Pysventil + laddtrycksmätare

0rr3
6 augusti 2008 · 80 Inlägg

Hej alla glada garagemeckare, Nu är det så att jag vid lunchtid idag hämtade ut en pysventil, och en laddtrycksmätare från stylingbutiken.

Behöver lite hjälp med montering av dessa då jag undrar hur jag ska göra. Vad jag förstår så vill båda delarna helst sitta mellan wastegate och tryckklockan? Och när vi ändå är i de området. (orginalslangen mellan wg och tryckklocka är ju ca 10 cm lång. jag planerar att sätta min pysventil på nått enkelt ställe (helst under huven).  förresten har jag ju läst en hel sjö med trådar som handlar om hur mycket volvo orginal kan ladda. jag har en 940 turbo -93:a med motornamn b230ft. Tänkte sätta laddtrycket nånstans mellan 0.8-1bar. har hört snack om att den endast laddar 0.6 orginal. testade förut med att bara koppla på en t-koppling på den lilla slangen och då gick den uta helvete, men våga inte köra den hårt eftersom jag inte hade en susning av hur mycket den då laddade. Men somsagt, lite monteringstips till mina prylar vore helschysst!

(GARAGET ROCKAR)smile

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
6 augusti 2008 · 764 Inlägg

Där du satte t-korset kan du med fördel placera pysventilen! Eller var det en såndär stor glänsande grej. I sådana fall kan du ju dra en längre slang till lämplig placering!

Laddtrycksmätaren bör dock ej sitte på den slangen utan tas efter spjället. Detta för att undvika elaka tryckstötar när spjället stänger. Vart du ska ta det vet jag inte riktigt på 940, men det finns nog något lämpligt uttag!

740_GLT
6 augusti 2008 · 103 Inlägg

ja har en polare som har en 97ans 940 turbo med b230ft som har pysventil, med bara pysventilen kan han inte ladda mer än 0.8 innan den börjar spika.. så ett chipp skulle nog kanske vara att rekomendera. Är inte så bra på sånt här men lite har man hum om iaf. http://www.volvosweden.mine.nu/readarti … icle_id=10     Där har du en länk till en sida di kan kolla på

TonySarja
6 augusti 2008 · 191 Inlägg

jag har bild på min hur dumpventilen sitter monterad det e samma som din bil samma motor iaf

Marcus_89 Biltokig elektriker
6 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

Chippa innan du laddar mer än 0,6

Senast redigerat av Marcus_89 (6 augusti 2008)

Racso Dr Snuggles
6 augusti 2008 · 956 Inlägg

TonySarja skrev:
jag har bild på min hur dumpventilen sitter monterad det e samma som din bil samma motor iaf

Såg inte att han hade skrivit något om någon dumpventil någonstans ?

Senast redigerat av Racso (6 augusti 2008)

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang