Har polisen rätt att tvinga någon att veva upp framrutan på bilen ?

nooky Tidsoptimist
8 augusti 2008 · 184 Inlägg

JohanMR850 skrev:
Knepiga poliser ! man får snart inte göra nått.  jag hade aldrig  vevat upp rutan det är min ensak om jag vill köra med rutorna nere eller stå stilla o ha rutorna nere....

buu för polisen...

Polisen låter dej nog köra med rutorna nere i 20 minusrader om du vill, men vill dom kontrollera rutan lär dom väl kunna se den?

Jag försöker iaf...
christofferedil Yellow bug!
8 augusti 2008 · 1 640 Inlägg

Lösning:

Elhissar, matarströmmen på dold strömbrytare.

Kommer polisen, säg att det är elfel i bilen!



-----

Och ja, jag tror dom har rätt att veva upp rutorna eller tvinga någon att veva upp rutorna, då det ligger en misstanke om brott bakom.. Och vägrar man, så förstår ju dom ännu mer att man har något att dölja...

Senast redigerat av Edil_ (8 augusti 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
adambygg
8 augusti 2008 · 7 Inlägg

Är inte så säker men att tona framrutorna är ett brott? och är man misstänkt för ett brott så har dom rätt att veva upp rutan och titta efter?

Och sedan att flickvännen var så dryg och inte vevade upp rutan är patetiskt, man får sämre sikt i mörker med tonade rutor, men det kanske inte så många förstår.. Du kör ut i en korsning med dina tonade rutor en kväll och chansen att du missar bilar är mycket större, och vips där så kommer en bil och kör rätt in i sidan på dig så din mamma som sitter på passagerar sidan dör?

Långsökt men visst fan ökar chansen radikalt med tonade rutor? han/hon får väl ta smällen om denne har tonat rutorna att risken finns att åka dit..

Senast redigerat av adambygg (8 augusti 2008)

Tunnan81
8 augusti 2008 · 77 Inlägg

har man tonat framruterna så får man väl ta straffet? så ser jag på de.. oavsätt va de gäller.. vet jag at jag har fel när jag skaffar de/fixar de e det bara att svälja stoltheten när polisen tar en...

Tunnan81
8 augusti 2008 · 77 Inlägg

Edil_ skrev:
Lösning:

Elhissar, matarströmmen på dold strömbrytare.

Kommer polisen, säg att det är elfel i bilen!

nyare bil = helbilsgodkänd = ska funka..

eller har jag fel???

Eisenhut
8 augusti 2008 · 1 827 Inlägg

TCG skrev:
Vid sådana tillfällen så tycker jag man ska fråga vilken paragraf de stödjer sig på.
Det kanske finns en, men då skulle jag vilja veta.

Om polisen ber dig gå runt på vägkanten, vifta med armarna och låta som en kyckling medans han spelar in det med sin mobil, ska man göra det också?

Polisen har mycket, mycket lång väg kvar innan de får tillbaka något förtroende...

EDIT: Får lägga med en länk till en av orsakerna att jag föraktar polisen:
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=17116

HAHA!!!

Du inser väl det ironiska i situationen? Att ifall det nu skulle vara så att Polisen inte får veva upp rutan på en bil om dom är övertygade att ett brott har begåtts, så är det EXAKT samma situation som du själv varit med om. Tagna med händerna i kakburken men snuten ska då vara helt oförmögna att göra någonting åt situationen?

Du får nog ta och bestämma dig om hur du vill att rättsystemet ska se ut, och inte alltid bara vinkla det åt din fördel.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Ramrod
8 augusti 2008 · 674 Inlägg

Med såna dryga betenden hos folk, undra på att poliserna reser ragg!      Det var ju INTE heller så smart av tjejen att dynga till polisen.....    Ni förtjänade böterna!   Grattis!   Som man bäddar får man ligga....

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
keffy89 Saab
8 augusti 2008 · 344 Inlägg

Tunnan81 skrev:

Edil_ skrev:
Lösning:

Elhissar, matarströmmen på dold strömbrytare.

Kommer polisen, säg att det är elfel i bilen!

nyare bil = helbilsgodkänd = ska funka..

eller har jag fel???

kan vara fel för det=) precis gått sönder?!

sand3rs
8 augusti 2008 · 182 Inlägg

Ramrod skrev:
Med såna dryga betenden hos folk, undra på att poliserna reser ragg!      Det var ju INTE heller så smart av tjejen att dynga till polisen.....    Ni förtjänade böterna!   Grattis!   Som man bäddar får man ligga....

Ja, jag tycker tjejens beteende är det konstigaste i hela tråden.

OM en kille gjort samma sak så hade förmodling böter varit den lindrigaste påföljden, och en tjej ska ha precis samma straff, oavsett om det känns menlöst.
Sen reaktionen att slå till honom för att han vevar upp fönstret, tjejen verkar ju ha samma reaktion för det som om han försökte tafsa på henne... Men jag antar att polisen inte hade någon som helst anledning att tro nåt ont om er, jag menar så här långt har beteendet varit normalt...

Muttley
8 augusti 2008 ·

Ramrod skrev:
Med såna dryga betenden hos folk, undra på att poliserna reser ragg!      Det var ju INTE heller så smart av tjejen att dynga till polisen.....    Ni förtjänade böterna!   Grattis!   Som man bäddar får man ligga....

håller med dig smile, folk drygar sig bara så att polisen blir sura så plötsligt kommer polishat för att man själv har gjort skiten. tror de är därför poliser blir hårdare och hårdare, men de gillar jag smile aggressiva poliser är de bästa jag vet smile

ScottaN Medlem 5280
8 augusti 2008 · 552 Inlägg

Väx upp för fan. Dom gör sitt jobb och vill dom grisa så kommer dom fixa en husransakan eller kanske tom ta med er till stationen för att ni blivit misstänkta för något. Dom gör sitt jobb och dom får betalt för att dom är där sen så skiter dom i vad dom gör på sin arbetstid. Stå för det ni har gjort istället för att tro att ni kan hitta på egna regler och lagar.

Mangeman Mr.RoadRage
8 augusti 2008 · 428 Inlägg

Lite avsteg från själva tråden, men ni var lite inne på det här innan!
Jag fick inte besiktiga min bil för jag hade dratt av strömmen till elhissarna och dom mistänkte att mina framrutor var tonade, jag kunde inte bevisa att dom INTE var tonade, såg jag fick komma tillbaka när elhissarna var hela så dom kunde se att rutorna inte var tonade.... jag kom tillbaka 10minuter senare utan rutor istället, inte populärt, men det gick igenom! smile

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.
Ramrod
8 augusti 2008 · 674 Inlägg

keffy89 skrev:

Tunnan81 skrev:

Edil_ skrev:
Lösning:

Elhissar, matarströmmen på dold strömbrytare.

Kommer polisen, säg att det är elfel i bilen!

nyare bil = helbilsgodkänd = ska funka..

eller har jag fel???

kan vara fel för det=) precis gått sönder?!

Tänk dig in i polisens situation... Vad skulle du ha gjort om det var tvärt om?  Du är polisen som misstänker tonade sidorutor fram & stoppar killen för att kontrollera & han säger "Hissarna gick PRECIS sönder, kan inte ta upp dem, tyvärr"       ..........VAD skulle DU göra...    låta han komma undan eller???

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
gamlingen
8 augusti 2008 · 5 198 Inlägg

Va.. skriver dom ordningsbot på  våld mot tjänsteman ? detska väl upp i tinget vad jag vet.

CC72
8 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Goffen skrev:
Hur många ggr har polisen upplyst er om att man har juridiskt andrum i en vecka efter en fortkörning??? Nä dom sitter o säger att skriver du inte på blir det tinget....

Låter som en bra sak att veta smile  , har du paragrafen till det?

hedley Saaboholic
8 augusti 2008 · 3 129 Inlägg

Just brott om våld mot tjänsteman är så jävla löjligt, både med vakter och snutar.

Jag och polarn vart på väg upp i åtal för det efter en ute kväll på lipz i trollhättan, med sveriges sämsta och kaxigaste vakter förövrigt.

Står i rökrummet, och en invandrare kommer in och frågar om han får en cigg, jag säger nej och polarn likaså, han börjar kalla oss för rassar för att han såg oss bjuda ett par brudar tidigare, vi ignorerar han och sedan kommer det 2 vakter instormandes som tar polisgrepp på polarn och trycker upp han mot väggen. När vi frågar varför svarar dom håll käften och sluta bråka. Vi hade varken bråkat eller någonting, hade vittnen på det osv, men de vägrade lyssna. När de sen knuffa mig mot rutan trots att jag stått helt lugnt och frågat vad fan dom höll på med så tände det till, jag gav den ena vakten en käftsmäll och blev sedan påhoppad av båda vakterna samtidigt.

Polarn fick en kraftig spricka i ena armen och blåmärken på knän och armar efter deras behandling och jag hade blåmärken lite överallt. När polisen kom så sa vakterna att vi hade startat ett bråk med flera invandrare men kunde inte peka ut dem eller liknande, och när dom bad oss vara lugna så hade vi hoppat på vakterna helt oprovocerat.

Fy fan säger jag. Inte undra på att både vakter och snutar är hatade. Snuten köpte vart enda ord och vi fick spendera natten med förhör och fylle cell.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Tunnan81
8 augusti 2008 · 77 Inlägg

hedley skrev:
Just brott om våld mot tjänsteman är så jävla löjligt, både med vakter och snutar.

Jag och polarn vart på väg upp i åtal för det efter en ute kväll på lipz i trollhättan, med sveriges sämsta och kaxigaste vakter förövrigt.

Står i rökrummet, och en invandrare kommer in och frågar om han får en cigg, jag säger nej och polarn likaså, han börjar kalla oss för rassar för att han såg oss bjuda ett par brudar tidigare, vi ignorerar han och sedan kommer det 2 vakter instormandes som tar polisgrepp på polarn och trycker upp han mot väggen. När vi frågar varför svarar dom håll käften och sluta bråka. Vi hade varken bråkat eller någonting, hade vittnen på det osv, men de vägrade lyssna. När de sen knuffa mig mot rutan trots att jag stått helt lugnt och frågat vad fan dom höll på med så tände det till, jag gav den ena vakten en käftsmäll och blev sedan påhoppad av båda vakterna samtidigt.

Polarn fick en kraftig spricka i ena armen och blåmärken på knän och armar efter deras behandling och jag hade blåmärken lite överallt. När polisen kom så sa vakterna att vi hade startat ett bråk med flera invandrare men kunde inte peka ut dem eller liknande, och när dom bad oss vara lugna så hade vi hoppat på vakterna helt oprovocerat.

Fy fan säger jag. Inte undra på att både vakter och snutar är hatade. Snuten köpte vart enda ord och vi fick spendera natten med förhör och fylle cell.

trevlig liten historia men detta hade vad med tonde framrutor att göra???

DusanMandick Random Hero
8 augusti 2008 · 4 047 Inlägg

om han misstänker att du har gjort något olagligt e de klart han ska bevisa de på nåt sätt, i detta fall, veva upp en ruta, sen vet nog polisen mer än oss om vad han får och inte får göra, sen att hon slog polisen får hon ta o skylla sig själv för tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
christofferedil Yellow bug!
8 augusti 2008 · 1 640 Inlägg

Ramrod skrev:

keffy89 skrev:

Tunnan81 skrev:
nyare bil = helbilsgodkänd = ska funka..

eller har jag fel???

kan vara fel för det=) precis gått sönder?!

Tänk dig in i polisens situation... Vad skulle du ha gjort om det var tvärt om?  Du är polisen som misstänker tonade sidorutor fram & stoppar killen för att kontrollera & han säger "Hissarna gick PRECIS sönder, kan inte ta upp dem, tyvärr"       ..........VAD skulle DU göra...    låta han komma undan eller???

Vem har sagt att man måste säga att dom "PRECIS" gick sönder wink

Jag hade hävdat att dom gick sönder tidigare under kvällen under ströget när båda rutorna var nere tongue Eventuellt får man väl dra ner nån ruta bak med bara för att, och säga att ingen av elhissarna funkar wink

Ursäkta off-topic! smile

Och det där med helbilsgodkännande, det kan väl inte omfatta elfel? hmm Innefattar verkligen det elektriska komponenter som elhissar och liknande? yikes Eller ja, rutor innefattar la helbilsgodkännandet, men när det blir ett elektriskt fel på bilen, kan de verkligen åberopa fungerande elhissar då? ^^

----

Kan också tillägga för sakens skull att jag tog bort mina tonade framrutor och satte dit o-tonade direkt när jag köpte bilen, så behövs det inga diskussioner om "du kör likadant själv".  För jag vill gärna kunna se ordentligt ut på kvällen roll

Senast redigerat av Edil_ (8 augusti 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Muttley
8 augusti 2008 ·

hedley skrev:
Just brott om våld mot tjänsteman är så jävla löjligt, både med vakter och snutar.

Jag och polarn vart på väg upp i åtal för det efter en ute kväll på lipz i trollhättan, med sveriges sämsta och kaxigaste vakter förövrigt.

Står i rökrummet, och en invandrare kommer in och frågar om han får en cigg, jag säger nej och polarn likaså, han börjar kalla oss för rassar för att han såg oss bjuda ett par brudar tidigare, vi ignorerar han och sedan kommer det 2 vakter instormandes som tar polisgrepp på polarn och trycker upp han mot väggen. När vi frågar varför svarar dom håll käften och sluta bråka. Vi hade varken bråkat eller någonting, hade vittnen på det osv, men de vägrade lyssna. När de sen knuffa mig mot rutan trots att jag stått helt lugnt och frågat vad fan dom höll på med så tände det till, jag gav den ena vakten en käftsmäll och blev sedan påhoppad av båda vakterna samtidigt.

Polarn fick en kraftig spricka i ena armen och blåmärken på knän och armar efter deras behandling och jag hade blåmärken lite överallt. När polisen kom så sa vakterna att vi hade startat ett bråk med flera invandrare men kunde inte peka ut dem eller liknande, och när dom bad oss vara lugna så hade vi hoppat på vakterna helt oprovocerat.

Fy fan säger jag. Inte undra på att både vakter och snutar är hatade. Snuten köpte vart enda ord och vi fick spendera natten med förhör och fylle cell.

så du menar att de är polisens fel att ni satt där hela natten?. du drog polisen med där. när de själva var vakterna som gjorde fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang