Åsikter på upplägg av trim 940-96, ltt

Intoxicated
8 juni 2008 · 100 Inlägg

Ja jag kommer inom en snart framtid att byta upp mig till en Lätt-tryckare.
Iom att det är turbo i den blir ju trim direkt mer intressant.
I denna tråden vill jag ha kommentarer och åsikter på det jag tänkt göra.
Bra/Dåligt etc, förslag på leverantörer med plus och minus i förslaget...
Ha i åtanke att jag ny på turbofunktion osv...
Upplägget då:
Efter inköp
Chipp(både bränsle och tändning från start)
Helt osäker på vilken leverantör man ska välja här, om man inte köper ett beggat...

2.5  sportavgas(Tanken ligger på Bsr systemet med dubbla ändrör)

Ny tryckklocka på 1.0bar(Även här har jag tänkt mig Bsr som leverantör)
Här har jag svårt att bestämma mig om man skulle köpa en som går till 1.2 direkt pga framtida planer.

Insats sportfilter(osäker på leverantör, ge gärna föslag.)
Lite längre fram:
Trim 60 turbo alt what ever som är större och passar.

3" hela vägen med metalisk sportkatt och 2 fullflödes dämpare.

Ev behov av mappning?



Nå åsikter och kommentarer välkommnas!


Mvh T

Andreas 940 -utan 940
8 juni 2008 · 1 728 Inlägg

Börja med att fixa en ordentlig koppling, en ny original håller ett tag men slits snabbt ner. Stumsvetsa dubbelmassesvänghjulet men akta triggerhålen.

Vänta med sportavgassystem tills du sätter i en större turbo, originalsystemet räcker gott och väl till den lilla leksaksturbon som sitter original. Det är inte heller samma anslutning på original-turbon och större turbos så downpipen måste ändå byggas om igen. Du måste alltså ha tillgång till svets för det finns inga färdiga grejer att köpa som passar på annat än originalturbon.

Skaffa stora spridare som går att köra med std-bränsletryck så slipper du byta till kraftigare soppapump.
Vikingchip(.com) är populära och vad jag har hört är de mappade för de gröna R-spridarna och 2,8bar soppatryck (alltså lägre än original 3bar) och 960-LMM.

Har du tur håller original-IC:n, jag har kört med 1,2bar i ett år nu utan att spräcka den.

Jag kör med turbomätare från BSR och deras öppna luftfilter, det funker bra. Köpte även deras 0.8bar-tryckklocka till syrrans bil.

JohnKarlsson
8 juni 2008 · 1 Inlägg

Vad har du för mål och vad har du för budget?

531 topp och ny kamaxel är en bra investering då T-kammen som sitter i från början knappast är nåt under, i med en V,A eller VX3 kam så börjar den bli lite roligare på högre varv också.

Angående avgassystemet, så byt det för tusan, även med orginalturbon så ger det en klart märkbar effektskillnad, mottrycket blir inte alls lika påfrestande.

Orginal IC, visst, håller gör den, det är ingen fara, jag har laddat 1,4 med min ic utan att det hänt nåt med den, men hur pass effektiv är den när man börjar plocka lite hästar ur motorn?
Inte ett dugg!
Den är alldeles för klen för att kyla ner luften, du kommer bara att pumpa varmluft och tappa grovt mycket effekt efter 2-3 vändor uppåt 200km/h
Skaffa en Kinaic så är du safe.

Mina åsikter och erfarenheter!

Intoxicated
8 juni 2008 · 100 Inlägg

Upptäckte att jag missade något väldigt väldigt viktigt, bilen ska etanolkonverteras(oavsett trim eller orginal)
Men tack för ett utomordentligt svar.
Avgaset: ok mindre viktigt än vad jag trodde med andra ord, men hur mycket vågar man ladda med orginalturbon(mitsu-agg) har ju tänkt att ha 1bars ladd.
Chip, ok ska kolla närmare på dem.
Spridare:
Yes bra att du sa det!(detta som påminnde mig om att jag missat etanol konverteringen i första inlägget)
Jag kommer ju få problem direkt om jag skulle ha orginal pga etanolen, så ja större spridare blir det...
Funderingen ligger kring hur mycket större. Ska läsa på lite så får vi se!
Samt att jag är fortf lite osäker på vad jag ska använda för konverteringen.

Mvh T

Intoxicated
8 juni 2008 · 100 Inlägg

JohnKarlsson skrev:
Vad har du för mål och vad har du för budget?

531 topp och ny kamaxel är en bra investering då T-kammen som sitter i från början knappast är nåt under, i med en V,A eller VX3 kam så börjar den bli lite roligare på högre varv också.

Angående avgassystemet, så byt det för tusan, även med orginalturbon så ger det en klart märkbar effektskillnad, mottrycket blir inte alls lika påfrestande.

Orginal IC, visst, håller gör den, det är ingen fara, jag har laddat 1,4 med min ic utan att det hänt nåt med den, men hur pass effektiv är den när man börjar plocka lite hästar ur motorn?
Inte ett dugg!
Den är alldeles för klen för att kyla ner luften, du kommer bara att pumpa varmluft och tappa grovt mycket effekt efter 2-3 vändor uppåt 200km/h
Skaffa en Kinaic så är du safe.

Mina åsikter och erfarenheter!

Du pekar på saker jag kollat på!
men just med turbo är jag riktig nybörjare så det med ic osv ska kollas på.
Kammen kommer nog att bytas till v eller vx3, blir det en v kam kommer justerbart kamdrev att "höra till"
För turbons skull, läst till mig av vx3 kammen indirekt passar bättre för sugmotorer och  en 3 grader avancerad v kam bättre för turbon, mycket avv den infon är visserligen baserad på erfarenheter.
Effekt jag vill landa på har jag valt att inte fundera på, budget ungefär lika så.
Dem första stegen har jag planerat en budget på cirka 15 för att börja med. men till det senare vågar jag inte gissa vad summan landar på!


Mvh T

puff
8 juni 2008 ·

Jag körde på 0,9 sägs att orginal turbon går bäst då, (kan ej bekträfta detta).
Angånde konverteringen så har jag grejor hemma som jag skulle sätta in men blev aldrig av.
Pappa svarvade till lite saker som ska fungera fint, dom provades på andra bilar.
Kan leta fram dom och lite information.
Mvh

Manne Jajjemen!
8 juni 2008 · 1 512 Inlägg

Köpte mig en 945 ltt för typ två veckor sedan å har redan hunnit få upp effekten en aning.

Började å beställa hem ett Viking Ecomax Chip 1500:- Prisvärt chip, köpte ett begagnat först med köpte fel så ja har ett över som passar till box med slutnr 984.
Sen pyste ja upp laddet med en pysventil till 1,2bar och monterade ett öppet filter.
Då kan ja informera att den går skapligt mkt bättre än orginal wink

Å nu i helgen byggde ja mig ett 3" system ända från turbon med en fullflödes dämpare.. å nu slirar kopplingen, oväntat? nej tongue

Så nu ska ja skaffa sachs 712 koppling när ekonomin tillåter.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Intoxicated
8 juni 2008 · 100 Inlägg

Manne skrev:
Köpte mig en 945 ltt för typ två veckor sedan å har redan hunnit få upp effekten en aning.

Började å beställa hem ett Viking Ecomax Chip 1500:- Prisvärt chip, köpte ett begagnat först med köpte fel så ja har ett över som passar till box med slutnr 984.
Sen pyste ja upp laddet med en pysventil till 1,2bar och monterade ett öppet filter.
Då kan ja informera att den går skapligt mkt bättre än orginal wink

Å nu i helgen byggde ja mig ett 3" system ända från turbon med en fullflödes dämpare.. å nu slirar kopplingen, oväntat? nej tongue

Så nu ska ja skaffa sachs 712 koppling när ekonomin tillåter.

Låter trevligt alltihopa...
dock kommer det ej blir pysventil utan kommer köra med tryckklockan på 1.0bar för säkerhetsskull.
Kommer kolla närmare på chippet!

Intoxicated
8 juni 2008 · 100 Inlägg

puff skrev:
Jag körde på 0,9 sägs att orginal turbon går bäst då, (kan ej bekträfta detta).
Angånde konverteringen så har jag grejor hemma som jag skulle sätta in men blev aldrig av.
Pappa svarvade till lite saker som ska fungera fint, dom provades på andra bilar.
Kan leta fram dom och lite information.
Mvh

Svarvade till vad till vad? ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang