Viner från turbo?turboras? 200sx

jackpack3
3 augusti 2008 · 71 Inlägg

Jahap, verkar som orginal turbon håller på och lägger av yikes har en 200sx som precis slagit över till 17k mil. Motorn går hur jämt som helst inga knacknigar eller missljud. Monterade på ett större utblås idag, sen när jag skulle provköra så hörde jag ett lite vinande ljud vid gaspådrag, det börjar ungefär vid 2000varv, sen så bara fortsätter det sålänge gasen är nertryckt. Laddtrycket är på ca 0 bar när jag gasar kankse 0.1 ,0.2 även när jag kommer upp i 5k varv, och jag känner inget turboryck vid 4-5k varv längre. Det går segt som fan, och det vinande ljuded verkar "varva mer än vad varräknaren gör" det känns som det särskild när man har fullt gaspådrag. Eftersom turbon snurrar mycket fort så känns det som att det är den som ger upp. Har kollat läckage men slangar och så verkar vara intakta. Jag ska kolla impellen imorgon ifall det är något glapp. Hur var det den fick röra sig? man skulle kunna röra den framåt och bakåt någon mm? Min polare säger att det ryker lite när jag har i högväxel och kör i låg hastighet.
Har provat att stå på tomgång och gasa men det vinande ljudet hörs inte förens man är uppe i höga varv, det är som sagt när jag kör med den som det viner. Och det låter från området där turbon sitter. Här 100% säker på att det är snurran som håller på att ge upp. har ej haft bilen mer än ett par dagar, har aldrig haft en turbobil förut heller så ja kan inte så mycke om det än så länge. Men då tänkte jag att eftersom jag ändå eventuellt måste byta turbo så kan jag väl uppgradera på en gång till en t25/28. allt är orginal på bilen förutom öppet filter och öppen dump (återcirkulerande dump är pågång). Jag har givetvis tänkt att fixa ny IC, oljekyl och det gammla vanliga ni vet. Men problemet kom så plötsligt och allt är ju som sagt orginal än så länge. Ekonomin tillåter inte att fixa allt på en gång, bilen ska ju chipas snart, och ja undrar då om jag kan slänga på en t25/28 med allt orginal än så länge alltså, men får ju köra på lågt laddtryck och ta det lungt givetvis. För det känns som att det är onödigt att investera i en orginal snurra nu och sedan byta efter någon månad liksom. Passar alltså s14 turbo på mitt grenrör och downpipe direkt?

Hoppas att det är turbon och inget annat!

tack för svar.

Frippe08 Galen
3 augusti 2008 · 849 Inlägg

Ja turbon från s14 passar bolt on på din bil

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
jackpack3
3 augusti 2008 · 71 Inlägg

tack som mycke då vet jag, ska nog inhandla en då.

Wanegardh Asgammal medlem.
3 augusti 2008 · 2 246 Inlägg

kolla på packningen mellan grenröret och turbon..jag tror att den är paj

jackpack3
3 augusti 2008 · 71 Inlägg

jaså, ska kolla upp det imorgon om jag har tid då, tack!

ZonaX Svetsare
30 augusti 2008 · 3 150 Inlägg

Lånar denna lite.......................min packing mellan grenrör och turbo saknas för tillfället men var kan jag hitta en sån och vad heter den?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Wanegardh Asgammal medlem.
31 augusti 2008 · 2 246 Inlägg

ZonaX skrev:
Lånar denna lite.......................min packing mellan grenrör och turbo saknas för tillfället men var kan jag hitta en sån och vad heter den?

hos saab?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang