3 st turboaggregat i en bil

Thedriftking
10 augusti 2008 ·

hej,

undrar om man kan bygga en motor som har 3 st turboaggregat på en gång?

och om man kan ha dubbla turboaggregat och en kompressor på en gång?
och vilken bil är mest lämpligast att bygga det på?

jag bara undrar ifall man ska bygga en sådan bil när man har pengar smile

tack på förhand

_Wallis_
10 augusti 2008 · 4 506 Inlägg

Skulle krävas väldigt mycket baseffekt för att överhuvudtaget kunna driva allt.
Det är inte nödvändigtvis bättre bara för att det är bi-turbo. Eller mer i ditt fall.

Kan du andas kan du dö.
Thedriftking
10 augusti 2008 ·

_Wallis_ skrev:
Skulle krävas väldigt mycket baseffekt för att överhuvudtaget kunna driva allt.
Det är inte nödvändigtvis bättre bara för att det är bi-turbo. Eller mer i ditt fall.

ok,

Marlboroman
10 augusti 2008 · 8 234 Inlägg

Klart man kan ha trippelturbo, men det blir 3 små rackare i såna fall. Jobbet som krävs för att få det att funka är inte värt det om man sen tittar på vad man får ut. För trippelturbo bör du sikta på nånting 6-cylindrigt. Har f.ö sett det på en vr6:a en gång.

Bi-turbo + kompressor går det med, men samma sak där, blir en jäkla massa jobb som inte kommer att va värt det i slutänden. Ska man bygga nåt sådant så är det ju enklast om man utgår från en V-motor.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Beeenny
10 augusti 2008 · 982 Inlägg

ja har inte fattat vitsen med bi-turbo..varför singel konverterar många supror isf ?

Moparboy440
10 augusti 2008 · 4 682 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=bU2elPTJyqA
nån som byggt en subaru motor me 3st turbos å satt den i ett flygplan big_smile

Thedriftking
10 augusti 2008 ·

Marlboroman skrev:
Klart man kan ha trippelturbo, men det blir 3 små rackare i såna fall. Jobbet som krävs för att få det att funka är inte värt det om man sen tittar på vad man får ut. För trippelturbo bör du sikta på nånting 6-cylindrigt. Har f.ö sett det på en vr6:a en gång.

Bi-turbo + kompressor går det med, men samma sak där, blir en jäkla massa jobb som inte kommer att va värt det i slutänden. Ska man bygga nåt sådant så är det ju enklast om man utgår från en V-motor.

men hur mkt kommer det att kosta om man ska bygga det?

pwei Mr.
10 augusti 2008 · 253 Inlägg

Thedriftking skrev:

Marlboroman skrev:
Klart man kan ha trippelturbo, men det blir 3 små rackare i såna fall. Jobbet som krävs för att få det att funka är inte värt det om man sen tittar på vad man får ut. För trippelturbo bör du sikta på nånting 6-cylindrigt. Har f.ö sett det på en vr6:a en gång.

Bi-turbo + kompressor går det med, men samma sak där, blir en jäkla massa jobb som inte kommer att va värt det i slutänden. Ska man bygga nåt sådant så är det ju enklast om man utgår från en V-motor.

men hur mkt kommer det att kosta om man ska bygga det?

Vad är grejjen? Ska du ha 3 turbos bara för att ha det eller? Du verkar inte förstå vad de andra försöker förmedla till dig.. det blir inte bättre bara för att det är fler. Och vill du nu ha en prislapp på det förslår jag att du ringer en trimfirma men förmodligen kommer de nog bara skratta åt dig.

Köpes:
18T Turbo
XeptiQ Whatever :)
10 augusti 2008 · 1 652 Inlägg

pwei skrev:

Thedriftking skrev:

Marlboroman skrev:
Klart man kan ha trippelturbo, men det blir 3 små rackare i såna fall. Jobbet som krävs för att få det att funka är inte värt det om man sen tittar på vad man får ut. För trippelturbo bör du sikta på nånting 6-cylindrigt. Har f.ö sett det på en vr6:a en gång.

Bi-turbo + kompressor går det med, men samma sak där, blir en jäkla massa jobb som inte kommer att va värt det i slutänden. Ska man bygga nåt sådant så är det ju enklast om man utgår från en V-motor.

men hur mkt kommer det att kosta om man ska bygga det?

Vad är grejjen? Ska du ha 3 turbos bara för att ha det eller? Du verkar inte förstå vad de andra försöker förmedla till dig.. det blir inte bättre bara för att det är fler. Och vill du nu ha en prislapp på det förslår jag att du ringer en trimfirma men förmodligen kommer de nog bara skratta åt dig.

Håller med dig, AutoTech asg när jag bad dem konvertera min 740 Glt 16v med turbo och kompressor.. tongue

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Marcus_89 Biltokig elektriker
10 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

Beeenny skrev:
ja har inte fattat vitsen med bi-turbo..varför singel konverterar många supror isf ?

T ex en supra med bi turbo har två aggregat som arbetar på olika varvtal. Det ena ger kraft på det låga varven medan det andra ger kraft på de högre. Men vill man nu ha mycket hästar så sätter man istället dit en en turbo modell stor istället. Förlorar då kraften på låga varv men all effekt kommer som en spark i ryggen på de högre varven. big_smile

Senast redigerat av Marcus_89 (10 augusti 2008)

Thedriftking
10 augusti 2008 ·

pwei skrev:

Thedriftking skrev:

Marlboroman skrev:
Klart man kan ha trippelturbo, men det blir 3 små rackare i såna fall. Jobbet som krävs för att få det att funka är inte värt det om man sen tittar på vad man får ut. För trippelturbo bör du sikta på nånting 6-cylindrigt. Har f.ö sett det på en vr6:a en gång.

Bi-turbo + kompressor går det med, men samma sak där, blir en jäkla massa jobb som inte kommer att va värt det i slutänden. Ska man bygga nåt sådant så är det ju enklast om man utgår från en V-motor.

men hur mkt kommer det att kosta om man ska bygga det?

Vad är grejjen? Ska du ha 3 turbos bara för att ha det eller? Du verkar inte förstå vad de andra försöker förmedla till dig.. det blir inte bättre bara för att det är fler. Och vill du nu ha en prislapp på det förslår jag att du ringer en trimfirma men förmodligen kommer de nog bara skratta åt dig.

det var bara en tanke jag hade jag visste inte allt ni har sagt t.ex att det är onödigt att göra det.

BTLulle
10 augusti 2008 ·

Klart det går att ha 3 turboaggregat smilesmilesmilesmile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/64226/427325_hnd062.jpg

MVH Peter

Losgard
10 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

4 turbos funkar nog ypperligt på en V8 i alla fall, ett dubbelturbo-montage per cylinderbank smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
BTLulle
10 augusti 2008 ·

På den här Scania V8:an sitter det 3 st på varje sida så 6 st sammanlagt smilesmilesmile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64226/427406_vxjmb1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/64226/427407_x3oy1k.jpg


MVH Peter

Senast redigerat av BTLulle (10 augusti 2008)

Jocke_T
10 augusti 2008 · 81 Inlägg

Det sitter väl 4st turboagg. på bugatti veyron om jag inte har helt fel:)

Henrik_G Gokartförare och Skidåkare
10 augusti 2008 · 227 Inlägg

Jocke_T skrev:
Det sitter väl 4st turboagg. på bugatti veyron om jag inte har helt fel:)

Du har så rätt smile

Nissan 200sx s13 "DDESIGN Drift Team" (1989)
Opel Omega B 2.5 "Rescue-Opeln" (1997)
la_palma Labborant
10 augusti 2008 · 307 Inlägg

Beeenny skrev:
ja har inte fattat vitsen med bi-turbo..varför singel konverterar många supror isf ?

Bi-turbo får man bättre ladd på låga varv, alltså mindre "ketchupeffekt" alltså bättre på bana eller i familjebilen, singelturbo är det ultimata på strippen!

Mack Forum- och sitemoderator
10 augusti 2008 · 26 167 Inlägg

Jocke_T skrev:
Det sitter väl 4st turboagg. på bugatti veyron om jag inte har helt fel:)

Helt korrekt.
Men så är det 10 kylare också..eller hur var det nu?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
la_palma Labborant
10 augusti 2008 · 307 Inlägg

Förstår inte varför det inte skulle bli bättre med fler turbos, självklart blir det det men vem som helst kan ju inte bygga ett sånt bygge...

Självklart skulle firmor skratta för det är utom deras räckholl att göra nåt sånt, men lyckas du kan du ju skaratta åt dom flesta!

Om jag skulle tippsa på hur man skulle bygga skulle det nog bli en V8 med en turbo på varje sida och en kompressor rakt ner i toppen!

Såg en film på en rätt fet lastbil som hade en turbo på varje "cylinder"

Evolution_6SiC6 MitsuNörd
10 augusti 2008 · 880 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/16317/427366_v47nbz.jpg
QUAD Turbo


Skulle villja se sådana hära på en V6 eller V8 roll

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida
Mitsubishi Colt GLX "Carosund.se" (2000)
Lexus GS 430 "Dailyfresh - VIP" (2002)
Mitsubishi Eclipse GSX "Total Eclipse" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang