Söker "personal" och tips angående att starta tuning-företag

evilaudio
19 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

Carljor skrev:

evilaudio skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

Jaa men hade jag haft pengarna så hade jag utan problem inte nekat att få min bil som din Chevelle wink

me tanke på att alla stereosaker i chevan kostar runt 150.000 UTAN montering så tror ja ingen vill betala de.  wink

HAHA ooohja, men det gäller att hitta rätt "idiot" som vill slänga in 150k;) men sen skall det väl inte riktas in så grovt, men kommer en kille med för mycket pengar skall jag nog fixa det åt han haha.

lycka till..big_smile

för min del kommer de iaf förbli hobby pga div anledningar. smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Carljor
19 augusti 2008 · 80 Inlägg

Börjar bli för långa quotes haha,

Tack, all lycka man kan få kan behövas! om det kommer igång, får du gärna titta förbi med med tips och ticks;)

Decibel
19 augusti 2008 · 2 911 Inlägg

Kul att fler ger sig på branschen, men att gå runt 2 pers som ska ha lön kan du tyvärr glömma, oavsett om du är i centrala göteborg eller ute på landet.

Det finns folk som betalar för sig, utan problem, men de är få och inte riktigt så stor efterfrågan som man kan tro.
Gjorde en marknadsresearch förra året.

evilaudio
19 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

Carljor skrev:
Börjar bli för långa quotes haha,

Tack, all lycka man kan få kan behövas! om det kommer igång, får du gärna titta förbi med med tips och ticks;)

kan nog bli liiiite långt att åka bara för att tittaförbi..hehe

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Carljor
19 augusti 2008 · 80 Inlägg

evilaudio skrev:

Carljor skrev:
Börjar bli för långa quotes haha,

Tack, all lycka man kan få kan behövas! om det kommer igång, får du gärna titta förbi med med tips och ticks;)

kan nog bli liiiite långt att åka bara för att tittaförbi..hehe

hehe, jo klart, men ifall du befinner dig i området:)

Carljor
19 augusti 2008 · 80 Inlägg

Decibel skrev:
Kul att fler ger sig på branschen, men att gå runt 2 pers som ska ha lön kan du tyvärr glömma, oavsett om du är i centrala göteborg eller ute på landet.

Det finns folk som betalar för sig, utan problem, men de är få och inte riktigt så stor efterfrågan som man kan tro.
Gjorde en marknadsresearch förra året.

Jo, det har jag räknat lite på också, men tack för tipsen:)

MilleN
19 augusti 2008 · 9 108 Inlägg

Det verkar vara lite socialt oaccepterat att lämna in bilar här i Jante-Sverige. Många som påpekar att "äh han har inte gjort nåt själv" bara för att någon lämnat in bilen på stereoinstallation t.ex. Och som sagt så vill ingen pröjsa för arbetet, folk kan mycket väl tänka sig att betala för hur dyra stereoprylar som helst men montering och kablar ska helst alltid ingå. "Spons" är alltför mångas favoritord också, lägg ner 100 timmar på en bil som ser ut som 1000 andra men för en dekal så ska arbetet göras gratis och prylarna ska fås för inköpspris roll

Dock finns det potential så vi får hoppas att din plan funkar wink Vart i Göteborg tänkte du hålla till? Jag är "frilans" för tillfället hehe.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
19 augusti 2008 · 3 404 Inlägg

Vad kan ett halvstort bygge med plastning och allt gå på i timmar räknat? Säg 40timmar per vecka på en man i 3veckor dvs 3veckor x 40h= 120h. Stålar vill man säkert också ha för arbetet, med en timdebetering på 500sek exklusive matriel blir det 60 000sek, bara för bygge exklusive matrial! Lägg på några 1000 för plast, klädsel osv samt pris på ljudet.

Du måste hitta hyffsat kapitalstarka kunder, men säger du att du har en plan så smile

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
MilleN
19 augusti 2008 · 9 108 Inlägg

TenZer skrev:
Vad kan ett halvstort bygge med plastning och allt gå på i timmar räknat? Säg 40timmar per vecka på en man i 3veckor dvs 3veckor x 40h= 120h. Stålar vill man säkert också ha för arbetet, med en timdebetering på 500sek exklusive matriel blir det 60 000sek, bara för bygge exklusive matrial! Lägg på några 1000 för plast, klädsel osv samt pris på ljudet.

Du måste hitta hyffsat kapitalstarka kunder, men säger du att du har en plan så smile

Så går ju inte att räkna riktigt, tiden det tar för spackel att härda etc kan man ju inte debitera, då får man passa på att jobba på andra bilar. Sedan ska ett ljudbygge inte behöva ta så mycket tid om man utnyttjar tiden rätt.

Men dyrt blir det hur som helst smile

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
19 augusti 2008 · 3 404 Inlägg

MilleN skrev:

TenZer skrev:
Vad kan ett halvstort bygge med plastning och allt gå på i timmar räknat? Säg 40timmar per vecka på en man i 3veckor dvs 3veckor x 40h= 120h. Stålar vill man säkert också ha för arbetet, med en timdebetering på 500sek exklusive matriel blir det 60 000sek, bara för bygge exklusive matrial! Lägg på några 1000 för plast, klädsel osv samt pris på ljudet.

Du måste hitta hyffsat kapitalstarka kunder, men säger du att du har en plan så smile

Så går ju inte att räkna riktigt, tiden det tar för spackel att härda etc kan man ju inte debitera, då får man passa på att jobba på andra bilar. Sedan ska ett ljudbygge inte behöva ta så mycket tid om man utnyttjar tiden rätt.

Men dyrt blir det hur som helst smile

Visst visst, men det är bara att räkna hur många gånger man uppskattas plasta/spackla/lacka. med ca 1-5härdtimmar vardera beroende på omfattning och typ. Planerar du arbetet väl så spacklar/plastar man det sista man gör för dagen. Räkna bort ½vecka då. Detta ger 100h och 50 000sek för arbetet.

Sen vet jag inte hur du tänkt dig din planering som ska spara in timmar och dar...

Senast redigerat av TenZer (19 augusti 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Carljor
19 augusti 2008 · 80 Inlägg

Skall inte gå in på för mycket om hur jaghar tänkt mig att fixa det, men som nytt företag måste man etablera sig för att sedan öka priserna, (låter fel men det skall ju inte någon chockhöjas). folk måste få upp ögonen för det, sprida ryktet osv, men all feedback, positiv som negativ är bra.

Decibel
19 augusti 2008 · 2 911 Inlägg

Självklart måste du ta betalt för härd-tider m.m, i de fall du når din kapacitet.

När jag har 4st frontar på plastning samtidigt får jag inte plats med fler, det hindrar ju mig från att arbeta med annat och är en förlorad inkomst, således måste ju de frontar som då är på plastning belastas med den kostnaden.

Carljor
20 augusti 2008 · 80 Inlägg

tänkte bara be om ursäkt för min dåliga svenska, satt på jobbet med de konstiga kassörstangentborden:P

Är det någon som har fler tips, just drop 'em eller Maila mig; Carljorning@hotmail.com

Astaroth Däckmontör
20 augusti 2008 · 112 Inlägg

jag är inte utbildad mekaniker, så jag kan inte mycket tongue har du lokal i göteborg?
Intresserad e jag iallafall, även om jag inte kan mycket så kan jag alltid lära mig mer tongue

Carljor
20 augusti 2008 · 80 Inlägg

Astaroth skrev:
jag är inte utbildad mekaniker, så jag kan inte mycket tongue har du lokal i göteborg?
Intresserad e jag iallafall, även om jag inte kan mycket så kan jag alltid lära mig mer tongue

Man kanske ska ta och tänka om, och starta skola istället? haha

om man skall vara lite allvarlig, så är det ett företag som skall öppnas, och även ifall man inte är utbildad vill jag i alla fall att man visar prov på att man kan nått, tex plasta en dörrsida osv.

MilleN
21 augusti 2008 · 9 108 Inlägg

Vad skulle lönen hamna på i runda slängar och hur utbetalas den? wink

Team-Adolfsson Gödseldräng
21 augusti 2008 · 4 529 Inlägg

jävligt synd att du inte bodde i Jönköping istället tongue

evilaudio
21 augusti 2008 · 16 195 Inlägg

MilleN skrev:
Vad skulle lönen hamna på i runda slängar och hur utbetalas den? wink

skulle tippa på att de inte blir nån lön man blir rik på iaf..haha

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Carljor
21 augusti 2008 · 80 Inlägg

evilaudio skrev:

MilleN skrev:
Vad skulle lönen hamna på i runda slängar och hur utbetalas den? wink

skulle tippa på att de inte blir nån lön man blir rik på iaf..haha

Haha, jo det är sant.. till en början iaf, man får väl vänta och se:)
Det skall ju gå att få enkla, smidiga lådor till de mest extrema>smile

Carljor
21 augusti 2008 · 80 Inlägg

MilleN skrev:
Vad skulle lönen hamna på i runda slängar och hur utbetalas den? wink

HMMM...1 mille, låter det bra?wink

(hence the sarcasm)

Senast redigerat av Carljor (21 augusti 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang