2 högtalare på samma tråd, hissa elr dissa?

El_Bodegos Bilbyggare
26 juni 2008 · 74 Inlägg

Har 2 orginal högtalare bak på sidorna om hatthyllan och tänkte sätta 2 till i hatthyllan. Ja anser dock att de är ganska onödigt att dra en massa extra kabel. Så ja tänkte koppla in mej på de två befintliga högtalarna men eftersom de bara e 2x0.75 så blev ja lite fundersam. Det kommer vara 50 w max per högtalare så på varje 2x0.75 högtalarkabel blir de alltså 100 w max... Tror ni de funkar elr blir de hett i kablarna?

Tja

Att bygga bil handlar inte om rätt elr fel mer om hur extrem du vill vara!
thell_gti CORRADOÄLSKARE
26 juni 2008 · 205 Inlägg

tror inte det skall vara några problem alls. inte så mycket krut där inte. men det beror nog på längden också. men det kommer funka

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219
Gendich
26 juni 2008 · 287 Inlägg

hänger inte riktigt med i ditt snack men änvänder du slutsteg?

BMW 116i (2006)
thell_gti CORRADOÄLSKARE
26 juni 2008 · 205 Inlägg

Gendich skrev:
hänger inte riktigt med i ditt snack men änvänder du slutsteg?

ja jag använder slutsteg. men antar att han driver det på stereon eftersom han inte ville dra nya kablar utan ta dem gamla. antar att det är originalkablarna då. och sen så levererar ju inte stereon särskillt mycket. kanske 15 w rms. och det krävs inte mycket till kabel för det. så några hundra watt e det inte bara för att högtalaren klarar det

Senast redigerat av thell_gti (26 juni 2008)

Kolla min projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1290219#p1290219
El_Bodegos Bilbyggare
27 juni 2008 · 74 Inlägg

Helt rätt thell_gti. Skönt att slippa förklara allt. Hade ja haft steg skulle ja ändå behövt dra rcan o då kan man lika gärna dra högtalarkabel. Nä de är alltså orginal kabel ja tänkte koppla in mig på o driva hela skiten på stereon som har 4x50 w... Längden ja de e en renåå megane -00 så den är inte jättestor int..

Att bygga bil handlar inte om rätt elr fel mer om hur extrem du vill vara!
newBadboy
27 juni 2008 · 340 Inlägg

Kan gå men du måste kolla upp hur många ohm stereon orkar driva. Du kommer ju få antingen 2 elle 8 ohm beroende hur du kopplar. Kopplar du 8ohm så lär du iaf inte bränna förstärkaren i stereon.

evilaudio
27 juni 2008 · 16 195 Inlägg

newBadboy skrev:
Kan gå men du måste kolla upp hur många ohm stereon orkar driva. Du kommer ju få antingen 2 elle 8 ohm beroende hur du kopplar. Kopplar du 8ohm så lär du iaf inte bränna förstärkaren i stereon.

å kör man stereon i 8 ohm så kommer den bara leverara typ halva effekten på dubbelt så mycke högtalare..  själv skulle ja skippa å köra dubbla i hatthyllan eftersom du inte har effekt så de räcker.. kommer bara låta sämre.

Senast redigerat av evilaudio (27 juni 2008)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Lonefox Bad music kills good sound
27 juni 2008 · 7 241 Inlägg

evilaudio skrev:

newBadboy skrev:
Kan gå men du måste kolla upp hur många ohm stereon orkar driva. Du kommer ju få antingen 2 elle 8 ohm beroende hur du kopplar. Kopplar du 8ohm så lär du iaf inte bränna förstärkaren i stereon.

å kör man stereon i 8 ohm så kommer den bara leverara typ halva effekten på dubbelt så mycke högtalare..  själv skulle ja skippa å köra dubbla i hatthyllan eftersom du inte har effekt så de räcker.. kommer bara låta sämre.

Inte bara det...finns det delningsfilter med ngnstans i bilden så delas ju signalen till ena högtalarparet med beroende på vilka högtalare som är först i kedjan, vid seriekoppling då.

Vid parallellkoppling lär enheten inte tycka om belastningen och risken att bränna den är överhängande.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
sebbemaan
27 juni 2008 · 49 Inlägg

El_Bodegos skrev:
Har 2 orginal högtalare bak på sidorna om hatthyllan och tänkte sätta 2 till i hatthyllan. Ja anser dock att de är ganska onödigt att dra en massa extra kabel. Så ja tänkte koppla in mej på de två befintliga högtalarna men eftersom de bara e 2x0.75 så blev ja lite fundersam. Det kommer vara 50 w max per högtalare så på varje 2x0.75 högtalarkabel blir de alltså 100 w max... Tror ni de funkar elr blir de hett i kablarna?

Tja

Det kommer ju att funka, men självklart blir det bättre om du drar det riktigt med seperata kablar från Slutsteg! (=

Men jag hade gjort "lat" vägen jag också, eftersom jag inte är ute efter det perfekta ljudet utan bara en stereo som funkar och låter dugligt. Så  det beror ju på vad du är ute efter! ;>

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang