jordfel eller batteriet?

OlssoN89
12 juni 2008 · 40 Inlägg

hej. behöver hjälp med en liten grej, har en volvo 740 som inte startar längre,
det började med att stereon glappade och tillslut dog, sen började instrumentpanelen spöka lite och sen blöddrade bilen till och dog bara, när ja försökte starta den igen så kom det inte ett ljud från start motorn, sen efter att den stått stilla i nån timme så startade den igen men sen dog efter ett litet tag igen, nån som vet vad det kan vara för fel? jag bytte kolen i generatorn det hjälpte inte, är dock dåligt med batterivatten, cellerna kan ha blivit förstörda? tror ni det räcker med att byta batteri eller är det nått jordfel av nått slag?

Tack på förhand,

BMW 330ci (2001)
Drönirettab
12 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Hur lite vatten är det i cellerna, ligger syranivån under plattorna?

I så fall tar plattorna stryk av det och kan fungera dåligt. Om syranivån ligger under cellplattorna ett längre tag så kommer den del av cellen som sticker upp ovanför ytan att oxidera och förstöras.

OlssoN89
12 juni 2008 · 40 Inlägg

japp det ligger under cellerna. så ja ska alltså satsa på och byta batteri?

BMW 330ci (2001)
Drönirettab
12 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Ja, jag håller med Smedhult.

Visserligen kan du få fart på batteriet när du fyller på vatten och laddar upp batteriet, men det kommer ganska säkert att pajja inom en snar framtid. Risken är iaf stor att det händer.

Men när du byter batteri så kan du även passa på att kolla upp batterijordkabeln ner till karossen och även jordkabeln till motorblocket, gör ren alla kabelskor och slipa plåtrent vid karossen där jordkabeln ska sitta fast. Då vet du sedan att den biten är okej smile.

DaWern Snel Hest
13 juni 2008 · 75 Inlägg

Min gamla fiat gjorde så också. Stereon dog lite då och då och efter en tid så började bilen bluddra för att sedan dö. Så jag sandpappra upp + och - polen på batteriet samt ändarna på kablarna så gick den fint smile

RaceGruppen Norrköping
Norrköpings förening för en laglig framtid!
Ford Mustang SVT Cobra "Snoken" (2003)
OlssoN89
15 juni 2008 · 40 Inlägg

okej, tack för alla svar, har bytt batteriet helt nu, funkar kanon, går som en klocka smile

BMW 330ci (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang