Volvo 740 startar inte, får varken soppa eller gnista.

Danne_W
18 april 2008 · 42 Inlägg

När jag skulle starta bilen en morgon så gick den inte igång. Har kollat lite och kommit fram till att ingen soppa kommer fram till motorn och det finns ingen gnista i stiften. Bilen gick perfekt för exakt en vecka sedan och gav inga tecken på något som helst problem.

Jag har bytt det stora vita bränslerelät och kollat säkringar utan resultat. Soppa finns och batteriet är bra.
Kan det finnas något som styr både tändning och sprut som kan ha lagt av, givare, styrenhet eller något?

Markus_MR2
18 april 2008 · 761 Inlägg

Ja, tändningslåset kan ju strula lite..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Danne_W
18 april 2008 · 42 Inlägg

hmm, allt annat som går på tändningsström fungerar som det ska men det kanske är värt att kolla upp i alla fall...

M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
19 april 2008 · 255 Inlägg

kan vara givaren till vevaxeln som gett upp då ger den varken soppa eller gnista ska gå och mäta men vet inte hur man gör

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
19 april 2008 · 228 Inlägg

skruva av oljelocket å kolla så kammen snurrar när du/nån vrider på start nyckeln..

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
Audifanatic_21
19 april 2008 · 38 Inlägg

hallgivaren i fördelarn eller givaren på svänghjul

Danne_W
19 april 2008 · 42 Inlägg

Kammen snurrar det har jag kollat. Har hallgivaren något med bränslesystemet att göra eller bara tändning? Är vevaxellägesgivaren och "givaren på svänghjulet" samma sak, är det jobbigt att byta?

blacken
19 april 2008 ·

Danne_W skrev:
Kammen snurrar det har jag kollat. Har hallgivaren något med bränslesystemet att göra eller bara tändning? Är vevaxellägesgivaren och "givaren på svänghjulet" samma sak, är det jobbigt att byta?

Plocka av locket på bränslepumpsreläet och aktivera det manuellt ( man trycker på kontaktarmen i reläet som sitter där). och se (och hör) om pumpen börjar att jobba. Hallgivaren/vevaxelgivaren ger även impulser till bränslepumpsreläet så att den "fattar" att motorn snurrar (går). Det finns också en timer i reläet som ger ström till bränslepumpen i ungefär 3 till 4 sekunder och som aktiveras av antingen strömpulsen när man vrider på tändningen eller när startmotorn börjar att arbeta, och när reläet har fått några år på "nacken" så kan den funktionen strejka..

Givarna kan vara "lite" småjobbiga att byta..

Senast redigerat av blacken (19 april 2008)

Audifanatic_21
19 april 2008 · 38 Inlägg

Bytte hallgivaren i min 740 själv..(ingen annan ville göra de)  som sagt ovan så ger den signal till bränslet också. kolla om du har nån kabel som går till fördelaren annars har du nog givare till veven

Danne_W
19 april 2008 · 42 Inlägg

Hur får man loss vevaxellägesgivaren?

Senast redigerat av Danne_W (19 april 2008)

jogling
19 april 2008 · 4 Inlägg

ja hade samma problem å då va det tändmodulen som strejka,, var uppe å köpte en men köpte fel haha, visste inte att det fanns 2 olika till 740 hmm

Fiat Marea (1999)
Danne_W
20 april 2008 · 42 Inlägg

Tackar för hjälpen, det bara att byta vevaxellägesgivaren, nu går den som en klocka igen:)

Fernicus Kejsare
21 april 2008 · 547 Inlägg

Danne_W skrev:
Tackar för hjälpen, det bara att byta vevaxellägesgivaren, nu går den som en klocka igen:)

Är det samma sak som hallgivare?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Sharky
22 april 2008 · 10 287 Inlägg

Det är en induktiv givare.

/Göran


Fernicus skrev:
Är det samma sak som hallgivare?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Barmypie
29 juli 2008 · 34 Inlägg

var sitter vevaxellägesgivaren och är den svår att byta? har samma problem med min volvo

hej hopp kalle stropp
E3_Henrik Teknik Informatör
29 juli 2008 · 371 Inlägg

den sitter i bakkant av motorn mot torpeden...ovanpå växellådan...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang