Större TURBO i A3 1,8tsq??

tsq_racing
9 april 2005 · 6 Inlägg

Är det nån som har erfarenhet om att byta till större turbo i A3 1,8tsq?
Det jag undrar är vad man ska ha för turbo, och hur mycket drivlinan klarar av?

Det kanske är nån som kör med motornords turbokit till 1,8T??

Skulle också vara roligt å veta hur mkt effekt man kan plocka ut innan man behöver plöja ner hela årslöningen.

Ha det bra!!! // Gustav

RAVEN_80
9 april 2005 · 140 Inlägg

Du måste mappa bilen om du sätter i en större turbo...

Better to burn out than fadeaway!
mrcelica
9 april 2005 · 1 639 Inlägg

Tror inte det är så bra att plocka ut allt för hög effekt ur en så pass liten motor...
Jag fattar inte varför den har turbo över huvudtaget när den inte ger mer effekt... Nya Celicans sugis på 1.8 liter ger tex 192 hk...

Senast redigerat av mrcelica (9 april 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
quattromaniac
10 april 2005 · 97 Inlägg

tsq_racing skrev:
Är det nån som har erfarenhet om att byta till större turbo i A3 1,8tsq?
Det jag undrar är vad man ska ha för turbo, och hur mycket drivlinan klarar av?

Det kanske är nån som kör med motornords turbokit till 1,8T??

Skulle också vara roligt å veta hur mkt effekt man kan plocka ut innan man behöver plöja ner hela årslöningen.

Ha det bra!!! // Gustav

Gå in på nordicaudi.com å regga dig där om du inte redan gjort det.....
Europas bästa bilforum!

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder
tsq_racing
10 april 2005 · 6 Inlägg

Quattromaniac: Jag är redan reggad på nordicaudi, och ja det är ett jäkligt bra forum... Men det skulle va kul å höra om det är nån som har erfarenheter av det här med större turbo.

Mrcelica: Det är nog ingen fara upp till iaf 270-280 hk, det är ju väldigt många som har i sina s3:or och tt:s (samma motor).
Motornords trimkit ska ge mellan 300 och 350 hk, och då kan man kanske börja undra om det håller.
Ha det!!

Psychotic Brum säger bilen.
10 april 2005 · 394 Inlägg

tsq_racing skrev:
Mrcelica: Det är nog ingen fara upp till iaf 270-280 hk, det är ju väldigt många som har i sina s3:or och tt:s (samma motor).
Motornords trimkit ska ge mellan 300 och 350 hk, och då kan man kanske börja undra om det håller.
Ha det!!

Vorsprung durch Technik!
Heja Audi wink

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
perrkas fullt ös medvetslös
10 april 2005 · 122 Inlägg

mrcelica skrev:
Tror inte det är så bra att plocka ut allt för hög effekt ur en så pass liten motor...
Jag fattar inte varför den har turbo över huvudtaget när den inte ger mer effekt... Nya Celicans sugis på 1.8 liter ger tex 192 hk...

jag tror ändå det är mer vrid i audins turbomotor med 180 hk än toyotas "sugis"

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar
BMW 635 Csi (1983)
BMW 318i (1987)
Germax
10 april 2005 · 12 086 Inlägg

Ja, ska man ha 192hk i en 1.8l sugmotor då snackar vi höga varv!smile

mrcelica
10 april 2005 · 1 639 Inlägg

Fkoff skrev:
Ja, ska man ha 192hk i en 1.8l sugmotor då snackar vi höga varv!smile

Ja, det är ju det som är kul smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
avanten
17 april 2005 · 7 Inlägg

bruk en garret gt28rs den funker fint til 300hk, det er mere en det som må gjøres for og få de hk. nye dyser,intercooler,nye trykkrør,eksos,grenrør,ny map og ny clutsj. det blir ikke billig

Audi rs4 (2001)
tsq_racing
23 april 2005 · 6 Inlägg

Man får tacka för svaren, och så kan jag säga det att jag aldrig ens har tänkt på å skaffa en högvarvig japsbil.

Ha det bra!! /Gustav

Karlzzon Bil och MC guru
23 april 2005 · 272 Inlägg

Det finns satser på www.fastone.se

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
Dj_Aleks
23 april 2005 · 111 Inlägg

mrcelica skrev:
Nya Celicans sugis på 1.8 liter ger tex 192 hk...

Även känt som getingmotor.. wink varvar o surrar som fan men de händer inget big_smile

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto
mrcelica
23 april 2005 · 1 639 Inlägg

Dj_Aleks skrev:

mrcelica skrev:
Nya Celicans sugis på 1.8 liter ger tex 192 hk...

Även känt som getingmotor.. wink varvar o surrar som fan men de händer inget big_smile

Och ändå rastar den VW koncernens gamla 1.8T som en kennel rastar hundar, dvs. många och ofta... Jag menar jag med min gamla 7A-FE förnedrar ju den gamla 150 hästarn så det står härliga till... Ett ljudligt brölande och massa svart rök är allt den verkar ha lust med... Likadant den som sitter i TT'n (180 hk) bara brölar och ryker svart, men presterar det gör den inte, undrar hur den TT'n som säljs i Tyksland med blott 150 hk går ??? Som mormors Golf 1.4 typ.... lol
Syns ganska ofta ett gäng A3 or i stan, stillastående vid OK så här låter dom hela tiden: Bröööööööl, psssh psh psh psh psh psh, Bröööööööööl psssh psh psh hshsh, Brööööööööl psshhhh psh psh psh, är dom förkylda eftersom dom står stilla och nyser timmar i sträck ??? wink Förut räckte det ju i alla fall med en nysning, nu ska dom visst nysa många korta gånger efter varandra.... Fattar inget, mer manligt med en bil som presterar och håller tyst när man släpper gasen.... lol lol
Har åkt både Audis 1.8T i olika varianter och Nya Celica T-sport (samma motor i Corolla T-Sport) och jag kan säga att den går utav Helllveeetttteee, men behöver som sagt lite varv, morrar gött över 7k....

Senast redigerat av mrcelica (23 april 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang