högre däcktryck i däck med låg profil?

Ricky
22 juni 2007 · 1 062 Inlägg

ja hittade denna tabel på en sida, och jag har föjlt den på mina bilar

Profil 60 - 2,6 kg
Profil 55 - 2,7 kg
Profil 50 - 2,8 kg
Profil 45 - 2,9 kg
Profil 40 - 3,0 kg
Profil 35 - 3,1 kg
Profil 30 - 3,2 kg

Senast redigerat av Ricky (22 juni 2007)

Masterworks
22 juni 2007 ·

Ricky skrev:
ja hittade denna tabel på en sida, och jag har föjlt den på mina bilar

Profil 60 - 2,6 kg
Profil 55 - 2,7 kg
Profil 50 - 2,8 kg
Profil 45 - 2,9 kg
Profil 40 - 3,0 kg
Profil 35 - 3,1 kg
Profil 30 - 3,2 kg

Vilka bredder talar vi om då?

Ju bredare däcket är destå högre sida.

Att säga att ett 195/40 ska ha samma tryck som ett
295/40 låter lite skumt tycker jag!

Zoltrix
22 juni 2007 · 438 Inlägg

Masterworks skrev:

Ricky skrev:
ja hittade denna tabel på en sida, och jag har föjlt den på mina bilar

Profil 60 - 2,6 kg
Profil 55 - 2,7 kg
Profil 50 - 2,8 kg
Profil 45 - 2,9 kg
Profil 40 - 3,0 kg
Profil 35 - 3,1 kg
Profil 30 - 3,2 kg

Vilka bredder talar vi om då?

Ju bredare däcket är destå högre sida.

Att säga att ett 195/40 ska ha samma tryck som ett
295/40 låter lite skumt tycker jag!

Jag kör med 2.5 runt om på min Golv IV -99 - däcken 225/45/17

Stream Statstjänsteman
22 juni 2007 · 125 Inlägg

I mina 235/35/19 har jag 3,1 kg. För lite luft kan göra att däcket "bottnar" och att du riskerar att skada fälgen.

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Wennegård
16 juni 2008 · 4 Inlägg

Masterworks skrev:
Mitt första inlägg här!

Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp
i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage! wink

Kunde inte låta bli, även om jag borde hehe

Nitrogen/kväve/divätemonoxid lr vad man nu föredrar att kalla detta... Så här ser jag på detta fenomen:
Luften vi andas består till 79% Nitrogen, 20% Oxygen och runt 1% andra gaser, det är vad du får i däcket om du fyller på som vanligt.
Mitt tips nästa gång du funderar på att spendera ca 250:- på att fylla på Nitrogen, är att fylla på ca 20% för mycket luft och när Oxygenet läckt ut har du snudd på 100% Nitrogen utan att det kostat dig en krona extra.
Bra va?   ;P

Senast redigerat av Wennegård (17 juni 2008)

caromania Forummoderator
16 juni 2008 · 9 296 Inlägg

Wennegård skrev:

Masterworks skrev:
Mitt första inlägg här!

Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp
i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage! wink

Kunde inte låta bli, även om jag borde hehe

Nitrogen/kväve/divätemonoxid lr vad man nu föredrar att kalla detta... Så här ser jag på detta fenomen:
Luften vi andas består till 79% Nitrogen, 20% Oxygen och runt 1% andra gaser, det är var du får i däcket om du fyller på som vanligt.
Mitt tips nästa gång du funderar på att spendera ca 250:- på att fylla på Nitrogen, är att fylla på ca 20% för mycket luft och när Oxygenet läckt ut har du snudd på 100% Nitrogen utan att det kostat dig en krona extra.
Bra va?   ;P

Menar du att 20% högre tryck är 20% mer luft? För så är det inte. Hur ska man då veta när man fyllt på 20% mer luft? Sedan verkar det segt att vänta på att syret ska läcka ut mellan gummits molekyler. Ska de ligga i garaget då i 4 år eller så tills trycket återgått till normalt?

Min åsikt är att luft duger bra. I april måste man emellertid byta till vårluft, det är det enda viktiga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Errol
17 juni 2008 · 320 Inlägg

...

gör tvärtom?

ett modern däck idag behöver rätt tryck för att stommarna" skall orka spänna upp mönsterdelen.
alltså den som har kontakt med vägen.

har du för lågt tryck kommer gummit inte vara så fastspänt det ska & därmed SLUNGAS det/läs fladdrar när du kör och slits. felet alla gör är att sänka trycket.

am i right or wrong

laaantz
17 juni 2008 · 465 Inlägg

står på sidan av däcken hur mkt luft ni skall pumpa...?

Spec-R Vice CEO Bang&Olufsen Sweden
17 juni 2008 · 19 Inlägg

Va händer om man pumpar helium i däcken ist? Borde det inte bli lite lägre ofjädrad vikt? cool

Senast redigerat av Spec-R (17 juni 2008)

Wennegård
17 juni 2008 · 4 Inlägg

caromania skrev:

Wennegård skrev:

Masterworks skrev:
Mitt första inlägg här!

Tips! Fyll däcken med Nitrogen så får ni lägre temp
i dom = drar mindre soppa och lägre däckslitage! wink

Kunde inte låta bli, även om jag borde hehe

Nitrogen/kväve/divätemonoxid lr vad man nu föredrar att kalla detta... Så här ser jag på detta fenomen:
Luften vi andas består till 79% Nitrogen, 20% Oxygen och runt 1% andra gaser, det är var du får i däcket om du fyller på som vanligt.
Mitt tips nästa gång du funderar på att spendera ca 250:- på att fylla på Nitrogen, är att fylla på ca 20% för mycket luft och när Oxygenet läckt ut har du snudd på 100% Nitrogen utan att det kostat dig en krona extra.
Bra va?   ;P

Menar du att 20% högre tryck är 20% mer luft? För så är det inte. Hur ska man då veta när man fyllt på 20% mer luft? Sedan verkar det segt att vänta på att syret ska läcka ut mellan gummits molekyler. Ska de ligga i garaget då i 4 år eller så tills trycket återgått till normalt?

Min åsikt är att luft duger bra. I april måste man emellertid byta till vårluft, det är det enda viktiga.

Vårluftning har jag inte hört talas om med det måste definitivt provas, tack för tipset! ;P

caromania Forummoderator
18 juni 2008 · 9 296 Inlägg

Spec-R skrev:
Va händer om man pumpar helium i däcken ist? Borde det inte bli lite lägre ofjädrad vikt? cool

Helium är mycket flyktigare än luft, så det skulle läcka ut ganska snabbt. Men visst, du sänker nog den ofjädrade vikten med 10 gram per däck om du kör på helium.wink

Wennegård skrev:

caromania skrev:

Wennegård skrev:

Kunde inte låta bli, även om jag borde hehe

Nitrogen/kväve/divätemonoxid lr vad man nu föredrar att kalla detta... Så här ser jag på detta fenomen:
Luften vi andas består till 79% Nitrogen, 20% Oxygen och runt 1% andra gaser, det är var du får i däcket om du fyller på som vanligt.
Mitt tips nästa gång du funderar på att spendera ca 250:- på att fylla på Nitrogen, är att fylla på ca 20% för mycket luft och när Oxygenet läckt ut har du snudd på 100% Nitrogen utan att det kostat dig en krona extra.
Bra va?   ;P

Menar du att 20% högre tryck är 20% mer luft? För så är det inte. Hur ska man då veta när man fyllt på 20% mer luft? Sedan verkar det segt att vänta på att syret ska läcka ut mellan gummits molekyler. Ska de ligga i garaget då i 4 år eller så tills trycket återgått till normalt?

Min åsikt är att luft duger bra. I april måste man emellertid byta till vårluft, det är det enda viktiga.

Vårluftning har jag inte hört talas om med det måste definitivt provas, tack för tipset! ;P

Så lite, man kan ju inte åka runt med gammal unken vinterluft.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ulf_W bilder.ulfw.se
18 juni 2008 · 1 103 Inlägg

Iceer skrev:
ska man ha högre tryck i däcken om man har låg profil?

225/40 - 18" har jag och de var mycket mer tryck i däcken än vad som rekomenderas i bilen, så jag antar att den rekomendationen gäller för orginaldimensioner?

Jag körde 2,8 på min A4 med den dimensionen...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
catch_me
2 juli 2008 · 9 Inlägg

måste passa på och fråga jag har 225,40 ,18 och skall åka på lång resa vad tycker ni hur mycket luft bör jag ha???

catch_me
2 juli 2008 · 9 Inlägg

tilläg då kommer att ha 4 resväskor på 20 kg var

Smajly
2 juli 2008 · 3 059 Inlägg

Audikrille skrev:
Lånar tråden lite.

Jag har 185/65-13 som jag tycker att dom slits lite på mitten. Jag har ca 2.7 bar. Säkert mer än det ska vara. Men jag tycker ändå inte att det borde slitas så.

Audikrille skrev:
men dom är ju ganska breda. men jag ska kolla det.

Breda? Du har ju skrivit bredden och dom är ju inte särskilt breda.. 185 i bredd.. big_smile

Tryck du i 2 kilo på dom så ska du se att de fixar sig..

Nästan ingen som skriver skillnad på fram o bak.. Nästan alla bilar har olika rekomend. på fram o bakdäck.. t.ex. 2.0 fram och 1.8 bak. Bilar har en tendens till att vara lite tyngre fram..

Senast redigerat av Smajly (2 juli 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang