En strypning i luftburken

Loffe123
7 augusti 2008 · 527 Inlägg

Hej alla!

På min lilla sparbössa (Matizen) så sitter det som en strypning efter luftburken,  den sitter precis efter luftfiltret. Det är som en förträngning.
Hålet i denna förträngning är betydligt mindre än vad hålet för insuget är 8vilket får mig att direkt tänka "Stryp". Man kan enkelt pilla bort denna "plugg" med fingrarna om man vill.

Men vad för risker finns det med att göra detta?
Kommer den dra mindre bensin/få mer effekt av detta ingrepp (om än väldigt lite)?
Kan det vara skadligt att ge motorn mer luft!?
VARFÖR sitter den där från början?

Ni som kör med öppna luftfilter, hur beter era bilar sig av detta?
Blir de varmare? drar de mindre? mer effekt? tänds motorlampan för tex för mager blandning!? Hur blir avgasvärdena vid besiktning?

Jag vill alltså ta bort dfen, men förstår inte varför den sitter där från början och vad för eventuella risker det finns med att ta bort den.

Tack för kunniga svar!

Senast redigerat av Loffe123 (7 augusti 2008)

DusanMandick Random Hero
7 augusti 2008 · 4 047 Inlägg

blir de mer effekt drar de mer. ring daewoo o fråga va der är o va som händer om du tar bort den, de blir ju mer tryck i luften om den smalnar av mot motorn om du hänger me på va ja menar. ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Loffe123
7 augusti 2008 · 527 Inlägg

Det är en tanke också, att det skulle bli som mer tryck in, för den är formad typ som en tratt.
Kanske bara skulle gå sämre?

Att en motor drar mer pga större effekt är iofs inte alltid sant, chiptrimmar man en bil så brukar de som regel dra mindre efter det, trots mer effekt.

Senast redigerat av Loffe123 (7 augusti 2008)

DusanMandick Random Hero
7 augusti 2008 · 4 047 Inlägg

ja men du ska ju inte chippa den tongue ett chip optimerar prestandan, men tar du bort den där pipen KAN motorn suga mer luft o då behövs mer bränsle o då drar den mer, eller så får luftströmmen inte lika högt tryck o får då mindre effekt som kanske resulterar i att den drar mindre tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
caromania Forummoderator
7 augusti 2008 · 9 296 Inlägg

Förmodligen fungerar strypningen på samma sätt som en halsring i en förgasare, luftflödets hastighet ökar in i insuget. (Som Dusan var inne på) Bra på låga varv, sämre på höga då det gärna ska vara så fritt som möjligt. Du är ute efter en snål bil förstår jag? Daewoo ville ju att bilen skulle vara snål och inte snabb antar jag.
De har lagt ner $ miljoner på att utveckla det där så den ska nog sitta kvar, om du inte hellre vill få ut 1hk extra efter 5000rpm.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Loffe123
7 augusti 2008 · 527 Inlägg

caromania skrev:
Förmodligen fungerar strypningen på samma sätt som en halsring i en förgasare, luftflödets hastighet ökar in i insuget. (Som Dusan var inne på) Bra på låga varv, sämre på höga då det gärna ska vara så fritt som möjligt. Du är ute efter en snål bil förstår jag? Daewoo ville ju att bilen skulle vara snål och inte snabb antar jag.
De har lagt ner $ miljoner på att utveckla det där så den ska nog sitta kvar, om du inte hellre vill få ut 1hk extra efter 5000rpm.

Bra svar, kan nog vara så som du säger. Då får den sitta, för jag vill hellre ha en snål bil än snabb.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang