Besinsnål bil

kolvas
27 augusti 2008 · 4 001 Inlägg

Mazda 121 så kan du skryta med att din bil ser ut som en av Ahlgrens bilar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Aero T16
27 augusti 2008 · 1 327 Inlägg

volksvagen passat kan jag rekomendera årsmodell kring 90. Billig bil som tar lite bensin, håller bra och är rymlig.

torpis Forummoderator
27 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Undrar också ang Hondan, både landsväg i 120km/h samt blandat.

Många småbilar drar säkert lite i 90 men inte i 120 som det är på motorvägen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
27 augusti 2008 · 963 Inlägg

Ska du köra mycket så kanske diesel är värt att kolla på?

torpis Forummoderator
27 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

TCG skrev:
Ska du köra mycket så kanske diesel är värt att kolla på?

om en Golf ~96:a drar 0.6 på motorväg drar en Golf diesel av liknande prisklass så mycket mindre att skatten betalar sig?

Ja upplever det som att Diesel inte kommer till sin rätt vad gäller förbrukning förrens man lastar motorn lite, den drar tex inte jättemycket om man buskör eller drar släp, där en bensinare rusar iväg i förbrukning.

Exempel:
Jag är mycket imponerad av kompisens Passat TDI -96 som med lastat bilsläp i 110km/h drog 0.9/mil över 30mil
Jag är inte imponerad över Skoda pickup diesel som drar 0.6 landsväg i 110km/h

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
patrikke
27 augusti 2008 · 1 749 Inlägg

Våran golf tdi 97 drar o,52 blandkörning.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
mexarjonas
27 augusti 2008 · 11 Inlägg

Håller med Aero T16, VW Passat från början av 90-talet, har haft en 91:a. Ful som stryk men gick kanon och var mycket bensinsnål under de två åren jag hade den. Generellt kan man väl säga att man ska köpa bilar som inte många gillar. Jetta kanske skulle vara något, finns kanonfina för runt 10'.

torpis Forummoderator
27 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

patrikke skrev:
Våran golf tdi 97 drar o,52 blandkörning.

aaah tackar big_smile


Någon uppfattning om förbrukning i 120km/h?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
STriiiker
27 augusti 2008 · 609 Inlägg

MMmm sen kostar skatten på en disel bil med (mitt tips, välj en 1,6 bensinare om du bara åker 1-2 mil om dagen)

dabby född blåvit
27 augusti 2008 · 624 Inlägg

Ska du köra diesel personbil enbart privat så bör du köra 3-4 tusen mil MINST innan den lägre förbrukningen betyder ett skit gentemot det högre inköpspriset och högre skatten. Diesel är ju till och med dyrare att tanka idag än bensin.

supratjejen Toyaddict
27 augusti 2008 · 241 Inlägg

Nissan micra K10 -85. Pendlade med en sån (15 mil/dag) innan jag köpte min corolla. Billig som fan på alla sätt, under 0.5 lätt! och för 17000 får du tre wink Finns ju nyare dyrare som säkert är lika bra

Annars är Toyota starlet en goding smile Hade som förstabil själv och är nästan lika billig som micran fast med 25hk mer! big_smile

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
27 augusti 2008 · 963 Inlägg

Rail skrev:
Okej, jag kör lite  vi säger max 3 mil om dagen. Jag söker en bensinsnål bil eftersom jag fortfarnde går i skola och lever på 1050:- /månaden som ska räcka till mycket annat också. Jag har 17 lappar att köpa en bil för.

Alla tycker olika om vilken bil som är bäst har jag insett nu tongue

Men jag vill gärna veta vilka av de jag angett går under 0,5l/ milen ??

Kör du 1-3 mil om dagen, alltså 5km-1.5mil enkel väg så tror jag inte någon bil drar under 0.5L/mil. Det blir ju massor av kallstarter per tankning och bilen kommer knappt upp i arbetstemp. på så korta sträckor.

Diesel som jag nämnde är såklart inte att tänka på när det är så korta sträckor, snarare en cykel! wink

Pikey
27 augusti 2008 · 2 283 Inlägg

Daihatsu ska vara billiga.

Enligt min lärare dricker de knappt över 4l/100km

R.I.P. Michael Jackson!
CarpeDiem German Engineering
28 augusti 2008 · 9 083 Inlägg

Jag rekommenderar Golf III GTi wink

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
HansN83 x40
28 augusti 2008 · 1 209 Inlägg

jag kör micra te jobbet och den e skit snål men snygg e den inte och kostar inte många kroner att äga. skatten e inte mycket heller jag miss inte just nu hur mycket jag betalar men tror att det e 1500 om året!!!1 lycka till med bilen och grattis!!!! wink

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
patrik79
28 augusti 2008 · 782 Inlägg

vw golf 1 kanske går att få ner på 0,5l men inte golf 2 o 3
vectra drar 0,65-0,7 så den kan du nog också stryka från din lista
vw polo 80talare går nog få ner på 0,5l milen
kolla lite på biltemas och mekonomens hemsida vad delar kostar till dom olika bilarna för det kan variera rätt mycket sen kan försäkringen variera också så kolla upp det också på tex trygghansas hemsida.

hedley Saaboholic
28 augusti 2008 · 3 129 Inlägg

Golf 2.a kan du ju få ner på 0.6 eller 0.7 utan problem.. samma med en liten mazda, corsa eller liknande.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
29 augusti 2008 · 1 874 Inlägg

Golfen, lätt. Oj, vad mycket läskiga bilar det fanns i listan. Ford Ka? Vill
man verkligen ha en sån? Åka omkring i en liten vårta på hjul...

torpis Forummoderator
29 augusti 2008 · 10 576 Inlägg

Rail skrev:
Att alla dessa dricker lika mycket i blandad körning
Nissan Micra
Mazda 323
Peaugot 106
Golf
Opel vectra
Honda Civic

blandat ja, men tuggar man motorväg i 120km/h så drar en Ford KA 0.7l/mil   Den är helt enkelt inte gjort för 120blås...   förmodligen går en 320 E36:a billigare då...  :p

iaf för mig som kör mycket motorväg så vill jag hitta något som går snålt även där.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Elvis
30 augusti 2008 · 122 Inlägg

Rail skrev:

Davidsson_Racing skrev:
Opel Vectra...kanske för jag gillar Opel men det e bra kvalitetskänsla och hyfsat pigga och snygga

Okej, ja dom ser rätt bra ut måste jag medge men e dom bensinsnåla?

Vår gick på 0.7 blandad körning, vilket väl får sägas vara snålt för en så pass stor bil.
Helt okej komfort och hyffsat pigg.

Dessvärre rostbenägna, så hitta en fin.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang