Ska de ta bort skattebefriade fordon??

Muttley
4 augusti 2008 ·

TenZer skrev:

evilaudio skrev:
tycker ni inte att de räcker me att vi betalar typ 80% i skatt på soppan???


ta bort vägskatten för fan!!!!

Äntligen någon som har någonting klokt att säga!

och tar vi bort vägskatten helt så får vi leva med sprucken asfalt och stora hål smile,  jag väljer dock att betala.

babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
4 augusti 2008 · 258 Inlägg

tkd_rille skrev:

TenZer skrev:

evilaudio skrev:
tycker ni inte att de räcker me att vi betalar typ 80% i skatt på soppan???


ta bort vägskatten för fan!!!!

Äntligen någon som har någonting klokt att säga!

och tar vi bort vägskatten helt så får vi leva med sprucken asfalt och stora hål smile,  jag väljer dock att betala.

Blir det nån skillnad mot nu menar du?????  Hursom är jag faktiskt också för vägskatt... wink

Muttley
4 augusti 2008 ·

babyblue242 skrev:

tkd_rille skrev:

TenZer skrev:

Äntligen någon som har någonting klokt att säga!

och tar vi bort vägskatten helt så får vi leva med sprucken asfalt och stora hål smile,  jag väljer dock att betala.

Blir det nån skillnad mot nu menar du?????  Hursom är jag faktiskt också för vägskatt... wink

haha jo klart många vägar är dåliga smile men säkerheten har de faktiskt gått frammåt med, tänk själv vi hade inte haft några vajrar fartkameror som faktiskt räddar liv.

och hade faktiskt haft ännu sämre vägar smile

men iallafall ska de bygga om vägarna i vår by smile.

tycker ändå att vägarna har rätt bra standard.

TurbOla Reservdansk
4 augusti 2008 · 6 271 Inlägg

tkd_rille skrev:

babyblue242 skrev:

tkd_rille skrev:

och tar vi bort vägskatten helt så får vi leva med sprucken asfalt och stora hål smile,  jag väljer dock att betala.

Blir det nån skillnad mot nu menar du?????  Hursom är jag faktiskt också för vägskatt... wink

haha jo klart många vägar är dåliga smile men säkerheten har de faktiskt gått frammåt med, tänk själv vi hade inte haft några vajrar fartkameror som faktiskt räddar liv.

och hade faktiskt haft ännu sämre vägar smile

men iallafall ska de bygga om vägarna i vår by smile.

tycker ändå att vägarna har rätt bra standard.

Jämför du med t.ex Italien? Där får man ju betala när man kör på/av de stora vägarna.
Men har inte varit där själv, men hört av min kusin som är där nu att de inte går att jämföra med här hemma...

Vajrarna räddar kanske bilister - men motorcyklister då? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Muttley
4 augusti 2008 ·

TurbOla skrev:

tkd_rille skrev:

babyblue242 skrev:

Blir det nån skillnad mot nu menar du?????  Hursom är jag faktiskt också för vägskatt... wink

haha jo klart många vägar är dåliga smile men säkerheten har de faktiskt gått frammåt med, tänk själv vi hade inte haft några vajrar fartkameror som faktiskt räddar liv.

och hade faktiskt haft ännu sämre vägar smile

men iallafall ska de bygga om vägarna i vår by smile.

tycker ändå att vägarna har rätt bra standard.

Jämför du med t.ex Italien? Där får man ju betala när man kör på/av de stora vägarna.
Men har inte varit där själv, men hört av min kusin som är där nu att de inte går att jämföra med här hemma...

Vajrarna räddar kanske bilister - men motorcyklister då? wink

vajrar räddar motorcyklister med genom att hålla oss mer vakna, kör du motorcykel själv?. jag ser inte ett enda problem med några vajrar faktiskt bara fördelar, oftast är de förarens egna fel när man kör in i vajrarna, varför ligger många så nära ?

caromania Forummoderator
4 augusti 2008 · 9 296 Inlägg

Varför bråka? Bli politiskt aktiva om ni vill ändra nåt.

Det logiska är endast skatt på bensin då det mer återspeglar hur mycket man använder vägnätet. Alternativt någon avstämning av mätaren, enligt besiktningsprotokollet eller liknande. Att alla ska betala en schablonavgift som idag är ganska orättvist. Tant Agda kör 250 mil per år och betalar 2500kr i skatt. Ronny Räser kör 2500 mil per år och betalar 2500kr.

Och du tk-drille, inte tror du väl på fullt allvar att de pengar som vi betalar in i vägskatt går till vägnätet? Ho ho ho.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
4 augusti 2008 · 5 042 Inlägg

Skatt hit o dit!
Ta bort den jäkla bensin skatten!! Så klagar jag inte på nått mer.
Önskar att vi hade som amerika sad   GALLON!! va e det? 4 liter för 10kr eller va det nu va   neutral

C H E V R O L E T <3
Muttley
4 augusti 2008 ·

caromania skrev:
Varför bråka? Bli politiskt aktiva om ni vill ändra nåt.

Det logiska är endast skatt på bensin då det mer återspeglar hur mycket man använder vägnätet. Alternativt någon avstämning av mätaren, enligt besiktningsprotokollet eller liknande. Att alla ska betala en schablonavgift som idag är ganska orättvist. Tant Agda kör 250 mil per år och betalar 2500kr i skatt. Ronny Räser kör 2500 mil per år och betalar 2500kr.

Och du tk-drille, inte tror du väl på fullt allvar att de pengar som vi betalar in i vägskatt går till vägnätet? Ho ho ho.

nej och du vet med all säkerhet var alla pengarna går?

om nu agda är så dum att hon väljer en så pass stor bil så hon måste betala 2500 för sin bil så får hon väl ändå ta och skylla sig själv att hon inte väljer en mindre bil?

jag klagar inte över hur de tänker göra eller hur de är idag, att man däremot tar upp en sådan här sak på ett sådant forum där de ändå aldrig gör någon nytta är väl de som drog igång allting.

Berglund_89
4 augusti 2008 · 1 476 Inlägg

så alla 140´s osv kommer alltså inte vara skattebefriade?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Holiace
4 augusti 2008 · 1 754 Inlägg

Det är nice att fordon som är äldre än 30 år är skattefria. Det skulle vara synd om det togs bort.

Jag kan inget om allt.
bonden_
4 augusti 2008 · 171 Inlägg

om man ser de så här att om alla skattepengar som betalas in av oss bilister varje år användes till de dom ska användas till å inte politikernas jättelöner så skulle vi karnske slippa köra runt på så pass dåliga vägar som vi nu har rätta mig om ja har fel

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06
Berglund_89
4 augusti 2008 · 1 476 Inlägg

Holiace skrev:
Det är nice att fordon som är äldre än 30 år är skattefria. Det skulle vara synd om det togs bort.

vilket innebär 140´s osv? är orolig som fan eftersom jag ska köpa en

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
elvisp Ninja
4 augusti 2008 · 174 Inlägg

volvo_b23a_racing skrev:
så alla 140´s osv kommer alltså inte vara skattebefriade?

jo fram till 75 skulle de väl va skattebefriade smile

caromania Forummoderator
4 augusti 2008 · 9 296 Inlägg

140 slutade tillverkas -74. Det är lugnt...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Berglund_89
4 augusti 2008 · 1 476 Inlägg

caromania skrev:
140 slutade tillverkas -74. Det är lugnt...

Tack som fan för svaret! det räddade min dag(Y)

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
OE
4 augusti 2008 · 318 Inlägg

tkd_rille skrev:

TurbOla skrev:

tkd_rille skrev:

allt som har en motor och går på vägen.

Aha, såna där eldrivna rullstolar, ser en del som framförs på väg. Huruvida det är lagligt eller inte vet jag ej.

nu spelar du bra dum på riktigt.
bilar, mopeder, traktorer, långsamtgående fordon, som nyttjar alla större vägarna.  du kan inte jämföra en "eldriven rullstol" som faktiskt heter permobil med fordon som faktiskt brukar vägen.

-du kan inte jämföra en "eldriven rullstol" som faktiskt heter permobil med fordon som faktiskt brukar vägen.-

mm, Permobil är annars ett märke utav en rullstol... du kallar väll inte alla bilar för Volvo eller?

Eddie_88 Hillbilly
4 augusti 2008 · 206 Inlägg

alla bilar som e 30 år ska bli skattefria tycker jag iallafall. skit i vägskatt, låt oss skaffa grusväg som förr i tiden... vem bryr sig?? bara ni med nya plastbilar.......

Living my life sideways!
bmx
4 augusti 2008 · 7 100 Inlägg

ingen bil ska vara skattebefriad!ska ni åka på vägen så får ni betala som vi andra gör!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
elvisp Ninja
4 augusti 2008 · 174 Inlägg

bmx skrev:
ingen bil ska vara skattebefriad!ska ni åka på vägen så får ni betala som vi andra gör!

hadde du gillat å haft en skattebefriad så hade du tyckt tvärtom smile

Mangeman Mr.RoadRage
4 augusti 2008 · 428 Inlägg

Men är det "spikat" att de skall bli så, eller är det bara ett förslag?!?

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang