Värre turbo till s40 2,0T

Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 augusti 2008 · 5 092 Inlägg

Vart kan man hitta en lite värre turbo till min lilla bil?? och hur vet man egentligen vilken sort som passar och vad man ska ha? smile

/ Johan.

R_fused There is no replacement for displacement
25 augusti 2008 · 630 Inlägg

Enklast och billigast är att hänga på ett 14t från en t4a, passar bolt on. sen åker du till autotech som har ett färdigt chip för dettaså har du runt 230hk, skaffar du 3" hela vägen med hamnar de runt 250. Sen om du ska ha större behövs de göras lite mer. 16, 18 och 19T passar med adapterplatta. Men då behöver du även byta spridare, luftmassemätare och lite annat, och sen behöver bilen mappas om så det blir rätt mycket dyrare.
2,0T har dessutom 83mm borr, och ett antal block med just 83borr har fodren spruckit på med lite värre trim, så jag hade nog inte vågat gå högre än 14T, fast för vissa håller det men man bör ha det i åtanke.
Vill du bygga värstingmotor bör du antingen skaffa dig ett block från en t4a, helst en 00a, eller byta bil tyvär.

Senast redigerat av R_fused (25 augusti 2008)

Batte
26 augusti 2008 · 45 Inlägg

Vad säger dom om detta på SBP? eller dom märker inget?

Gör som Ford, Köp Volvo
Volvo V40 2.0T "Twinpipe" (2001)
Loco_Lopez
26 augusti 2008 · 94 Inlägg

Batte skrev:
Vad säger dom om detta på SBP? eller dom märker inget?

Syns inte, Är enbart kompressorhuset som skiljer yterst lite mellan dom två turbo aggregaten.
Ovan ifrån är även turbon täckt med en värmesköld så den syns inte.

Powered By Autotech-----------Stopped By Brembo/EBC
www.x40nordic.com
torpis Forummoderator
27 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

Batte skrev:
Vad säger dom om detta på SBP? eller dom märker inget?

Talar du om det för dem så får du en 2:a på att motorn är ändrad.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
pwei Mr.
27 augusti 2008 · 253 Inlägg

Vad säger dem om din motor torpis?

Köpes:
18T Turbo
torpis Forummoderator
27 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

pwei skrev:
Vad säger dem om din motor torpis?

Inget... men man vet ju aldrig nästa gång tyvärr.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/henke_svart_bes.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Batte
27 augusti 2008 · 45 Inlägg

torpis skrev:

Batte skrev:
Vad säger dom om detta på SBP? eller dom märker inget?

Talar du om det för dem så får du en 2:a på att motorn är ändrad.

Okej, tack för svaren, kanske inte det smartaste att berätta för dom big_smile

Gör som Ford, Köp Volvo
Volvo V40 2.0T "Twinpipe" (2001)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
27 augusti 2008 · 5 092 Inlägg

R_fused skrev:
Enklast och billigast är att hänga på ett 14t från en t4a, passar bolt on. sen åker du till autotech som har ett färdigt chip för dettaså har du runt 230hk, skaffar du 3" hela vägen med hamnar de runt 250. Sen om du ska ha större behövs de göras lite mer. 16, 18 och 19T passar med adapterplatta. Men då behöver du även byta spridare, luftmassemätare och lite annat, och sen behöver bilen mappas om så det blir rätt mycket dyrare.
2,0T har dessutom 83mm borr, och ett antal block med just 83borr har fodren spruckit på med lite värre trim, så jag hade nog inte vågat gå högre än 14T, fast för vissa håller det men man bör ha det i åtanke.
Vill du bygga värstingmotor bör du antingen skaffa dig ett block från en t4a, helst en 00a, eller byta bil tyvär.

haha Nu fick jag mycket mer än vad jag önskat haha men jo visst har en slant till övers som jag tänkte spendera på motorn + att torpis ska hjälpa mig eller kanske tilloch med göra det så allt blir rätt =P

400 är ju ett måste haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang