Hjälp! Saab 900 T8 (död)

K-JACK
24 juni 2008 · 13 Inlägg

Hejsan!, Jag behöver snabb hjälp här med min saab 900 T8 Års -88..

Det var så, ja åker hemmåt efter att slutat jobbet, då ja märker att bilen "pludrar" det slutar ganska snart och ja fortsätter min färd hem, efter cirka 6Km så sten DÖR bilen. ja stannar försöker starta då den går vädigt illa "låter nästan som sne tädning" sedan dör den ganska snart igen. Efter det har bilen vart död, prov startar ja den efter några minuter så startar den 1sek sen lägger av.  ja gick över bilen en snabb runda kolla tändstift/tändkablar/fördelarlocket/säkringar. Allt ska vara OK... Dock har ja märkt att bensin Pumpen inte längre "surrrar" vid start?, ja vet inte har ju försökt starta bilen ett antal gånger innan så om den ska surra efter vet ja inte? Några ide'er på vad det kan vara ? Hoppas det jag skrev ska vara till någon nytta iaf!.

TAcksam för ALL HÄLP!


Tack på för hand!

bumpe Lastbilsmekaniker
24 juni 2008 · 3 878 Inlägg

Låter som pumpen! Lossa matningen till fuelrailen/spridarbryggan och kolla om det kommer någon sås när du försöker starta...

X-L-R-8
24 juni 2008 ·

Pumpen..

airflow Avstängd
24 juni 2008 · 653 Inlägg

Det är mekaniskt insprut med på den och det är ett helvete verkligen, låter lite som det har börjat strula med eftersom den blurrade o så... Men är du säker på att soppapumpen inte längre låter så kan det ju bara vara det?

Jag har rätt i vad jag än säger.
K-JACK
24 juni 2008 · 13 Inlägg

Därför är ja lite orolig, tycker inte den borde ha pludrat så då?....

Men ja pumpen surrar inget längre så det blir väll till att byta den först då!?

Mekaren
24 juni 2008 · 89 Inlägg

mekanis insprutning måste vara väldigt tätt. så de kanske kan vara läckage eller nåntiing. de med surrandet, när du endast vrider på tändningen så ska du höra ett surr, och om de inte surrar e bränslepumpen kass men du kan eventullt rädda den genom att tanska bilen full. pumpen lägger i regel av när man startar bilen ofta med lite soppa i den. då suger pumpen luft och då dajjar den i regel ganska snabbt. och pumpen gör igentligen ingenting mer än att få upp ett tryck så att soppan trycks fram till motorn. sedan sköter en annan liten pump resten. men kolla på de:)

Volvo 740 GLT 16V "MEKARN" (1989)
Aero T16
24 juni 2008 · 1 327 Inlägg

Kolla bränslepumpen, alla slangar i motor och säkringar.

K-JACK
25 juni 2008 · 13 Inlägg

Pumpen var kass!.  Nu rullat bettan igen tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang