turbo :\

Dom blir vanliga för att dom håller, istället för sånt där volvo skräp!

Fan nästan singnatur på det!! wink big_smile

skulle vilka se att man får en volvo upp i över 5-600hk org utan turbo så som bmw har gjort XD...

Senast redigerat av beemern (6 augusti 2008)

Poulsen462 Långtradarchaufför
6 augusti 2008 · 282 Inlägg

Bmw motorer håller hur länge som helst, då den sköts på rätt sätt, vilket är A och O för egentligen för ALLA motorer, och M motorerna är redan från grunden en tålig spis att turbokonventera på, de e många som kör med org spridare och lager osv, de hela handlar om var i motorn man satsar pengarna på och var den svaga punkten finns.

Och det där med att folk muttrar om att bmw e skit, de ska va volvo, de e ju för sånna har väl aldrig kört en bmw nångång utan har bara kört volvo, då går de ju inte ens att jämföra.
Visst, jo jag kör sj volvo men att den är någon räser eller särskilt hållbar vill ja inte precis påstå, har alltid haft bmw innan och nu första volvon, har aldrig lagt så mkt tid/pengar som den här, men de tydde på att den inte varit skött från början så.

Nänä, de blir en bmw nästan gång

BMW - Det stavas som det låter:)
Naeslund
6 augusti 2008 · 21 Inlägg

MrVain skrev:

Rquired skrev:
Team-adolfsson: Man kan få ut mycket nöje, den saken är säker big_smile

Bmws motorer håller -->utmärkt<-- om man sköter oljebytet, det har jag flera exempel på.

Sen finns de väldigt många som rasar BMW motorer också.. Diverse M motorer har haft problem, Toppar som går på S38 motorn.. vevlager på M3 E46 motorn? å diverse problem med M5 E39 motorn...

Jag har 3 polare som kört BMW Turbo, en snik konverterad M20B25 med ca 300hk.. de var inte mycket kvar av den motorn efter ett tag. Totalt sönderspikad trots extra spridare med mera.

Den andra var en riktigt byggd M20B25 med haltec sprut, kompsänkt med M50 stakar och 318is kolvar (tror jag) med mera.. Efter att ha bytt vipporna 3 gånger så står den just nu med 0 i komp.. Inte öppnat den ännu men troligen något sönderspikat eller nått liknande.

Min tredje polare har har en 318is Turbo med MS sprut. den håller ännu men den har inte gått många mil helelr i sommar.

Läser man om Turbobyggerna på PPF så verkar då inte motorerna hålla bättre än nått annat märke, de enda som står ut ur mängden är att orginal stakarna håller för mer än genomsnittsbilen.

Är den mappad som den ska så spikar det inte.
Det spelar ingen roll vilket sprut du köper om det inte mappas ordentligt.

Audi S3 (2000)
Germax
6 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

Lixom jag har läst säkert 5-6 ggr nu "bmw-motorerna håller om de sköts" Ja tro fan att de gör de, vilka  hårt gångna motorer håller om de inte sköts??

Jag förstår inte kontentan tongue
Vem tror man kan ladda 1 bar i en bil utan olja?

At man sköter en motor efter hur den används är ju självklart, och utifrån det vill jag påstå att Bmws motorer håller fruktansvärt bra om man jämför med andra tillverkare.
Deras gamla stånkor, M30 tex från 535, motor och drivlinan håller ju för 7-8 hundra hk! jag säger inte att de är rejsdelar, men de håller förvånansvärt bra. Frågan är varför bmw byggde motorer och köpte vlådor som ska hålla för 3 ggr orginaleffekten. Någon baktanke måste de ju finnas ? smile

Rquired Allmänt envis
7 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

Japmax: Visst finns det en tanke, överdimensionerade grejer klarar av mer påfrestning än en sak som "bara" är dimensionerad efter vad den skall klara+säkerhetsfaktorn

Men vad menar jag med skötsel då? Jo det är helt enkelt olja filter och tändstift när det behövs, absolut inget överdivet som oljebyte dubbelt så ofta, absolut ingen dyr oljesort osv. Rent och skärt vett alltså.
Tyvärr är detta allt för ovanligt i sverige, folk vill kunna slå på lite olja när de känner för det och i de värsta skräckexemplen inte byta över huvud taget. OCH, med skötsel menas absolut att inte dra på innan grejorna nått arbetstemperatur! Sköter man detta så håller en Bmw BÄTTRE än en volvo eller någon riskokare osv.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
viktore
7 augusti 2008 · 187 Inlägg

Rquired skrev:
Sköter man detta så håller en Bmw BÄTTRE än en volvo eller någon riskokare osv.

säger killen som i samma tråd påstår att Biltemaolja skulle ha något med rasade motorer att göra, haha!
Komma o påstå att en bmw skulle hålla bättre än ditten o datten låter som antingen en insnöelse eller extrem okunskap?

MrVain
7 augusti 2008 · 904 Inlägg

Naeslund skrev:

MrVain skrev:

Rquired skrev:
Team-adolfsson: Man kan få ut mycket nöje, den saken är säker big_smile

Bmws motorer håller -->utmärkt<-- om man sköter oljebytet, det har jag flera exempel på.

Sen finns de väldigt många som rasar BMW motorer också.. Diverse M motorer har haft problem, Toppar som går på S38 motorn.. vevlager på M3 E46 motorn? å diverse problem med M5 E39 motorn...

Jag har 3 polare som kört BMW Turbo, en snik konverterad M20B25 med ca 300hk.. de var inte mycket kvar av den motorn efter ett tag. Totalt sönderspikad trots extra spridare med mera.

Den andra var en riktigt byggd M20B25 med haltec sprut, kompsänkt med M50 stakar och 318is kolvar (tror jag) med mera.. Efter att ha bytt vipporna 3 gånger så står den just nu med 0 i komp.. Inte öppnat den ännu men troligen något sönderspikat eller nått liknande.

Min tredje polare har har en 318is Turbo med MS sprut. den håller ännu men den har inte gått många mil helelr i sommar.

Läser man om Turbobyggerna på PPF så verkar då inte motorerna hålla bättre än nått annat märke, de enda som står ut ur mängden är att orginal stakarna håller för mer än genomsnittsbilen.

Är den mappad som den ska så spikar det inte.
Det spelar ingen roll vilket sprut du köper om det inte mappas ordentligt.

Mappad av PPF, vi vet inte om den spikat. men rasat har den gjort iaf. Jag hävdar fortfarande att de enda som är överdimensionerat är stakarna. Förövrigt var denna motor helrenoverad när den fick turbo kittet så de där med tidigare ägare de köper jag inte.

Byter du stakar på en Volvo femma/volvo sexa så håller även den för närmare 800hk. Samma med Audis femmor.
Sen måste man kompsänka i prinsip alla BMWs motorer om de ska  hålla för några högre effekt utag, de innebär att öppna motorn. En Riktigt överdimensionerad motor är Supra mkIV som man kan plocka närmare 800hk utan att ens lyfta på toppen.

Senast redigerat av MrVain (7 augusti 2008)

De ska va gött å leva
Team-Adolfsson Gödseldräng
7 augusti 2008 · 4 529 Inlägg

MrVain skrev:

Naeslund skrev:

MrVain skrev:

Sen finns de väldigt många som rasar BMW motorer också.. Diverse M motorer har haft problem, Toppar som går på S38 motorn.. vevlager på M3 E46 motorn? å diverse problem med M5 E39 motorn...

Jag har 3 polare som kört BMW Turbo, en snik konverterad M20B25 med ca 300hk.. de var inte mycket kvar av den motorn efter ett tag. Totalt sönderspikad trots extra spridare med mera.

Den andra var en riktigt byggd M20B25 med haltec sprut, kompsänkt med M50 stakar och 318is kolvar (tror jag) med mera.. Efter att ha bytt vipporna 3 gånger så står den just nu med 0 i komp.. Inte öppnat den ännu men troligen något sönderspikat eller nått liknande.

Min tredje polare har har en 318is Turbo med MS sprut. den håller ännu men den har inte gått många mil helelr i sommar.

Läser man om Turbobyggerna på PPF så verkar då inte motorerna hålla bättre än nått annat märke, de enda som står ut ur mängden är att orginal stakarna håller för mer än genomsnittsbilen.

Är den mappad som den ska så spikar det inte.
Det spelar ingen roll vilket sprut du köper om det inte mappas ordentligt.

Mappad av PPF, vi vet inte om den spikat. men rasat har den gjort iaf. Jag hävdar fortfarande att de enda som är överdimensionerat är stakarna. Förövrigt var denna motor helrenoverad när den fick turbo kittet så de där med tidigare ägare de köper jag inte.

Byter du stakar på en Volvo femma/volvo sexa så håller även den för närmare 800hk. Samma med Audis femmor.
Sen måste man kompsänka i prinsip alla BMWs motorer om de ska  hålla för några högre effekt utag, de innebär att öppna motorn. En Riktigt överdimensionerad motor är Supra mkIV som man kan plocka närmare 800hk utan att ens lyfta på toppen.

äsh du får inga 800hk bara stackar wink hehe lol



edit
vilket BMW snurra är bäst att bygga turbo på ?
min M30B35a eller en M50B25 med vanos ?
min motorn är ju redan lite sliten gått i kok med mera men toppen klarat sig och hela skiten funkar som det ska nu
MEN är det länt att renovera upp den och köra på ett seiöst turbo bygge eller snik bygge på den eller på en M50B25 ?

Rquired Allmänt envis
7 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:
Sköter man detta så håller en Bmw BÄTTRE än en volvo eller någon riskokare osv.

säger killen som i samma tråd påstår att Biltemaolja skulle ha något med rasade motorer att göra, haha!
Komma o påstå att en bmw skulle hålla bättre än ditten o datten låter som antingen en insnöelse eller extrem okunskap?

Antar att du missforstått mig, om du läser inlägget står där, citerar ,mg själv "...och kör med billig skitolja från exempelvis Biltema. Klart som fasen att dessa rasar."

Skitolja kan naturligtvis komma från andra ställen än Biltema, det hela var ett exempel. Biltema lider ofta av en massa rykten om dålig kvalitet. Jag har själv inte så mycket erfarenhet av kedjan. kanske skulle låtit bli att säga nått så jag ber om ursäkt Biltema :lol: Men faktum kvarstår att bilar som inte fått den nivån av service de behöver håller sannolikt inte på äldre dar.

Har själv upplevt Bmws kvalitet, under hela min uppväxt egentligen då pappa kör bmw.Några ex:
-Pappa körde 40k mil med sin 325 E46 utan ett ända fel, när vi sålde den 2006 klonkade det i bakvagnen= bussningarna slut. Anser dock att dessa är slitdelar och räknar inte det som ett fel. Hade redan bytt dessa en gång tidigare
-Han körde 30k mil med sin 525 E34 utan fel. Vi bytte kylare eftersom verkstaden spräckt denne under service och ett batteri utöver slitdelarna.

Själv då? Tja jag har mekat och kört med ovanstående bilar. 328an har jag inte haft så länge, men än så länge har den hållt. I imponerande 2 månader :D ;)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MrVain
7 augusti 2008 · 904 Inlägg

Rquired skrev:

viktore skrev:

Rquired skrev:
Sköter man detta så håller en Bmw BÄTTRE än en volvo eller någon riskokare osv.

säger killen som i samma tråd påstår att Biltemaolja skulle ha något med rasade motorer att göra, haha!
Komma o påstå att en bmw skulle hålla bättre än ditten o datten låter som antingen en insnöelse eller extrem okunskap?

Antar att du missforstått mig, om du läser inlägget står där, citerar ,mg själv "...och kör med billig skitolja från exempelvis Biltema. Klart som fasen att dessa rasar."

Skitolja kan naturligtvis komma från andra ställen än Biltema, det hela var ett exempel. Biltema lider ofta av en massa rykten om dålig kvalitet. Jag har själv inte så mycket erfarenhet av kedjan. kanske skulle låtit bli att säga nått så jag ber om ursäkt Biltema lol Men faktum kvarstår att bilar som inte fått den nivån av service de behöver håller sannolikt inte på äldre dar.

Har själv upplevt Bmws kvalitet, under hela min uppväxt egentligen då pappa kör bmw.Några ex:
-Pappa körde 40k mil med sin 325 E46 utan ett ända fel, när vi sålde den 2006 klonkade det i bakvagnen= bussningarna slut. Anser dock att dessa är slitdelar och räknar inte det som ett fel. Hade redan bytt dessa en gång tidigare
-Han körde 30k mil med sin 525 E34 utan fel. Vi bytte kylare eftersom verkstaden spräckt denne under service och ett batteri utöver slitdelarna.

Själv då? Tja jag har mekat och kört med ovanstående bilar. 328an har jag inte haft så länge, men än så länge har den hållt. I imponerande 2 månader big_smile wink

Nästan alla motorer hålelr bra bara man sköter dom rätt. Att byta olja lite tätare än rekommenderat gör underverk.

jag har haft min S4a i 5 år. Den har gått med nästan dubbla effekten (400hk) i snart 3 år. Allt är orginal i motorn, aldrig öppnad. Men servicen sköter jag ordentligt.

Kan slänga in att min Morbror kör taxi också. han hade en 96ans MB.. kommer inte ihåg exakt modell men den hade iaf gått 78 tusen mil när han sålde den. Helt orörd motor :)bara service

Senast redigerat av MrVain (7 augusti 2008)

De ska va gött å leva
luunggan
7 augusti 2008 · 956 Inlägg

MrVain skrev:
Jag har 3 polare som kört BMW Turbo, en snik konverterad M20B25 med ca 300hk.. de var inte mycket kvar av den motorn efter ett tag. Totalt sönderspikad trots extra spridare med mera.

Är inte 300 häst ganska mycket för en m20b25 om den ska hålla, normal brukar man väl "bara" ta ut lite över 200 häst i en sådan, snik konverterad.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
MrVain
7 augusti 2008 · 904 Inlägg

luunggan skrev:

MrVain skrev:
Jag har 3 polare som kört BMW Turbo, en snik konverterad M20B25 med ca 300hk.. de var inte mycket kvar av den motorn efter ett tag. Totalt sönderspikad trots extra spridare med mera.

Är inte 300 häst ganska mycket för en m20b25 om den ska hålla, normal brukar man väl "bara" ta ut lite över 200 häst i en sådan, snik konverterad.

Kan bara varit 250 också..  jag vet inte, bra gick den iaf smile ett tag

De ska va gött å leva
insanebrains
7 augusti 2008 · 160 Inlägg

MrVain skrev:

luunggan skrev:

MrVain skrev:
Jag har 3 polare som kört BMW Turbo, en snik konverterad M20B25 med ca 300hk.. de var inte mycket kvar av den motorn efter ett tag. Totalt sönderspikad trots extra spridare med mera.

Är inte 300 häst ganska mycket för en m20b25 om den ska hålla, normal brukar man väl "bara" ta ut lite över 200 häst i en sådan, snik konverterad.

Kan bara varit 250 också..  jag vet inte, bra gick den iaf smile ett tag

att köra runt med en en bil som spikar är = dumt !!!! går bilen dåligt så låt bilen stå tills det troliga felet/orsaken hittats... bilen kan inte anses vara klar innan bilen går shysst ! Och det krävs tålamod att
sortera ut en bil så den går maximalt .. !  Jag tror att en del saknar både vetskap & tålamod & pengar för att lyckas med turbo konverteringar till 100% ! därför gasar vissa personer runt med motorer som inte går korrekt..!  vilket  bilmärke som helst går faktiskt sönder av att motorn "spikar"... cool

Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
MrVain
7 augusti 2008 · 904 Inlägg

insanebrains skrev:

MrVain skrev:

luunggan skrev:

Är inte 300 häst ganska mycket för en m20b25 om den ska hålla, normal brukar man väl "bara" ta ut lite över 200 häst i en sådan, snik konverterad.

Kan bara varit 250 också..  jag vet inte, bra gick den iaf smile ett tag

att köra runt med en en bil som spikar är = dumt !!!! går bilen dåligt så låt bilen stå tills det troliga felet/orsaken hittats... bilen kan inte anses vara klar innan bilen går shysst ! Och det krävs tålamod att
sortera ut en bil så den går maximalt .. !  Jag tror att en del saknar både vetskap & tålamod & pengar för att lyckas med turbo konverteringar till 100% ! därför gasar vissa personer runt med motorer som inte går korrekt..!  vilket  bilmärke som helst går faktiskt sönder av att motorn "spikar"... cool

Jo men de flesta bilar som har turbo orginal har knacksensor.. de har inte en m20..

De ska va gött å leva
Naeslund
7 augusti 2008 · 21 Inlägg

MrVain skrev:
Mappad av PPF, vi vet inte om den spikat. men rasat har den gjort iaf. Jag hävdar fortfarande att de enda som är överdimensionerat är stakarna. Förövrigt var denna motor helrenoverad när den fick turbo kittet så de där med tidigare ägare de köper jag inte.

Byter du stakar på en Volvo femma/volvo sexa så håller även den för närmare 800hk. Samma med Audis femmor.
Sen måste man kompsänka i prinsip alla BMWs motorer om de ska  hålla för några högre effekt utag, de innebär att öppna motorn. En Riktigt överdimensionerad motor är Supra mkIV som man kan plocka närmare 800hk utan att ens lyfta på toppen.

Nu pratar jag om motorn som du sa ordagrant att den hade spikat. Det har den gjort antingen pga för högt ladd tryck i kombination med för lite bränsle.
Att den spikar har ingen som helst samband med att dom är dåligt byggda ifrån början.

Bmw har gjort 2 turbo modeller 2002 turbo. Den kom 1974. Och BMW 335i som kom 06 om man bortser ifrån deras turbodieslar. Det betyder att ALLA andra bensinmotorer dom har byggt är så kallade sugmotorer förutom dom dem i 2002 turbo och 335i.
En sugmotor måste ha högre komp för att ha nån ork överhuvud taget. Det betyder att om du sätter en turbo
på en sån så kommer topplocket spricka eller eventuelt att packningen går sönder.

Sen om det vore så lätt att få en volvo femma att hålla för 800 häst bara av att byta stakar... Mycket fantasi hästar där. "Samma med Audis femmor."

Klart som fan att det går att få många motorer på marknaden att hålla för mycket effekt OM man har kunskap.

Trimmar du en  bmw/volvo/toyota/audi/ (eller vilket märke som helst) motor till 800 häst så kommer du garanterat få vara beredd på att skruva för det kommer aldrig att hålla i lägnden.

Audi S3 (2000)
Naeslund
7 augusti 2008 · 21 Inlägg

äsh du får inga 800hk bara stackar wink hehe lol



edit
vilket BMW snurra är bäst att bygga turbo på ?
min M30B35a eller en M50B25 med vanos ?
min motorn är ju redan lite sliten gått i kok med mera men toppen klarat sig och hela skiten funkar som det ska nu
MEN är det länt att renovera upp den och köra på ett seiöst turbo bygge eller snik bygge på den eller på en M50B25 ?

M50B25 skulle jag kört på men då utan vanos

Audi S3 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang