Slirande koppling Saab 9-5 Aero

Tolla
27 mars 2006 · 5 Inlägg

Jag har en 9-5 Aero årsm. -05 Nordic steg 3:a 300hk/460nm,  kopplingen börjar slira vid c:a 3000 varv på 4:an och 5:ans växel är det nån ute i landet som råkat ut för nåt liknande??
Pratar man med Saabverkstan så hänvisar dom till trimningen och säger att din koppling har
"glasat", Aero original koppling pallar inte för mer än 350nm enligt Saab.
Har varit i kontakt med mekfolk som hävdar att Saab snackar skit, Aero kopplingen tål en bra bit
över 500nm.
Är det nån som verkligen vet vad en sådan koppling pallar???
Lämnar jag in bilen på Saab så kommer jag att åka på en smäll på c:a 13000 lök.

God Speed
Clas
27 mars 2006 · 1 Inlägg

ta kontakt med nordic, dom "tar ju över" nybilsgarantin vid trimning..

Tolla
27 mars 2006 · 5 Inlägg

Kopplingen ingår ej, har kollat med dom.

God Speed
MilleN
27 mars 2006 · 9 108 Inlägg

Det är väl bara att bita i det sura äpplet och byta koppling.. Sånt får man räkna med när man trimmar..

Prata med Nordic om vilken koppling de rekommenderar.

Tolla
27 mars 2006 · 5 Inlägg

Jo, jag har börjat vänja mig vid tanken att byta kopplingen sura stålar men what a heck.

God Speed
Lindström Envis optimist
27 mars 2006 · 454 Inlägg

Vet inte om de är intressant men min farsa har en 95:a med samma trim som du har. En 05:a de också som gått strax under 3000 mil å den har inga problem med kopplingen.

Tolla
27 mars 2006 · 5 Inlägg

Ja jo de e intressant, min har gått 5400mil och slirandet började runt 3000 mil.

God Speed
jonTe
27 mars 2006 · 5 710 Inlägg

Vad kopplingen tål kan vara lite indiduellt t.e.x beroende på hur sliten den är.
Så att en steg3 bil klarar sig utan kopplingsbyte behöver inte betyda att en annan gör det.

Har svårt att tro att aerokopplingen är specad "en bit över 500nm" om man nu frågar tillverkaren (Sachs) eftersom man gärna inte utrustar nya bilar med "onödigt" överdimensionerade delar.
Dock verkar Sachs gärna speca lågt, exempelvis 9-3 viggen kopplingen är tex specad till 340Nm men i verkligheten tål den betydligt mer.

MVH Jonas
..............
Saabare Avstängd
27 mars 2006 · 1 106 Inlägg

Det var nog bäst att trimma Orginal eller hos Speedparts. Prova att byta ut kopplingen o sen lyssna om kopplingen slirar igen.

Livet startar vid 220 km/h
viccoA
27 mars 2006 · 3 110 Inlägg

Byt inte till Saab orginal igen, verkar ju bättre att kolla med Nordic vad de rekommenderar som någon varit inne på. Är ju meningslöst att byta för att det ska börja slira igen...

Tolla
27 mars 2006 · 5 Inlägg

Har pratat med Nordic och enligt dom så skall den koppling som sitter original på 9-5 Aero
palla trycket från ett steg 3 trim, d.v.s. 300hk och 460nm.
Har även pratat med speedparts och dom säger att problem med slirande Aerokopplingar
på deras trimmotsvarighet är ovanligt.

God Speed
Pepe Ölbryggare
28 mars 2006 · 339 Inlägg

Det ända som slår mig är att aerokopplingen brukar hålla för steg tre på 9-5:an. Men sen är det som sagt helt upp till en själv hur man kör vad jag förstått..Det är inte så att den håller lika länge direkt om jag fattat allt rätt. Det krävs väl lite försiktighet, men jag kan verkligen hålla med om att det verkar som den gått åt alldeles för fort.
Jag skulle iaf sattsa på en ordentlig koppling när man väl byter, för det är ju ett litet junk att byta den också!

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang