Mutant MT1500.1 XXX VS Sinus Live SL-A1500 Mono Block

Erik_Anderss0n
3 juni 2008 · 41 Inlägg

Kommer bli ett nytt slutsteg inom kort så har kollat lite på dessa 2:

http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12293#

http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=257

Mutant steget är ju aningen dyrare så det kanske är lite vassare, men då har ju iställe Sinius live steget fått mycket bra betyg av folk som köpt det och är lite billigare för nästan samma watt, vet ju också att man inte ska stirra sig blind på watten.

Kommer driva 2 st 12" inte bestämt märke än mest troligt: Kicker, JBL eller Rockford ( i 1500-2500:- klassen)

Så om ni har någon erfarenhet av mutant steget så skriv gärna vilket ni tror blir den bästa affären. smile

Beermann Drive It Like You Hate It
3 juni 2008 · 93 Inlägg

beror ju helt på va du ska ha för basar.. men mutant steget är ju klart bäst, de är väl uppmätt till 1700 w rms och sinus live 1150 w rms har ja för mig ja läste

Volvo 740 GL "2.8L WEBER 55" (1988)
Audi RS4 B7 (2008)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
3 juni 2008 · 2 009 Inlägg

har ingen erfarenhet av sinus steget men mutantsteget rockar smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
NdL Konstruktör
3 juni 2008 · 1 053 Inlägg

Jag har aldrig ägt något av stegen, men jag är väldigt skeptisk till SINUS-stegen då jag har sett Soundmagus-stegen. Exakt likadana fan big_smile

Har ju själv ett mutant-steg, dock lite mindre. Men jag tycker det fungerar fint iaf.
Så kör på Mutant-steget. Tror inte precis du kommer bli besviken smile

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
3 juni 2008 · 2 009 Inlägg

Sen vill jag tipsa om ett grymt bra och ofattbart billigt paket med basar och steg oxå.
http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.aspx?prodid=2040

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
snurbo_diesel Egen företagare
3 juni 2008 · 864 Inlägg

mutant är skitbra, uppmätt till 1760wrms i 1,3 ohm.
mitt funkar jätte bra och det går konstant i 1ohm, aldrig några problem.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
_jerry_
3 juni 2008 · 27 Inlägg

NdL skrev:
Jag har aldrig ägt något av stegen, men jag är väldigt skeptisk till SINUS-stegen då jag har sett Soundmagus-stegen. Exakt likadana fan big_smile

Sinus och Soundmagus är INTE likadana. Va nån snubbe som mätte upp både sla1500 å soundmagus motsvarighet eller kopia som du säger. Sinus steget slog det med hästlängder när det gäller riktiga watt som steget lämnar. Ville bara säga det:D

Hört mkt gott om sinus men kan tänka mig att mutant steget är bättre eftersom det är dyrare. Frågan är om det är värt det. Jag skulle köpt sinus å lagt dom andra pengarna på ett bra framsystem å steg till det istället:)

omegaman1
3 juni 2008 · 297 Inlägg

sinus steget är uppmätt till 1813w

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .
Opel Insignia "autobahn-loket" (2009)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
3 juni 2008 · 2 009 Inlägg

omegaman1 skrev:
sinus steget är uppmätt till 1813w

I vilken dröm då big_smile
Eller det kanske var vid 18 volt och 10% dist då kommer jag tro skarpt på det roll

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
antalpromille
4 juni 2008 · 38 Inlägg

Erik_Anderss0n skrev:
Kommer bli ett nytt slutsteg inom kort så har kollat lite på dessa 2:

http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12293#

http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=257

Mutant steget är ju aningen dyrare så det kanske är lite vassare, men då har ju iställe Sinius live steget fått mycket bra betyg av folk som köpt det och är lite billigare för nästan samma watt, vet ju också att man inte ska stirra sig blind på watten.

Kommer driva 2 st 12" inte bestämt märke än mest troligt: Kicker, JBL eller Rockford ( i 1500-2500:- klassen)

Så om ni har någon erfarenhet av mutant steget så skriv gärna vilket ni tror blir den bästa affären. smile

om jag inte missminner mej så är mutant Kicker´s budgetvariant, och jag har personligen bara positiv erfarenhet av Kicker´s ljudprylar. skulle satsa på mutant.

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
4 juni 2008 · 2 009 Inlägg

Stämmer dock inte häller.
Mutant säljs dock av samma importör som kicker.
Någon annan samhörighet har inte dom märkena.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
AreeZ Golf mk3 LOUD
4 juni 2008 · 515 Inlägg

Kan verkligen inte gnälla på Sinus Live stegets kraft.

Har ett i min bil nu och det driver på mina 2st 15" GZ Hydrogen
helt ok.
Sen att man senare kan köpa 1 till och koppla ihop dom är ju alltid
trevligt.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
MrCalle Team Autohifi!
4 juni 2008 · 865 Inlägg

Att gemföra ett bänkresultat på ett steg där man har under kontrollerade former givit steget konstant ström & last mot ett annat slutstegs mätning in real life i en bil är kanske inte direkt den bästa riktlinjen.
Ska man genföra resultat medlan dessa slutsteg så bör mätningarna göras på samma sett inget annat är tyvärr intressant eftersom det är inte gemförbart.
Alla slutsteg lämnar tyvärr mindre effekt när de hamnar i en bil med en varierande last ( en bas impedanz varierar när man spelar med den ) samt en ojämn ström tillgång.

Åter till Topic; Vad jag skulle rekomendera dig är följande.
Kolla din budget, hur mycket kan du lägga på ditt steg? vad ska du ha för bashögtalare? hur ser resten ut så som ström tillgång/kablar osv.... är det något som du bör upgradera?

Båda dessa slutsteg gör sitt jobb helt klart, Mutant steget är ett lite finare steg än Sinus steget i komponents val och kanske lite stabilare, men kostar lite mera.

Lycka till!

Erik_Anderss0n
4 juni 2008 · 41 Inlägg

MrCalle skrev:
Att gemföra ett bänkresultat på ett steg där man har under kontrollerade former givit steget konstant ström & last mot ett annat slutstegs mätning in real life i en bil är kanske inte direkt den bästa riktlinjen.
Ska man genföra resultat medlan dessa slutsteg så bör mätningarna göras på samma sett inget annat är tyvärr intressant eftersom det är inte gemförbart.
Alla slutsteg lämnar tyvärr mindre effekt när de hamnar i en bil med en varierande last ( en bas impedanz varierar när man spelar med den ) samt en ojämn ström tillgång.

Åter till Topic; Vad jag skulle rekomendera dig är följande.
Kolla din budget, hur mycket kan du lägga på ditt steg? vad ska du ha för bashögtalare? hur ser resten ut så som ström tillgång/kablar osv.... är det något som du bör upgradera?

Båda dessa slutsteg gör sitt jobb helt klart, Mutant steget är ett lite finare steg än Sinus steget i komponents val och kanske lite stabilare, men kostar lite mera.

Lycka till!

Tack för tipsen big_smile

dbakuten TEAM dBAkuten
9 juni 2008 · 865 Inlägg

Då jag säljer och har provat båda stegen så får ni min uppfattning mellan de olika slutstegen.

Tyvärr så är det inte rättvist att jämföra 2st olika slutsteg i olika prisklasser men men....

Sinuslive SL1500 är bland det prisvärdaste när man tittar på Watt/Krona på marknaden med bra av effekt men tyvärr lite "grumlig" i basen men kvalité känslan är okej för priset.

Mutant steget lämnar ca 5-600W mer med samma mätutrustning samt har bättre kontroll och ”puch” i ljudet. Kvalitets känsla på anslutningar och terminaler känns mer påkostat och gediget.

Men det är inte så märkligt att det är en sådan skillnad på slutstegen då SinusLive steget listar 2595:- och Mutant MT1500.1XXX steget listar 5995:- från grossist.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
9 juni 2008 · 2 353 Inlägg

dbakuten skrev:
Men det är inte så märkligt att det är en sådan skillnad på slutstegen då SinusLive steget listar 2595:- och Mutant MT1500.1XXX steget listar 5995:- från grossist.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Precis. Och går man upp ytterligare 2500spänn så får man ÄNNU mer effekt och bättre kvalitet, och så håller det på en bra bit upp i pris.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dbakuten TEAM dBAkuten
9 juni 2008 · 865 Inlägg

jonash skrev:

dbakuten skrev:
Men det är inte så märkligt att det är en sådan skillnad på slutstegen då SinusLive steget listar 2595:- och Mutant MT1500.1XXX steget listar 5995:- från grossist.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Precis. Och går man upp ytterligare 2500spänn så får man ÄNNU mer effekt och bättre kvalitet, och så håller det på en bra bit upp i pris.

mvh Jonas

Ofan det har jag aldrig tänkt på  lol wink

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
9 juni 2008 · 2 353 Inlägg

dbakuten skrev:

jonash skrev:

dbakuten skrev:
Men det är inte så märkligt att det är en sådan skillnad på slutstegen då SinusLive steget listar 2595:- och Mutant MT1500.1XXX steget listar 5995:- från grossist.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Precis. Och går man upp ytterligare 2500spänn så får man ÄNNU mer effekt och bättre kvalitet, och så håller det på en bra bit upp i pris.

mvh Jonas

Ofan det har jag aldrig tänkt på  lol wink

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Man har väl testat hela skalan i princip..smile

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang