Turbokonverterade BMWs, hur kan det hålla?

MrVain
8 augusti 2008 · 904 Inlägg

TCG skrev:

MrVain skrev:

Naeslund skrev:

Nu pratar jag om motorn som du sa ordagrant att den hade spikat. Det har den gjort antingen pga för högt ladd tryck i kombination med för lite bränsle.
Att den spikar har ingen som helst samband med att dom är dåligt byggda ifrån början.

Bmw har gjort 2 turbo modeller 2002 turbo. Den kom 1974. Och BMW 335i som kom 06 om man bortser ifrån deras turbodieslar. Det betyder att ALLA andra bensinmotorer dom har byggt är så kallade sugmotorer förutom dom dem i 2002 turbo och 335i.
En sugmotor måste ha högre komp för att ha nån ork överhuvud taget. Det betyder att om du sätter en turbo
på en sån så kommer topplocket spricka eller eventuelt att packningen går sönder.


Sen om det vore så lätt att få en volvo femma att hålla för 800 häst bara av att byta stakar... Mycket fantasi hästar där. "Samma med Audis femmor."

Klart som fan att det går att få många motorer på marknaden att hålla för mycket effekt OM man har kunskap.

Trimmar du en  bmw/volvo/toyota/audi/ (eller vilket märke som helst) motor till 800 häst så kommer du garanterat få vara beredd på att skruva för det kommer aldrig att hålla i lägnden.

Ja men nu pratar jag om bilen som var mappad av PPF å inte den snik konverterade... Den hade garanterat inte spikat.

Förövrigt har BMW gjort tre turbo modeller, du glömde 745..

Jag har kört en Audi S2a med 550hk på hjulen, de vill säga närmare 700hk i motorn (Bromspapper finns) den hade bara stakarna bytt i blocket, Annan topppackning, oportad topp, sug kammar. Orginal insug och orginal intercooler.
OCh jag vet av Volvo femmor som har närmare 700hk med inte allt för mycket gjort i blocket så de går.
Sen finns de supror å skylines med ännu mer effekt.. BMWs M20 motor pallar runt 500+ med orginal botten om man kompsänker, å även om man byter stakar med mera så har man istället problem med ventil vipporna.

Varför retar du upp dig på den sönderspikade snikonverterade bilen? Var ju en annan jag pratade om. Sen tycker jag att du ska gå in på PPF å läsa om alla som kör 400+ å se hur problemfritt dom går, för de är långt ifrån alla som gör det.

Räknar jag fel eller menar du att det är 21,5% effektförlust i drivlinan på en S2?

Du räknar rätt, de är vad de flesta företag som bromsar Audi räknar på. mellan 21-25%

De ska va gött å leva
MrVain
8 augusti 2008 · 904 Inlägg

Rquired skrev:
Låter som om nånting är fel om en bil tappar 150 pållar i drivlinan...
Får det till 22% förlust...

Dessutom Mr.Vain, du skriver högst upp på sida 4 citat:
**
Jag har 3 polare som kört BMW Turbo, en snik konverterad M20B25 med ca 300hk.. de var inte mycket kvar av den motorn efter ett tag. Totalt sönderspikad trots extra spridare med mera.

Den andra var en riktigt byggd M20B25 med haltec sprut, kompsänkt med M50 stakar och 318is kolvar (tror jag) med mera.. Efter att ha bytt vipporna 3 gånger så står den just nu med 0 i komp.. Inte öppnat den ännu men troligen något sönderspikat eller nått liknande.

Min tredje polare har har en 318is Turbo med MS sprut. den håller ännu men den har inte gått många mil helelr i sommar.
**
Sen skriver du att den som är mappad av PPF inte spikat och att det var en annan som spikat men inlägget citerat ovan säger "3 Bmws, en snikkonventerad som spikat sönder, en seriöst trimmad som spikat sönder eller något liknande och en 318is som har gått för lite för att uttala sig om" i korthet.

Hur är det nu? Har den seriöst trimmade spikat eller inte?

De är normalt med 21 % effektförlust, kolla upp själv!
Den som är mappad av PPF är inte öppnad ännu men den har gått på V-Power å funkat bra många mil så troligen har den inte spikat iaf, pratade med Johan som äger den häromdagen... jag skrev bara troligen inte att den hadde.

Men som sagt, gå in på PPF. se dig omkring lite!

De ska va gött å leva
Wee
8 augusti 2008 · 501 Inlägg

Tycker att det är lite roligt att folk jämför turbobilar tex: Volvo, supra mm.. Mot Bmw som Inte har turbo orginal...

OBS: Ironi
MrVain
8 augusti 2008 · 904 Inlägg

Wee skrev:
Tycker att det är lite roligt att folk jämför turbobilar tex: Volvo, supra mm.. Mot Bmw som Inte har turbo orginal...

Jo men vi pratar ju höga effekt utag å då måste ju turbo till. Alla motorer går att turbokonvertera men BMW har ju knappt några modeller med Turbo.
De flesta andra märken har ju turbo motorer å de är oftast lättare att utgå från en sån motor.

De ska va gött å leva
Rquired Allmänt envis
8 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

OK, det här med effektförlust kanske stämmer, tycker bara att det lät otroligt mycket.

Nåja, får väl ut och se efter på PPF då wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Wee
8 augusti 2008 · 501 Inlägg

Min ska få 400hk+ till nästa sommar.. ca 50.000kr kommer det kosta..

OBS: Ironi
bluelight turboabstinens
8 augusti 2008 · 442 Inlägg

Wee skrev:
Tycker att det är lite roligt att folk jämför turbobilar tex: Volvo, supra mm.. Mot Bmw som Inte har turbo orginal...

Vad är det för roligt med det?

ocertifierad klåpmekare
beemern .......
8 augusti 2008 · 2 655 Inlägg

bluelight skrev:

Wee skrev:
Tycker att det är lite roligt att folk jämför turbobilar tex: Volvo, supra mm.. Mot Bmw som Inte har turbo orginal...

Vad är det för roligt med det?

tror de är samma som jag menar, alla tycker tex volvo är så mycke bättre än bmw och bla bla bla men säg en volvo som har 500+hk orginal från fabrik UTAN turbo. ne precis, inte en ända, däremot så har ju bmw flera stycken.

och för dom som inte vet de så finns faktiskt bmw me turbo. alpina e ju ett exempel, annars finns de en för rätt pengar också som bmw 745 turbo.

går inte att jämföra bilar så som alla gör egentligen men enligt mej så är de ju mycke mer känsla och körglädje i en bmw oavsett kategori...

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
8 augusti 2008 · 963 Inlägg

beemern skrev:

bluelight skrev:

Wee skrev:
Tycker att det är lite roligt att folk jämför turbobilar tex: Volvo, supra mm.. Mot Bmw som Inte har turbo orginal...

Vad är det för roligt med det?

tror de är samma som jag menar, alla tycker tex volvo är så mycke bättre än bmw och bla bla bla men säg en volvo som har 500+hk orginal från fabrik UTAN turbo. ne precis, inte en ända, däremot så har ju bmw flera stycken.

och för dom som inte vet de så finns faktiskt bmw me turbo. alpina e ju ett exempel, annars finns de en för rätt pengar också som bmw 745 turbo.

går inte att jämföra bilar så som alla gör egentligen men enligt mej så är de ju mycke mer känsla och körglädje i en bmw oavsett kategori...

Även nya BMW modeller har turbo. Monstermaskinerna med över 500Hk och över 100Hk/liter är dock fortfarande sugmotorer... big_smile

Senast redigerat av TCG (8 augusti 2008)

Ramming_Air
8 augusti 2008 · 137 Inlägg

Ja shit det tål att tänka på. 400 hk ur 2,5 liter är 160 literhästar. 160 genom 5,7 V8-liter ger 912 hk..damn, det är hög verkningsgrad!

Rquired Allmänt envis
8 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

Jo visst har det tillverkats ett par Bmw med turbo, tex 2002 turbo, 745, och 1/3/535, även den nya 7-serien har turbo. Sen har även trimfirmor som Alpina konventerat bmw bilar.

Men vad jag gissar att det syftades på är att en bmw har samma kraft som konkurrenterna trots att dessa har turbo, och att man aldrig kan jämföra en bil som har turbo orginal med en som inte har det från fabrik.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Team-Adolfsson Gödseldräng
8 augusti 2008 · 4 529 Inlägg

Naeslund skrev:

äsh du får inga 800hk bara stackar wink hehe lol



edit
vilket BMW snurra är bäst att bygga turbo på ?
min M30B35a eller en M50B25 med vanos ?
min motorn är ju redan lite sliten gått i kok med mera men toppen klarat sig och hela skiten funkar som det ska nu
MEN är det länt att renovera upp den och köra på ett seiöst turbo bygge eller snik bygge på den eller på en M50B25 ?

M50B25 skulle jag kört på men då utan vanos

varför utan vanos ?
förlorar ju bådet hk och nm då ?

Mr_EmCom Med.lem
8 augusti 2008 · 3 759 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Naeslund skrev:

äsh du får inga 800hk bara stackar wink hehe lol



edit
vilket BMW snurra är bäst att bygga turbo på ?
min M30B35a eller en M50B25 med vanos ?
min motorn är ju redan lite sliten gått i kok med mera men toppen klarat sig och hela skiten funkar som det ska nu
MEN är det länt att renovera upp den och köra på ett seiöst turbo bygge eller snik bygge på den eller på en M50B25 ?

M50B25 skulle jag kört på men då utan vanos

varför utan vanos ?
förlorar ju bådet hk och nm då ?

Finns bara (vad jag vet) 1 styrsystem som klarar av att hantera vanos, och det var typ orimmligt dyrt...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
MrVain
9 augusti 2008 · 904 Inlägg

TCG skrev:

beemern skrev:

bluelight skrev:

Vad är det för roligt med det?

tror de är samma som jag menar, alla tycker tex volvo är så mycke bättre än bmw och bla bla bla men säg en volvo som har 500+hk orginal från fabrik UTAN turbo. ne precis, inte en ända, däremot så har ju bmw flera stycken.

och för dom som inte vet de så finns faktiskt bmw me turbo. alpina e ju ett exempel, annars finns de en för rätt pengar också som bmw 745 turbo.

går inte att jämföra bilar så som alla gör egentligen men enligt mej så är de ju mycke mer känsla och körglädje i en bmw oavsett kategori...

Även nya BMW modeller har turbo. Monstermaskinerna med över 500Hk och över 100Hk/liter är dock fortfarande sugmotorer... big_smile

Sen att nya M5ans motor väger 240 kg och är på 5 liter? å nya Corvette C6 Z06 har en motor som väger 200kg men är på 7,nånting på insidan å har nån häst mer än BMWn.. Med stötstångsteknink å bättre bränsleekonomi.. Undra vilka som egentligen bygger bättre motorer.

De ska va gött å leva
Rquired Allmänt envis
9 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

Ehh... M5an har 10 cylindrar med allt vad det innebär. Mer av allt visst väger det mer.

Ett sätt att se det hela på:
M5 väger 240kg och har 10cyl, alltså 240/10=24kg per cylinder.
Corvette motorn väger 200kg men har 8cyl, alltså 200/8=25kg per cylinder.
Så vilken motor är bäst packad? Jovisst Bmw.s!

Sen är det verkligen inte rättvist att jämföra en stor tung familjebil med en liten lätt sportbil när det gäller bränsleekonomi. Dock är corvettens och m5ans  motor helt underbara!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MrVain
9 augusti 2008 · 904 Inlägg

Rquired skrev:
Ehh... M5an har 10 cylindrar med allt vad det innebär. Mer av allt visst väger det mer.

Ett sätt att se det hela på:
M5 väger 240kg och har 10cyl, alltså 240/10=24kg per cylinder.
Corvette motorn väger 200kg men har 8cyl, alltså 200/8=25kg per cylinder.
Så vilken motor är bäst packad? Jovisst Bmw.s!

Sen är det verkligen inte rättvist att jämföra en stor tung familjebil med en liten lätt sportbil när det gäller bränsleekonomi. Dock är corvettens och m5ans  motor helt underbara!

Jag tycker de är helrätt å jämnföra dessa motorer. Vad spelar de för roll att M5ans motor har 10 cylindrar om de bara gör att den väger mer, Corvettens motor väger mindre (mycket mindre) har bredare register (vrid) och mer effekt.

Många snackar glatt om att BMWs motorer minsann tar ut mer hästar på liten volym, men få tänker på att motorerna istället väger bly i de stora hela. Jag har ju hellre en lätt motor med mycket effekt å brett register än en motor med Många hästar på liten slagvolym som jag kan skryta med för polarna...

De ska va gött å leva
Germax
9 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

j0jje_ skrev:

JapMax skrev:
Botten på Maximan tål över 1000hk smile
Lr blocket rättare sagt.. VG30 blocket, sitter i Nissan 300 Z32.. bra skit!

Min V8a tål inte mkt, vid 500hk vill inte foderna med längre sad

Bara för att nån bromsat en motor till en viss effekt behöver det absolut inte betyda att det blocket eller bottendelen "tål" en viss effekt. Finns rödblock som är bromsade till 1300 hk, betyder ju inte att en b230 tål dom effekterna för det. 1000 hk maskiner är aldrig standardbetonade wink

Nej.. kanske de?

Min mitt VG30 block är stabilt som fan och tål 1000hk+
Det har jag läst hur många ggr som hällst.

Vissa block tål, vissa inte, mitt gör smile

MrVain
9 augusti 2008 · 904 Inlägg

Rquired skrev:
Jo visst har det tillverkats ett par Bmw med turbo, tex 2002 turbo, 745, och 1/3/535, även den nya 7-serien har turbo. Sen har även trimfirmor som Alpina konventerat bmw bilar.

Men vad jag gissar att det syftades på är att en bmw har samma kraft som konkurrenterna trots att dessa har turbo, och att man aldrig kan jämföra en bil som har turbo orginal med en som inte har det från fabrik.

BMW har ju istället för turbo följande saker:

Större Volym, större kanaler å ventiler å högvarviga  motorer. Detta resulterar ofta i tyngre motorer som är Bränsletörstigare än en liknande Tubro motor. Allt har sina för å nackdelar, men jag anser inte att de är fel att jämnföra en 280hk sug motor mot en 280hk Turbo motor.

Föresten kan jag medela att den PPF mappade 325an vi tidigare pratat om nu har funnit sitt fel. De var fördelaren som exploderat och sprutat delar mellan kamremmen och kamdrevvet vilket resulterat att kamremmen kuggat fel.  Stabila grejer hette de visst smile

De ska va gött å leva
Rquired Allmänt envis
9 augusti 2008 · 12 512 Inlägg

MrVain:
Har något sådant inträffat sä är något fel. Förmodligen var delen otroligt sliten enligt alla teorier jag beskrivit tidigare. Men visst visst, tro du att du bevisat att Bmw är skit. Sitt i dina framtunga audis och tro dig veta var körglädje är. Jag håller i alla fall inte med dig smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MrVain
9 augusti 2008 · 904 Inlägg

Rquired skrev:
MrVain:
Har något sådant inträffat sä är något fel. Förmodligen var delen otroligt sliten enligt alla teorier jag beskrivit tidigare. Men visst visst, tro du att du bevisat att Bmw är skit. Sitt i dina framtunga audis och tro dig veta var körglädje är. Jag håller i alla fall inte med dig smile

Ja förmodligen var den väll det, vem vet?
Men onödigt av dig å skriva skit om min personliga bil bara därför, tar du illa vid för att nån skriver att BMW kan gå sönder precis som alla andra bilar?

De ska va gött å leva
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang