Fastsättning av fjädrarna efter sänkning!

xBjorlingx
21 mars 2006 · 433 Inlägg

Tänkte kapa mina fjädrar imorrn (jag vet man ska ha sänkkningsats mm. men 950kr i månaden grabbar!)

Köpt små "avgasklämmor" för att sätta fast fjädrarna med, hur ska det sitta fast enligt SBP? SKa jag sätta en klämma både uppe och nere lr? Måste man sätta dit bak? Hur många behövs egentligen för en fjäder? Kollat alla trådar om sänkning här i forumet. Men allas tips är att sätta dit slangklämmor. Det borde ju blir bra mycket starkare med en sån här klämma än med en slangklämma..så då behöver jag väl inte mer än en?

Tacksam för svar!

xBjorlingx
21 mars 2006 · 433 Inlägg

Ingen som vet? hmm

Germax
22 mars 2006 · 12 086 Inlägg

Har aldrig hört att man fäster fjädern i skålarna.. Huvudsaken är att fjädern inte skramlar lös när hjulet hänger fritt, sen om man kan lösa det genom att sätta fast fjädern vetifan=p Känns lite småvanskligt fkt..

Ena Colaberoende
22 mars 2006 · 1 219 Inlägg

Mina e lösa och har fått mycket gnäll pg.a det men bilen går igenom...
Huvudsaken är visst att inte fjädern hoppar ur sitt läge. Har du höga fjädertallrikar så tror jag nog att du ska vara lugn eller så har vi snälla besiktningsgubbar här.

/Ena

xBjorlingx
23 mars 2006 · 433 Inlägg

Ena skrev:
Mina e lösa och har fått mycket gnäll pg.a det men bilen går igenom...
Huvudsaken är visst att inte fjädern hoppar ur sitt läge. Har du höga fjädertallrikar så tror jag nog att du ska vara lugn eller så har vi snälla besiktningsgubbar här.

/Ena

Jag gissar på snälla besiktningsgubbar tongue men så länge bilen är nerhissad så hoppar den inte ur. Hissar man upp bilen med en saxlyft så brukar det kunna lägga sig ur spår. Var iallafall så för min gamla 740.

Volvo Knugen The one and only
26 mars 2006 · 1 091 Inlägg

ska funka att svetsa fast i fjäderskålen, har dock aldrig testat att besikta så själv.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
xBjorlingx
26 mars 2006 · 433 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
ska funka att svetsa fast i fjäderskålen, har dock aldrig testat att besikta så själv.

Det blir ju lite jobbigt om man vill byta fjädrar sen hmm

PRYL
26 mars 2006 · 19 Inlägg

Mina fjädrar ligger på gränsen bak, det är precis att man kan flytta på fjädern när man hissat bilen. Jag har löst det genom att dra en slangklämma runt fjädern i underkant så att den sitter fast, det var en kille på bilprovningen som tipsade mig om det. Jag har åkt genom två besiktningar nu och det har inte varit några klagomål alls.

Lägre än Glocalnet
Nissan GT-R "Black edition" (2012)
Nissan Skyline R33 GTR "Deep Marine Blue" (1995)
xBjorlingx
26 mars 2006 · 433 Inlägg

PRYL skrev:
Mina fjädrar ligger på gränsen bak, det är precis att man kan flytta på fjädern när man hissat bilen. Jag har löst det genom att dra en slangklämma runt fjädern i underkant så att den sitter fast, det var en kille på bilprovningen som tipsade mig om det. Jag har åkt genom två besiktningar nu och det har inte varit några klagomål alls.

Okej, för jag har köpt små "avgasklämmor"..borde ju bli hållbarare än slangklämmor..så vi får väl köra på d big_smile

Henko Rallytok
27 mars 2006 · 165 Inlägg

Om man tar typ spännband och bultar fast ena änden i den övre fjäderskålen och den andra änden i den undre fjäderskålen.
Bilen ska stå lite på hjulen så fjädrarna är lite ihoptryckta...
Funkade på rallybilen.

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93
Ibanezman Skåning
27 mars 2006 · 739 Inlägg

Det går att kapa åtmistone 2 varv där fram
och ett varv bak på en 740, den går igenom Landskrona
Bilprovnings besiktning då i alla fall smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
xBjorlingx
28 mars 2006 · 433 Inlägg

Ibanezman skrev:
Det går att kapa åtmistone 2 varv där fram
och ett varv bak på en 740, den går igenom Landskrona
Bilprovnings besiktning då i alla fall smile

Okej..det verkar ju bra positivt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang