Nån som kan hjälpa mig att få fram rätt volym till Infinity REF-1050w

goggemaster
26 augusti 2008 · 303 Inlägg

hehe jo var ju meningen så smile...men vill ha en glasskiva på lådan är ju inte så roligt att sätta en glasskiva på en portad låda smile

Drönirettab
27 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Har räknat på en 4:e ordningens bandpasslåda med tre kammare. Basarna sitter i de små slutna ytterkammarna, men magneten är vänd mot den stora portade mittenkammaren för bättre kylning av talspolen.

Gör lådans yttermått 940x450x300cm och använd 22mm materialtjocklek. De slutna ytterkammarna ska vara på ca 17 liter brutto, då blir den portade mittenkammaren på ca 54,5 liter brutto. Sätt mycket dämpull i de slutna kammarna och använd ett 6" rör som är totalt 15cm lång i den portade kammaren.

Konade trattar bör nog användas för att inte riskera flåsljud vid höga ljudnivåer, jag är dock lite osäker på hur mycket man får kapa bort av röret när man sätter de där trattarna.

Känner du för att prova en sån låda så gör gärna det, annars kan du förstås vänta tills butiken ger förslag. smile

goggemaster
27 augusti 2008 · 303 Inlägg

tack för ditt tålamod smile

Drönirettab
27 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Det är ju bara kul att räkna ut lådor, även fast det kan ta stopp ibland. wink

Kom ihåg att detta är en teoretisk beräkning, jag har inte själv testat en sån låda i en Golf. smile

goggemaster
27 augusti 2008 · 303 Inlägg

får väl prova å se vad som händer smile

Drönirettab
27 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Lådan bör delas relativt lågt, tex vid 60-70 Hz. Över 70 Hz faller frekvensåtergivningen hyffsat brant enligt kurvorna. Du får väl prova dig fram även där.

goggemaster
27 augusti 2008 · 303 Inlägg

hoppas bara att de räcker med 2cm glas hehe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang