hur ska jag koppla mina högtalare

lazerboyboy
29 juli 2008 · 10 Inlägg

hur ska jag koppla mina högtalare? ska de gå till slutsteget eller ska de gå till mp3spelare?
har hört att de ska gå till slutsteget för att få bättre ljud.

hur kopplar man in dem i slutsteget?

har en md-300GT slutsteg som sitter på baslådan.

tack på förhand

Mercedes_c180
29 juli 2008 · 66 Inlägg

vad är det för högtalare och steget är det mono,två ir fyrkanaligt och vad är det för sterio hur mycket driver den

ShyGuy RM-operatör
29 juli 2008 · 667 Inlägg

Nu hinner jag före admins och moderaterorer och dylikt löst folk;) och välkomnar dig till Gorg!

Om det bara rör sig om baslådan, så kan du kika på länken under mitt inlägg, så får du veta hur du ska koppla lådan.
Om det rör sig om alla högtalare, så svara på de frågor som föregående ställt.

lazerboyboy
29 juli 2008 · 10 Inlägg

glömde att skriva att jag är amatör och vet inte så mycket vad allt heter och så..

högtalarna hm de är vanliga små 7tums tror jag. du kan få all fakta jag vet:P infinity reference sreies 6512i    60w rms  180w peak


baslådan brode nog vara 2kanalig eller hur ser jag de?


stereo har jag en JVC KD-G731
fakta om den finns på http://www.jvc.se/product.php?id=KD-G73 … tid=100055

Mercedes_c180
29 juli 2008 · 66 Inlägg

ok då skulle då jag koppla högtalarna till ett slutsteg.. om ett slutsteg har tex 1 högtalarutgång (dsv 1 plus och 1 minus) så är det ett monoblock och i ett sånt kan du bara koppla in baslådan.. två högtalarutgångar så är det tvåkanaligt ( i det kan du koppla dom vanliga högtalarna till en högtalarutgång och basen till den andra) och så vidar..

det är bara säga till om du inte fattade så får jag förklara bättre smile

lazerboyboy
29 juli 2008 · 10 Inlägg

fan vad bra:) fasen vad snälla personer det finns som orkar att hjälpa lite folk:)

då måste jag ha ett 2kanalit. eller fattar jag fel. kan försklara hur jag tänker..

bridged eller vad de heter.. är det där det ska kopplas in.
där har vi  R plus och minus...............Lplus och minus.
Rplus och L minus är använda av sladdar som är dragna till baslådan.
då ska jag koppla in bägge högtalarna i Rminus och Lplus eller hur då?
har bilder som jag kan försöka lägga upp...
det ser ut sådär..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94927/415479_3c1xs3.jpg
mitt slutsteg. som ni ser så går det två sladdar i mitten åt höger mot min bas. kolla nästa bild

men de sladdarna som går till baslådan vad är det för uttag där.. bild neranför..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/94927/415482_e4pzh2.jpg
och dit går de på baslådan...

Lonefox Bad music kills good sound
29 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Tvåkanals ja......och du har gjort rätt med inkopplingen av baslådan.
Det är så man bryggkopplar ett stereosteg. smile

Vilken tur att det FINNS folk som följer instruktioner när de ser dem wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
lazerboyboy
29 juli 2008 · 10 Inlägg

ok vad bra:)
men jag har ju 2högarlare som ska in.

på högtalarna så delar man ju på sladdarna och sätter fast dem på högtalaren.
men andra änden, alltså till slsutsgetet så ska man inte dela på dem eller? bara att skala av dem och virra ihop dem och sätta på, ja nu vad de heter och in med dem i slutsteget.. på mitten på första bilden.. högra högtaren till R-  och vänsta till L+.
har jag fattat rätt?

nu ska jag tvätta bilen. kommer in senare.. tack för hjälpen hittils..

Lonefox Bad music kills good sound
29 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Nja dela kablarna ngt fär med..annars är hanteringen lite väl tight.

Men ja...du tänker rätt, dock utan subben för om jag inte minns fel så trivs inte det MDS-steget att köras i tri-mode (eller simultans som det med kallas)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Ricke W
29 juli 2008 · 374 Inlägg

Jadu, tycker står trimode bredvid bridge-texten, så det borde vara att koppla in respektive + och-  till rätt högtalare.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Ricke W
29 juli 2008 · 374 Inlägg

Men det är ingen lösning jag någonsin kört med och tror nog inte steget kommer tycka om det.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Mercedes_c180
29 juli 2008 · 66 Inlägg

det är bara koppla basen till en kanal och dom andra högtalarna till den andra och skita i att brygga ( dvs halva effekten från steget går till basen och den andra till dom andra högtalarna )

Senast redigerat av Mercedes_c180 (29 juli 2008)

Lonefox Bad music kills good sound
29 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Ricke W > Hm du har nog rätt.....nu när jag kikar närmare så....

Dock kräver den lösningen en rätt stor spole till basen och ett par kondensatorer till de andra elementen för att dela av frekvenserna. Lite halvbökigt att få det rätt och det vill jag inte utsätta lazerboyboy för i början av hans sterokopplande big_smile

Mercedes_c180 > Mmm....och höra musiken i mono? Eller ja bara en kanal..roligt med panorerande musk du.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Mercedes_c180
29 juli 2008 · 66 Inlägg

jag har då haft så före grejorna blev stulna dock så var det ett fyrkanaligt steg och det funkade hur bra som hälst

lazerboyboy
29 juli 2008 · 10 Inlägg

oj nu blev det mycket. menar ni att de är för krånglit att koppla det till slutsteget eller? eller hur ska jag göra?


bara en fråga ni ser andra bilden. där sladdarna från slutsteget går till basen.. vad är det man kan ha i där? de är ju 2 hål för något.. eller vad man ska säga..

Mercedes_c180
29 juli 2008 · 66 Inlägg

det är hål för att koppla in högtalare

lazerboyboy
29 juli 2008 · 10 Inlägg

är det där jag ska koppla in mina 2 högtalare?

-Mackan- Fire And Silk
29 juli 2008 · 2 254 Inlägg

är det kontakten på lådan du menar? Alltså kontakten mellan basen och lådväggen? Från slutsteget till kontakten på baslådan, från kontakten på baslådan och vidare till basen så är det kopplat. Så hålen man ser på bild nr2 är/ser redan upptagna ut.

Lycka till!!

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Lonefox Bad music kills good sound
29 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Mercedes_c180 skrev:
jag har då haft så före grejorna blev stulna dock så var det ett fyrkanaligt steg och det funkade hur bra som hälst

SJUKT stor skillnad på simultankopplat på 2-kanals (alltså stereohögtalare samtidigt med en bryggkopplad bas) och att använda ett fyrkanalssteg där två av fyra kanaler bryggas till basen. Dessutom har du oftast delningsfilter till alla kanaler på ett fyrkanalssteg. Det har man inte när man simultankopplar, därför behövs det passiva filter.

lazerboyboy> JAG tycker inte att det är jobbigt att bygga för simultankoppling.
Men det kräver vissa kunskaper som att tex räkna ut vilka värden man skall ha på spole och kondensatorer, om man sedan skall ha en konjugatlänk (en liten "krets" som jämnar ut impendansen) och hur man skall koppla detta. Alltså inget en direkt nybörjare bög ge sig in på.

Vad du undrar över på den bilden med kontakten (där kablarna sitter i ett skruvfästa just nu)är kort och gott hål för att kunna koppla in banakontakter istället för att skruva upp terminalerna och in med kabeln för att sedan skruva åt igen (som det redan är gjort).

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
lazerboyboy
29 juli 2008 · 10 Inlägg

Lonefox skrev:
lazerboyboy> JAG tycker inte att det är jobbigt att bygga för simultankoppling.
Men det kräver vissa kunskaper som att tex räkna ut vilka värden man skall ha på spole och kondensatorer, om man sedan skall ha en konjugatlänk (en liten "krets" som jämnar ut impendansen) och hur man skall koppla detta. Alltså inget en direkt nybörjare bög ge sig in på.

Vad du undrar över på den bilden med kontakten (där kablarna sitter i ett skruvfästa just nu)är kort och gott hål för att kunna koppla in banakontakter istället för att skruva upp terminalerna och in med kabeln för att sedan skruva åt igen (som det redan är gjort).

japp nu fattar jag.. jag lovar, en nybörjar bög som mig ska absolut inte göra det.. ska fråga någon grym istället...P men tack iaf för hjälpen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang