Bas riktning?

sakray
17 augusti 2008 · 59 Inlägg

Har haft ett argument nu med pappa i några veckor om åt villket håll mina basar skall spela ( fram mot ryggstödet eller bakåt i bagage luckan). Min pappa säger att dom skall peka in i ryggstödet men har kollat runt lite och nästan alla har dom mot bagaget? (Har ej en kombi) Tack för åsikter osv.

Audi A4 (1997)
boxarhandsken
17 augusti 2008 · 311 Inlägg

enligt mig mot bakluckan, basade mer:)

Pv med preppad b20..
Volvo L3314 "Valp" (1962)
Volvo 142 (1969)
Kvick Avstängd
17 augusti 2008 · 152 Inlägg

bakluckan helt klart !

TT-Avant
17 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Får hålla med din far..spela basen in genom skidluckan och bygg tätt mellan ryggstödet och baffel.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Joqe
17 augusti 2008 · 123 Inlägg

Ut mot bakluckan^^

Rickard-v
17 augusti 2008 · 2 665 Inlägg

Är det din A4 det gäller så ska de sitta precis bakom armstödet/skidluckan i baksätet, tätad runt lådan så allt ljud åker in i kupen annars blir det nog kanske illa. Förutsätter att du har skruvat bort allt skräp så det blir fritt in.

Har du kanske en sub till din dator, ställ den i rummet bredvid och spovspela om det låter bättre! Ungefär som att låta basen spela bakåt i en A4. Skillnad om du har en bil som A3 som bara har en tunn hatthylla då går det bra bakåt.

Tycker synd om joqe. Han har ingen aning om hur hans basar låter när han bara lyssnar på alla resonanser som letar sig in i kupen från bagaget. För det är ju i hans bagage basen låter bra.

Senast redigerat av Rickard-v (17 augusti 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
sakray
17 augusti 2008 · 59 Inlägg

Rickard-v skrev:
Är det din A4 det gäller så ska de sitta precis bakom armstödet/skidluckan i baksätet, tätad runt lådan så allt ljud åker in i kupen annars blir det nog kanske illa. Förutsätter att du har skruvat bort allt skräp så det blir fritt in.

Har du kanske en sub till din dator, ställ den i rummet bredvid och spovspela om det låter bättre! Ungefär som att låta basen spela bakåt i en A4. Skillnad om du har en bil som A3 som bara har en tunn hatthylla då går det bra bakåt.

vad menar du skruva bort allt skräp? ryggstöden? big_smile

Audi A4 (1997)
nonamer
17 augusti 2008 · 307 Inlägg

En motfråga, vill du ha mest ljud i kupén eller bagaget?
Svara på de för dej själv så vet du nog vilket alternativ du bör köra på

Rickard-v
17 augusti 2008 · 2 665 Inlägg

Nej skidpåsen eller om du inte har det är det säker lite svart plast ivägen. Du ska se basen från kupen. Luften skall ha fritt fram!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 augusti 2008 · 8 744 Inlägg

Jag har placerat basen längst bak riktad mot bakluckan i min 9-3SS, kom fram till att det lät bäst. Testade först att göra som många föreslår för sedanbilar att placera lådan så att basen spelar genom skidluckan, men det lät mäst illa och gav dåligt med tryck. så mitt tips: prova dig fram! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
dbjanoz
17 augusti 2008 · 1 785 Inlägg

sakray skrev:
Har haft ett argument nu med pappa i några veckor om åt villket håll mina basar skall spela ( fram mot ryggstödet eller bakåt i bagage luckan). Min pappa säger att dom skall peka in i ryggstödet men har kollat runt lite och nästan alla har dom mot bagaget? (Har ej en kombi) Tack för åsikter osv.

Absolut  ska du spela basarna framåt i en sedan. Portarna placerar du upp genom hatthyllan. Du kommer garanterat att spela högst ljudtryck i kupén och basarna är även skyddade. Om du vill att dina basar ska synas från bagaget så bygg in plexiglas bak så kan du ju se korgarna. Under år 2001 spelade jag i dB dragracing i en volvo 240 och spelade som högst 146.4dB med 2st 12" basar och ett analogt steg på bara 500wrms.

Om du däremot är ute efter att det ska skramla i bagageluckan så visst placera basarna spelande bakåt men du kommer inte att få något vidare trevligt ljud heller, det är ju basarna som ska spela inte karossen

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Svanholm
17 augusti 2008 · 198 Inlägg

jag har exakt samma dilemma för stunden, fast jag har 2 st 12or, ska jag försöka få så att båda syns ca 50/50 ? och sen är det tänkt att ett 6" aeroport rör ska användas med, känns trångt :o

Senast redigerat av Svanholm (17 augusti 2008)

TT-Avant
17 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jag har placerat basen längst bak riktad mot bakluckan i min 9-3SS, kom fram till att det lät bäst. Testade först att göra som många föreslår för sedanbilar att placera lådan så att basen spelar genom skidluckan, men det lät mäst illa och gav dåligt med tryck. så mitt tips: prova dig fram! smile

Måste bara fråga..tätade du mellan baffel och ryggstöd så basen enbart kom framåt..?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TT-Avant
17 augusti 2008 · 6 851 Inlägg

Svanholm skrev:
jag har exakt samma dilemma för stunden, fast jag har 2 st 12or, ska jag försöka få så att båda syns ca 50/50 ? och sen är det tänkt att ett 6" aeroport rör ska användas med, känns trångt :o

Du kan köra upp 2 4" portar genom hatthyllan annars, vänd basarna bakåt, eller bygg en bandpass låda med lamellglas i sig.
Sista alternativet är absolut mest jobb med wink fast blir nog snyggast.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 augusti 2008 · 8 744 Inlägg

TT-Avant skrev:

ChriZtoffer skrev:
Jag har placerat basen längst bak riktad mot bakluckan i min 9-3SS, kom fram till att det lät bäst. Testade först att göra som många föreslår för sedanbilar att placera lådan så att basen spelar genom skidluckan, men det lät mäst illa och gav dåligt med tryck. så mitt tips: prova dig fram! smile

Måste bara fråga..tätade du mellan baffel och ryggstöd så basen enbart kom framåt..?

Svar ja. Inte så jätteseriöst då eftersom det mest bara var en test, tröck dit skumgummit, kuddar och annat jag hittade i förrådet för att få bort luftfickorna som fanns runtom. Hade det visat sig fungera så hade jag satt dit lister istället och tätning mot ryggstödet. Men orka lägga ner jobb på den här lådan, den är bara en tillsvidare lösning ändå...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
sakray
18 augusti 2008 · 59 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

TT-Avant skrev:

ChriZtoffer skrev:
Jag har placerat basen längst bak riktad mot bakluckan i min 9-3SS, kom fram till att det lät bäst. Testade först att göra som många föreslår för sedanbilar att placera lådan så att basen spelar genom skidluckan, men det lät mäst illa och gav dåligt med tryck. så mitt tips: prova dig fram! smile

Måste bara fråga..tätade du mellan baffel och ryggstöd så basen enbart kom framåt..?

Svar ja. Inte så jätteseriöst då eftersom det mest bara var en test, tröck dit skumgummit, kuddar och annat jag hittade i förrådet för att få bort luftfickorna som fanns runtom. Hade det visat sig fungera så hade jag satt dit lister istället och tätning mot ryggstödet. Men orka lägga ner jobb på den här lådan, den är bara en tillsvidare lösning ändå...

Vad menas med baffel?

Audi A4 (1997)
Lonefox Bad music kills good sound
18 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

sakray skrev:

ChriZtoffer skrev:

TT-Avant skrev:

Måste bara fråga..tätade du mellan baffel och ryggstöd så basen enbart kom framåt..?

Svar ja. Inte så jätteseriöst då eftersom det mest bara var en test, tröck dit skumgummit, kuddar och annat jag hittade i förrådet för att få bort luftfickorna som fanns runtom. Hade det visat sig fungera så hade jag satt dit lister istället och tätning mot ryggstödet. Men orka lägga ner jobb på den här lådan, den är bara en tillsvidare lösning ändå...

Vad menas med baffel?

Den sida av lådan där basen (och portar) sitter.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang