Hobbylackering av inredningsdetaljer, plast mm..

jetta16v
23 juli 2008 · 1 534 Inlägg

Jag har lackerat en del saker i inredningen, men inget som håller.
Har kört på plastgrund, sen hobbylack från biltema, sen hobbyklarlack på det.
Har väntat mellan varje lager så det torkar.
Ytan blir knottrig och i vissa fall bubblig efter ett tag i bilen(värme?)
Vad gör jag för fel?
Är biltemas färg kasst?
Kan ni ge tips på var man kan hitta bra färg som håller?

dailydriven
23 juli 2008 · 77 Inlägg

Jag tror att du inte har fått ytan nog ren, eller att färgen helt enkelt inte fäster pga någonting.

jetta16v
23 juli 2008 · 1 534 Inlägg

900turboo skrev:
Jag tror att du inte har fått ytan nog ren, eller att färgen helt enkelt inte fäster pga någonting.

Gjorde rent med T-röd innan.
Sen så klarar delarna sig rätt bra när de är i svalt utrymme, men däremot när de sitter i bilen så tar det några veckor så blir det så. Min teori är att färgen inte pallar värmen, kvaliteten på färgen är nog kass, kan inte komma på något annat...

Zahak Prisjägare
23 juli 2008 · 238 Inlägg

Hade aldrig vågat använda Biltemas färg...

evilaudio
23 juli 2008 · 16 195 Inlägg

har kört me biltemas färg på alla vita detaljer i jetta å de har funkat kanon.. men dock inte kört me klarlack.. sen att de blir "noppigt" bereor på att de e dammigt i luften när du lackar.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
jetta16v
23 juli 2008 · 1 534 Inlägg

evilaudio skrev:
har kört me biltemas färg på alla vita detaljer i jetta å de har funkat kanon.. men dock inte kört me klarlack.. sen att de blir "noppigt" bereor på att de e dammigt i luften när du lackar.

Det är helt perfekt när jag lackat. Helt och helt, men riktigt bra.
Efter 1-2 dygns torkande är det slätt och fint.
Det blir så här efter en tid i bilen.. hmm

Hade lackat instrumentpanelen som går runt mätare o knappar o så, efter några veckor/månader så var det stora bubblor överallt på panelen. Blev kex av alltihop när man kom åt, skumt, tror nästan det har med Biltema-färgen att göra, eller så skall jag inte ha nån klarlack? Men så skall det väl inte bli av klarlack? Det är avsett för hobbyfärgen så att ni vet..

Senast redigerat av jetta16v (23 juli 2008)

GT-R2008
23 juli 2008 · 60 Inlägg

jetta16v skrev:

evilaudio skrev:
har kört me biltemas färg på alla vita detaljer i jetta å de har funkat kanon.. men dock inte kört me klarlack.. sen att de blir "noppigt" bereor på att de e dammigt i luften när du lackar.

Det är helt perfekt när jag lackat. Helt och helt, men riktigt bra.
Efter 1-2 dygns torkande är det slätt och fint.
Det blir så här efter en tid i bilen.. hmm

Hade lackat instrumentpanelen som går runt mätare o knappar o så, efter några veckor/månader så var det stora bubblor överallt på panelen. Blev kex av alltihop när man kom åt, skumt, tror nästan det har med Biltema-färgen att göra, eller så skall jag inte ha nån klarlack? Men så skall det väl inte bli av klarlack? Det är avsett för hobbyfärgen så att ni vet..

Skit i klarlacken så kommer det bli bra

///When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough! ///
evilaudio
23 juli 2008 · 16 195 Inlägg

har du slipat å tvättat plasten noga innan du lacka??   har som sagt kört me biltemasfärg inne i min bil å de höll i 3 sommarar innan ja smällde bilen..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Marzil
23 juli 2008 · 11 Inlägg

Precis, var noga med att rugga upp ytan med tex 600 våtslip innan du lackerar.

Toyota Supra MKIV "PEARL" (1993)
Thullen
23 juli 2008 · 1 653 Inlägg

rengjort noga innan plastprimer?

Senast redigerat av Thullen (23 juli 2008)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
jetta16v
26 juli 2008 · 1 534 Inlägg

Ja, jag har rengjort, ja jag har väntat mellan lagren och ja det var bra temperatur.

Jag VET att det är värmen, eftersom jag märkt att de ställen som inte blivit utsatt för solljuset(inne i kupén), helt enkelt inte bubblat, även om det är på en o samma panel..

Så frågan är, finns det någon färg som tål detta(strålningsvärme), o vad är det för färg o var kan man hitta det?

Thullen
27 juli 2008 · 1 653 Inlägg

skit i biltemas färg (för gott) och lacka med riktig 2-komp billack istället då!

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
liquisole
27 juli 2008 · 1 237 Inlägg

funkar prima med motip lack samt motip klarlack!

Decibel
27 juli 2008 · 2 911 Inlägg

jetta16v skrev:
Gjorde rent med T-röd innan.

Där har du problemet.
Gör ALDRIG rent med t-röd på saker du ska lacka, innehåller silikon och kan ställa till det om man har otur, som i detta fall.
Sen går inte vissa lacker ihop med vissa grunder heller.

Rengör med aceton/förtunning
Kör på med plastprimer från mekonomen
Sen på med färg från samma tillverkare som primern, även klarlack.

Fråga också när du köper färgen o primern så de fungerar ihop.

Fatstuff Hobby sabotör
28 juli 2008 · 178 Inlägg

Jag har använt mekonomens sprayfärg när jag lackat delar i kupen i bilens färg, och det har blivit kanon! Har haft det ett tag nu och inget strul eller liknande!
Har gjort så att jag ruggat ytan med 1200 papper, blåst bort damm med högtrycks luft, primat, lagt bas och sen klarlack! funkar kanon!!

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
benz_89
28 juli 2008 · 733 Inlägg

Har hört att Biltemas färger kan reagera negatvit på vissa klarlacker, troligtvis därför du har fått det bubbligt. Själv fick jag min färg blandad hos en färgaffär så det skulle bli samma nyans som bilens.  Så körde jag med 2 komponentig klarlack på.tongue

Senast redigerat av benz_89 (28 juli 2008)

Jollemannen
30 juli 2008 · 72 Inlägg

jetta16v, du har inte råkat prova med biltemas bättringsfärg? alltså inte hobbyfärgen.
Jag har använt den då jag lackat inredningsdetaljer. Tvättade ytan med t-röd först. sen putsade jag med 400 papper, blåste bort dammet och körde på bättringsfärg och sen en himla massa klarlack! Nu har jag bara haft det en månad men än så länge ser det riktigt bra ut. Använde dock ingen primer.

/Joel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang