Polisfundering..

sveddan
11 februari 2006 · 1 453 Inlägg

Diezel skrev:

sveddan skrev:
Polisen har rätt att bryta mot hastighetsbegränsningen utan att använda sig av siren/blåljus.

Kan ju upplysa dig om att det har dom verkligen inte

ska ett utryckningsfordon överträda hastighets begränsningen och andra trafikrelgler så ska blåljus eller siren vara på slaget för att påkalla fri väg & allmänheten om att utryckningsfordon är på väg.


Har just läst en kurs om detta  så du har helt fel..

sedan om dom inte gör det är en annan femma , men lagen säger att dom måste

Även jag har fått utbildning i ämnet och jag anser att det är du som har fel.
Låt oss säga att en polis ska skugga en bil och tvingas att köra för fort för att hinna med, måste vederbörande då slå på blåljus och siren för att inte begå tjänstefel?

Dietrich
11 februari 2006 · 35 Inlägg

sveddan skrev:

Dietrich skrev:

sveddan skrev:

Eyy yo grabben jag är inte dum i huvet wink Får man fråga vart du ringde?
Bönder...

Jo de e du nog.. jag e rätt säker på de YO!!!
Vi ringde till polishuset i värnamo som kopplade oss vidare!!

Som jag sa tidigare, en polis är alltid polis och har rätt att ingripa då en brottslig handling sker, i ditt fall att köra i 110 km/h på en 90-väg. Tycker du att det var fel av polismannen? Kom igen nu...

om de e fel de e la skit samma.. dom får inte sätta sig i tjänst i vilket fall..
Så tyst med dig eller ring å kolla upp de..
Eller så kan du ju alltid gå i skola

haha

sveddan
11 februari 2006 · 1 453 Inlägg

Dietrich skrev:

sveddan skrev:

Dietrich skrev:

Jo de e du nog.. jag e rätt säker på de YO!!!
Vi ringde till polishuset i värnamo som kopplade oss vidare!!

Som jag sa tidigare, en polis är alltid polis och har rätt att ingripa då en brottslig handling sker, i ditt fall att köra i 110 km/h på en 90-väg. Tycker du att det var fel av polismannen? Kom igen nu...

om de e fel de e la skit samma.. dom får inte sätta sig i tjänst i vilket fall..
Så tyst med dig eller ring å kolla upp de..
Eller så kan du ju alltid gå i skola

haha

"sätta sig i tjänst"?!

Dietrich
11 februari 2006 · 35 Inlägg

sveddan skrev:

Dietrich skrev:

sveddan skrev:

Som jag sa tidigare, en polis är alltid polis och har rätt att ingripa då en brottslig handling sker, i ditt fall att köra i 110 km/h på en 90-väg. Tycker du att det var fel av polismannen? Kom igen nu...

om de e fel de e la skit samma.. dom får inte sätta sig i tjänst i vilket fall..
Så tyst med dig eller ring å kolla upp de..
Eller så kan du ju alltid gå i skola

haha

"sätta sig i tjänst"?!

Jaaaa.. polisen får inte bara sätta sig i tjänst hur som hellst!!
FATTA

Burken Utanlem
11 februari 2006 · 895 Inlägg

poliser gör som dom vill... borde finnas mer gubbar ute som kollar poliserna..

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
sveddan
11 februari 2006 · 1 453 Inlägg

Dietrich skrev:

sveddan skrev:

Dietrich skrev:

om de e fel de e la skit samma.. dom får inte sätta sig i tjänst i vilket fall..
Så tyst med dig eller ring å kolla upp de..
Eller så kan du ju alltid gå i skola

haha

"sätta sig i tjänst"?!

Jaaaa.. polisen får inte bara sätta sig i tjänst hur som hellst!!
FATTA

Men grabben, du fattar ju inte vad jag säger; är man polis så har man alltid både rätt och skyldighet att ingripa mot brottslig handlig. Med dina ord: Polisen är alltid i tjänst.

Förstår du?

Dietrich
11 februari 2006 · 35 Inlägg

sveddan skrev:

Dietrich skrev:

sveddan skrev:

"sätta sig i tjänst"?!

Jaaaa.. polisen får inte bara sätta sig i tjänst hur som hellst!!
FATTA

Men grabben, du fattar ju inte vad jag säger; är man polis så har man alltid både rätt och skyldighet att ingripa mot brottslig handlig. Med dina ord: Polisen är alltid i tjänst.

Förstår du?

om typ nån typ rånar en bank å de går förbi en polis som inte jobbar då kanske dom få ingripa.. men de e ju kanske en helt annan sak.. då kanse dom får de.. de vet jag inte..
Men när de gäller sånna saker som vi diskuterar så får dom inte de..
om dom gör de e en annan sak för de e ju fel!!!!!

Diezel
11 februari 2006 · 29 Inlägg

sveddan skrev:

Diezel skrev:

sveddan skrev:
Polisen har rätt att bryta mot hastighetsbegränsningen utan att använda sig av siren/blåljus.

Kan ju upplysa dig om att det har dom verkligen inte

ska ett utryckningsfordon överträda hastighets begränsningen och andra trafikrelgler så ska blåljus eller siren vara på slaget för att påkalla fri väg & allmänheten om att utryckningsfordon är på väg.


Har just läst en kurs om detta  så du har helt fel..

sedan om dom inte gör det är en annan femma , men lagen säger att dom måste

Även jag har fått utbildning i ämnet och jag anser att det är du som har fel.
Låt oss säga att en polis ska skugga en bil och tvingas att köra för fort för att hinna med, måste vederbörande då slå på blåljus och siren för att inte begå tjänstefel?

i praktiken JA , tror dock knappast att  skuggning bedrivs i höga hastigheter , men vi säger " OM " så ska det göras det för att utsätta andra människor för onödig fara , kollade oxå upp med min morbror som är polis , och det stämmer som jag sa förut , ska hastighets begränsningen överträdas eller andra traffik lagar ska blåljus eller siren vara på för att frikalla fri väg , detta enligt svensk lagstiftning

Diezel
11 februari 2006 · 29 Inlägg

sveddan skrev:

Dietrich skrev:

sveddan skrev:

"sätta sig i tjänst"?!

Jaaaa.. polisen får inte bara sätta sig i tjänst hur som hellst!!
FATTA

Men grabben, du fattar ju inte vad jag säger; är man polis så har man alltid både rätt och skyldighet att ingripa mot brottslig handlig. Med dina ord: Polisen är alltid i tjänst.

Förstår du?

jojo men du har även som privat person rätt att ingripa mot brottslig gärning  tex hålla kvar gärningsmannen på plats med våld tills polis anländer  " inte hur mycket våld som helst " men du kan tex brotta ned han & tex  hålla fast han ....  Dock så avråds det av polismyndigheten , men man får göra det

lazerblå
11 februari 2006 · 4 Inlägg

men Polisen skiter full ständigt hur dom kör men så fort man kör 5 km/h då ere värdens liv på dom  .. tycker dom e i vägen i bland har dom inget bätre för sej:D

How Can I Be So Thirsty This Morning When Drink So Much Last Night
Dietrich
11 februari 2006 · 35 Inlägg

Diezel skrev:

sveddan skrev:

Dietrich skrev:

Jaaaa.. polisen får inte bara sätta sig i tjänst hur som hellst!!
FATTA

Men grabben, du fattar ju inte vad jag säger; är man polis så har man alltid både rätt och skyldighet att ingripa mot brottslig handlig. Med dina ord: Polisen är alltid i tjänst.

Förstår du?

jojo men du har även som privat person rätt att ingripa mot brottslig gärning  tex hålla kvar gärningsmannen på plats med våld tills polis anländer  " inte hur mycket våld som helst " men du kan tex brotta ned han & tex  hålla fast han ....  Dock så avråds det av polismyndigheten , men man får göra det

om nån tex skulle bryta sig in i ditt hus å du skulle ta han å hålla fast han tills polisen kommer så ryker ju du dit på de...

va ju inte länge sen de va en som hade gjort inbrott hos en å ägaren till huset hade låst in tjuven i ett rum å sen anmälde tjuven husägaren..
så husägaren rök dit på de juh
??
_______________________________________________________________________

Organized Crime!!

psittacus
11 februari 2006 · 533 Inlägg

Diezel skrev:

sveddan skrev:
Polisen har rätt att bryta mot hastighetsbegränsningen utan att använda sig av siren/blåljus.

Kan ju upplysa dig om att det har dom verkligen inte

ska ett utryckningsfordon överträda hastighets begränsningen och andra trafikrelgler så ska blåljus eller siren vara på slaget för att påkalla fri väg & allmänheten om att utryckningsfordon är på väg.


Har just läst en kurs om detta  så du har helt fel..

sedan om dom inte gör det är en annan femma , men lagen säger att dom måste

Vad heter den kursen???

En polisman (i tjänst) får i princip köra hur han vill och vart han vill. Det finns få undatag från denna regel! Däremot har polismannen ett ansvar. Händer en olycka, låt oss säga i en korsning, och ett utryckningsfordon påkallat fri väg, är det fortfarande polismannen/föraren av utryckningsfordonet som bär ansvaret.

Påkallande av fri väg avgör polismannen och inte allmänheten!! Han måste således INTE ha på massa lampor och ljud för att köra fort eller fel!

Du som läst kursen vet ju naturligtvis allt det här och vet oxå att det finns att läsa om på Rättsnätet.. eller..??!!

Dessa regler gäller både "08:or" och "bönder".. samt oss runt Göteborg..hmm er pajkastning är ibland riktigt roligt.!!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
schroder_
11 februari 2006 · 17 Inlägg

Painadict skrev:

schroder_ skrev:
kan ju lova att polisen har tillgång till mycket.. Idag blev jag stoppad av en polisen som jag befarar var ur tjänt. han tog mig för att jag svängde upp på en trottar och plockade upp en person. Polisen ska tydligen skriva en rapport på detta och jag kommer att bli inkallad i framtiden. och enligt han skulle mitt körkort bli indraget. kan detta stämma.
menar jag har en polare som körde 72 på 50 väg fick 1600kr i böter ingenting om indragetkörkort eller så. kan även tilläga att han inte hade körkort med sig vid tillfälle??

är det farligare att svänga upp på trottaren än att köra 22 km/h förfort i tätort??

inte en chans att de kommer kalla dig i framtiden...

Hehe och en annan sak. jag tror att jag kan sätta dit han.. för om inte han var i tjänst får inte han ta ur mig ur bilen och defenitivt inte sätta mig i hans privata bil..

håller på ta reda på fakta om detta stämmer och om han verkligen inte var i tjänst.
då kommer jag göra en anmälan på honom... ;P

för han stannade även på ett övergångsställ när han skulle stoppa mig:P

Det märks att ni lever av hoppet som kajsa Bergkvist
schroder_
11 februari 2006 · 17 Inlägg

Dietrich skrev:

Diezel skrev:

sveddan skrev:

Men grabben, du fattar ju inte vad jag säger; är man polis så har man alltid både rätt och skyldighet att ingripa mot brottslig handlig. Med dina ord: Polisen är alltid i tjänst.

Förstår du?

jojo men du har även som privat person rätt att ingripa mot brottslig gärning  tex hålla kvar gärningsmannen på plats med våld tills polis anländer  " inte hur mycket våld som helst " men du kan tex brotta ned han & tex  hålla fast han ....  Dock så avråds det av polismyndigheten , men man får göra det

om nån tex skulle bryta sig in i ditt hus å du skulle ta han å hålla fast han tills polisen kommer så ryker ju du dit på de...

va ju inte länge sen de va en som hade gjort inbrott hos en å ägaren till huset hade låst in tjuven i ett rum å sen anmälde tjuven husägaren..
så husägaren rök dit på de juh
??
_______________________________________________________________________

Organized Crime!!

Även om du får inbrott i ditt hus och tjuven tar med sig t.ex tv och video och går ut och HALKAR på DIN gård. Kan han anmäla dig...

Det märks att ni lever av hoppet som kajsa Bergkvist
mrcelica
11 februari 2006 · 1 639 Inlägg

Lucifer84 skrev:

mrcelica skrev:

Lucifer84 skrev:
Idag när jag körde hem från stan körde jag efter en av dom här stora Iveco polisbussarna på motorvägen i 110km/h.
Denna bussen hade dubbelmontage och de traditionella lastbilsskylltarna där bak som indikerar på att fordonet framför är en lastbil.

Min fundering är då.
Lastbilar får ju inte färdas mer än 80km/h, enligt vad jag lärde mig när jag tog CE kort, vi får inte köra fortare än 80km/h med vår servicebuss som är en likadan buss som polisens.

Gäller inte dessa reglerna polisen?

Tung lastbil utan släp får köra i 90 km/h på motorväg och motortrafikled... Det borde man veta om man har CE kort.... smile

de beror på om lastbilen har luftfjädring eller ej.  smile
  Å de har inte ivecobussarna.

NEJ DET BEROR DET INTE PÅ !!!
Tröttsamt med folk som säger sig ha CE behörighet och inte ens kan de grundläggande reglerna.
Därmot påverkas den högst tillåtna totalvikten beroende på om drivande axel har luftfjädring i vissa fall..


Mvh/ yrkeschaufför

Senast redigerat av mrcelica (11 februari 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
PeppeVectra Peppe Vectra
11 februari 2006 · 1 076 Inlägg

mrcelica skrev:

Lucifer84 skrev:

mrcelica skrev:

Tung lastbil utan släp får köra i 90 km/h på motorväg och motortrafikled... Det borde man veta om man har CE kort.... smile

de beror på om lastbilen har luftfjädring eller ej.  smile
  Å de har inte ivecobussarna.

NEJ DET BEROR DET INTE PÅ !!!
Tröttsamt med folk som säger sig ha CE behörighet och inte ens kan de grundläggande reglerna.
Därmot påverkas den högst tillåtna totalvikten beroende på om drivande axel har luftfjädring i vissa fall..


Mvh/ yrkeschaufför

Men va bra. då kan du svara mig vad kreterierna är för att en lastbil skall få färdas i 90 km/h på en motorväg enl vägverket och svenskbilprovning.
 
de är konstigt detta. nu är vi 2 yrkeschufförer mot varan.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
mrcelica
11 februari 2006 · 1 639 Inlägg

Lucifer84 skrev:

mrcelica skrev:

Lucifer84 skrev:

de beror på om lastbilen har luftfjädring eller ej.  smile
  Å de har inte ivecobussarna.

NEJ DET BEROR DET INTE PÅ !!!
Tröttsamt med folk som säger sig ha CE behörighet och inte ens kan de grundläggande reglerna.
Därmot påverkas den högst tillåtna totalvikten beroende på om drivande axel har luftfjädring i vissa fall..


Mvh/ yrkeschaufför

Men va bra. då kan du svara mig vad kreterierna är för att en lastbil skall få färdas i 90 km/h på en motorväg enl vägverket och svenskbilprovning.
 
de är konstigt detta. nu är vi 2 yrkeschufförer mot varan.

Men vad fan, jag blir så trött...
Tung lastbil får färdas i 90km/h utan kriterier på dessa vägar så är det bara ! Och vad har bilprovningen med detta att göra ?

http://www.vv.se/filer/publikationer/Hastighetstabl.pdf

läs (2) Vid färd på motorväg eller motortrafikled

Lite skrämmande om du är yrkeschaufför för tunga fordon och inte kan de mest elementära reglerna för tung trafik !!!

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Dr-Diesel Dieseldoktor
11 februari 2006 · 112 Inlägg

poliser är ivägen ja.. dom är allmänt jobbiga. och fööresten. en tung lastbil utan tillkopplat släp får färdas i 90 km/h på motorväg och motortrafikled. annars 80km/h med släp alltid 80. om drivande axel har luftfjädring så tror jag att axeltrycket på den axeln får ökas med 1,5 ton på BK1 väg jämfört med stålfjädrad axel.

Oldsmobile Ninety-eight regency brougham "The first american diesel V8car" (1982)
Ford F250 "XLT Lariat turbodiesel" (1986)
mrcelica
11 februari 2006 · 1 639 Inlägg

_chevrolet_ skrev:
poliser är ivägen ja.. dom är allmänt jobbiga. och fööresten. en tung lastbil utan tillkopplat släp får färdas i 90 km/h på motorväg och motortrafikled. annars 80km/h med släp alltid 80. om drivande axel har luftfjädring så tror jag att axeltrycket på den axeln får ökas med 1,5 ton på BK1 väg jämfört med stålfjädrad axel.

Lite kunskap.. Äntligen ! smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Nallen_sthlm Direktör
12 februari 2006 · 305 Inlägg

Lucifer84 skrev:
Idag när jag körde hem från stan körde jag efter en av dom här stora Iveco polisbussarna på motorvägen i 110km/h.
Denna bussen hade dubbelmontage och de traditionella lastbilsskylltarna där bak som indikerar på att fordonet framför är en lastbil.

Min fundering är då.
Lastbilar får ju inte färdas mer än 80km/h, enligt vad jag lärde mig när jag tog CE kort, vi får inte köra fortare än 80km/h med vår servicebuss som är en likadan buss som polisens.

Gäller inte dessa reglerna polisen?

Vilken dåre... sov du på lektionerna eller ? skamligt för yrkes kåren att dom inte ens kan hastighetsgränserna på tunga fordon... säg till om du behöver en körlektion wink

Speed limit are only for pussy
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang