Volvo 740, högtoningt gnissel vid vänstersväng.

Intoxicated
8 juni 2008 · 100 Inlägg

Som rubriken lyder när jag svänger vänster får jag ett högtoningt gnissel.
Lite osäker på vad som bör kollas först...
Funderade på lite bussningar samt att kolla hjullagret där då, någolunda vettiga tankar?
Samt hur gör jag då ev kontroll av hjullagret?


Mvh T

Drönirettab
8 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Hissa upp bilen på den sida som gnisslar, snurra hjulet för hand (snabbt) och lyssna om det gnisslar och väsnas. Ta även tag på varsin sida av hjulet med händerna, både "kvart i tre" och "halv tolv", och bänd/ryck lagom hårt. Om det känns tydligt glapp så behöver lagret antingen bytas ut eller efterdras.

Intoxicated
8 juni 2008 · 100 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hissa upp bilen på den sida som gnisslar, snurra hjulet för hand (snabbt) och lyssna om det gnisslar och väsnas. Ta även tag på varsin sida av hjulet med händerna, både "kvart i tre" och "halv tolv", och bänd/ryck lagom hårt. Om det känns tydligt glapp så behöver lagret antingen bytas ut eller efterdras.

Detta ska provas....
En tillgrej jag kom på, det blir tyst om du lägger foten lätt på bromsen.


Mvh T

Micke-
8 juni 2008 · 8 Inlägg

Intoxicated skrev:

Drönirettab skrev:
Hissa upp bilen på den sida som gnisslar, snurra hjulet för hand (snabbt) och lyssna om det gnisslar och väsnas. Ta även tag på varsin sida av hjulet med händerna, både "kvart i tre" och "halv tolv", och bänd/ryck lagom hårt. Om det känns tydligt glapp så behöver lagret antingen bytas ut eller efterdras.

Detta ska provas....
En tillgrej jag kom på, det blir tyst om du lägger foten lätt på bromsen.


Mvh T

testa smörja båda bromsarna fram. hjälper inte det så kolla över bromsarna bak, h-bromsbackarna brukar gnissla ibland på den modellen.. lokalisera vart ljudet kommer?

740-Power ombyggnation med opels OPC-blåa lack HK++
Volvo 745 gl "MickE-edition" (1990)
Volvo 744 gl "Dubbelturbo" (1988)
Chevrolet corvette "Stingray" (1971)
Intoxicated
8 juni 2008 · 100 Inlägg

Micke- skrev:

Intoxicated skrev:

Drönirettab skrev:
Hissa upp bilen på den sida som gnisslar, snurra hjulet för hand (snabbt) och lyssna om det gnisslar och väsnas. Ta även tag på varsin sida av hjulet med händerna, både "kvart i tre" och "halv tolv", och bänd/ryck lagom hårt. Om det känns tydligt glapp så behöver lagret antingen bytas ut eller efterdras.

Detta ska provas....
En tillgrej jag kom på, det blir tyst om du lägger foten lätt på bromsen.


Mvh T

testa smörja båda bromsarna fram. hjälper inte det så kolla över bromsarna bak, h-bromsbackarna brukar gnissla ibland på den modellen.. lokalisera vart ljudet kommer?

Ska ge det ett försök iaf!
Har ett klonk i vänstersidan med, bussningarna på hela sidan ska ses över men absolut motionera bromsarna ska göras...
Mvh T

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang