855 t5, dumpventil ?

supra_09
18 augusti 2008 · 15 Inlägg

Hoj hoj gott folk! Undrar ifall det spelar någon roll vilken typ av dumpventil man ska ha i sin kärra.
Volvo 855 t5 2,0a (211hk)
Om det ska vara återcirkulerande eller viseVärse...?  hmm

Marlboroman
18 augusti 2008 · 8 234 Inlägg

Orginal sitter det ju en återcirkulerande, men det funkar med öppan om man vill ha det.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
supra_09
18 augusti 2008 · 15 Inlägg

Funderar på att ta hem en HKS kopia (hårt metalliskt ljud) från stylingbutiken... Står inget om den är öppen eller återcirkulerande! Men då ska det inte spela nån roll igentligen eller ?

Marlboroman
18 augusti 2008 · 8 234 Inlägg

Hks kopian är öppen. Nej, det har ingen egentlig betydelse.

Se upp med kvaliten på kopiorna, den är tveksam...

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Squadron
18 augusti 2008 · 1 833 Inlägg

Kompisen körde med HSK kopia på sin 850, det funka inget vidare. Vi trodde det var fel på dumpen så han köpte en ny, även denna gång en hks kopia, men bilen ville fortfrande itne gå bra. Det slutade med att han satte tillbaka orginal.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
supra_09
18 augusti 2008 · 15 Inlägg

eller ja va fan... Har du tipps på någon som bara låter mkt Får väl erkänna att det är det jag är ute efter haha big_smile  Testade montera en som pyyyyyser idag... Lät nästan ingenting?  Bilen laddar runt 1 Bar

Jensa_H
18 augusti 2008 · 188 Inlägg

Jag har en forge dump på min 855 r och den är tillämpad för bilar med lmm!Den låter riktigt gött faktiskt wink

http://www.garaget.org/?car=19616
Jens Hedström
Kör volvo 855 R med steg 4trimm från Autotech
Greeken
23 augusti 2008 · 161 Inlägg

man ska väl inte ha öppen på en t5 det är väl nåt cp med luftmassmätaren ??
Man ska väl ha återcirkulerande...har precis köpt en 855 t5 å ska köpa dump till den me, men det e bara vad jag har hört..

Marlboroman
23 augusti 2008 · 8 234 Inlägg

Greeken skrev:
man ska väl inte ha öppen på en t5 det är väl nåt cp med luftmassmätaren ??
Man ska väl ha återcirkulerande...har precis köpt en 855 t5 å ska köpa dump till den me, men det e bara vad jag har hört..

Det funkar alledes utmärkt ändå. Är man absolut supernoga så är ju återcirkulerande bäst (sitter det f.ö orginal) men i praktiken kan man lika gärna köra öppen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Thiger_84
23 augusti 2008 · 509 Inlägg

supra_09 skrev:
Funderar på att ta hem en HKS kopia (hårt metalliskt ljud) från stylingbutiken... Står inget om den är öppen eller återcirkulerande! Men då ska det inte spela nån roll igentligen eller ?

Köp orginal, jag köpte med en kopia först å den va kass.

supra_09
23 augusti 2008 · 15 Inlägg

Har nu provat med 2 olika dumpar, första var en som pyyyyser. lät i stort ingenting. Andra var HKS kopian lät hyffsat, men långt från vad den ska göra. Kompisen som satt i sakerna säger att det beror på orginal dumpen, att den lixom släpper igenom halva ljudet elr nått sånt. Så vad är alternativen?  Plugga igen orginal dumpen på nått vänster, elr fixa större turbo?  Har inte en aning... Tacksam för alla svar smile

CC72
23 augusti 2008 · 1 661 Inlägg

Plugga igen original låter som en klok idé... Finns dumpbrickor att köpa för att plugga igen hålet.

Greeken
23 augusti 2008 · 161 Inlägg

Marlboroman skrev:

Greeken skrev:
man ska väl inte ha öppen på en t5 det är väl nåt cp med luftmassmätaren ??
Man ska väl ha återcirkulerande...har precis köpt en 855 t5 å ska köpa dump till den me, men det e bara vad jag har hört..

Det funkar alledes utmärkt ändå. Är man absolut supernoga så är ju återcirkulerande bäst (sitter det f.ö orginal) men i praktiken kan man lika gärna köra öppen.

Men de jag har hört är att kör man med öppen dump så blir det nåt knas med luftmassemätaren, att den kommer ge fel värden elr så...ge mer bensin t.ex än vad bilen behöver så den inte går lika bra...hmm

Marlboroman
23 augusti 2008 · 8 234 Inlägg

Greeken skrev:

Marlboroman skrev:

Greeken skrev:
man ska väl inte ha öppen på en t5 det är väl nåt cp med luftmassmätaren ??
Man ska väl ha återcirkulerande...har precis köpt en 855 t5 å ska köpa dump till den me, men det e bara vad jag har hört..

Det funkar alledes utmärkt ändå. Är man absolut supernoga så är ju återcirkulerande bäst (sitter det f.ö orginal) men i praktiken kan man lika gärna köra öppen.

Men de jag har hört är att kör man med öppen dump så blir det nåt knas med luftmassemätaren, att den kommer ge fel värden elr så...ge mer bensin t.ex än vad bilen behöver så den inte går lika bra...hmm

Man hör så mycket... Skulle tippa på att den du hört av det åker 740/940 som inte tål öppen nå riktigt bra. På 850 så är det fuel-cut, vilket innebär att spridarna slås av vid gas-släpp, så därför klrara man sig bättre. Dock cut'ar den inte alltid. Men i praktiken så är det inget som märks. Jag har avverkat 8-10.000 mil och är inne på 3:e öppna dumpen i ordning. ALdrig haft ett bekymmer, och det har ingen annan jag vet om heller. Och dem som haft nå bekymmer så har det antingen varit relaterat till felaktig montering eller kass kvalite på ventilen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Greeken
23 augusti 2008 · 161 Inlägg

aha okej, gutt då vet man det smile snygg bil föresten smile

Matspetter
24 augusti 2008 · 139 Inlägg

Det du tänker på Greeken lär ju vara att LMMen mäter upp luft och då vill motorn pytsa in bränsle i proportion till den luftmängden. När man sen stänger spjället och dumpar ut massa luft så är ju bränslet redan uppmätt till den mängden luft som LMMen mätte upp, alltså kommer den gå för fett. Därför har man en återcirkulerande dump som släpper tillbaka luften in i systemet igen vilket gör att man har kvar den tänkta luftmängden = rätt blanding.

Levinsson Brap Brap Brap
24 augusti 2008 · 149 Inlägg

Fan hur orkar alla tjata om dessa dumpar, måste juh finnas 300 inlägg om ENBART vilken dump man ska välja...

Mollllgan
24 augusti 2008 ·

Behåll originalet ist.

Fan hur orkar alla tjata om dessa dumpar, måste juh finnas 300 inlägg om ENBART vilken dump man ska välja...

Word

Syst3m
24 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

Levinsson skrev:
Fan hur orkar alla tjata om dessa dumpar, måste juh finnas 300 inlägg om ENBART vilken dump man ska välja...

Det är la bra att veta vilken man ska köpa?

Greeken
24 augusti 2008 · 161 Inlägg

Så med andra ord så e det bättre att ha återcirkulerande dump då,
även att 850 har fuel-cut som Marlboroman skrev ? wink

Senast redigerat av Greeken (24 augusti 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang