Service på ny bil - hur för att behålla alla garantier?

marcusjj
18 juli 2008 · 173 Inlägg

Tack för svaren allihop! Nu känns det lite tryggare. Om det kommer upp något på displayen 500mil innan eller så så hinner man ju köra några veckor innan den ska servas. Ska ta och kolla serviceboken noga när jag kommit hem med bilen imorgon.

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
19 juli 2008 · 1 781 Inlägg

jag som servar VW bilar dagligen kan säga att det inte spelar någon roll om du kör några mil för långt.. så 3100 mil gör ingenting alls. för dig som ska köpa denna golf så kan du bara fråga mig om det är något du behöver veta:)

för övrigt så jobbar jag på Din Bil i bromma VW verkstaden:)

bara boka in en tid för service när service-lampan börjar lysa så löser det dig utan problem!!!

Senast redigerat av Malm3n (19 juli 2008)

Team Insane Racing
MrEvolve Mr
19 juli 2008 · 70 Inlägg

Malm3n skrev:
jag som servar VW bilar dagligen kan säga att det inte spelar någon roll om du kör några mil för långt.. så 3100 mil gör ingenting alls. för dig som ska köpa denna golf så kan du bara fråga mig om det är något du behöver veta:)

för övrigt så jobbar jag på Din Bil i bromma VW verkstaden:)

bara boka in en tid för service när service-lampan börjar lysa så löser det dig utan problem!!!

Lust att göra en "storservice" på min Octavia RS?
Var hos er i Bromma och köpte lite delar till den idag smile

Mad Man Racing - If I loose, u loose! =)
Ford Focus ST 225 "Svarta faran" (2006)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
19 juli 2008 · 1 781 Inlägg

hehehehe.. då får du nog vända dig til Skodasidan smile verkstan som ligger på samma sida som butiken:P
killarna där gör faktiskt ett bra jobb

fast det e klart.... om dem på skoda har mycket att göra brukar dem ju skicka över bilar till oss som vi får repa:)

Senast redigerat av Malm3n (19 juli 2008)

Team Insane Racing
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
19 juli 2008 · 3 404 Inlägg

volvo_245 skrev:
det brukar vara så att man kan köra till ca 3300 utan problem men det är inget jag rekomenderar

Kör man som en tant så visst lol Själv byter man oljan var 50e gångtimma. Kör man dock som en tok så är väll var 700-1400mil att föredra.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
marcusjj
19 juli 2008 · 173 Inlägg

Har nu hämtat bilen och kan säga att jag är jättenöjd! Bilder finns uppladdade för intresserade.

Tega Yrkesförare
19 juli 2008 · 1 073 Inlägg

Jag har 3000 mil intervall på min bil men jag tänker ändå byta olja/filter var 1000:e mil. Verkstadsgubben på vw rådde mig även till det. Har svårt att lita på att oljan håller sig så långt.

BTLulle
5 augusti 2008 ·

Oljan klarar nog 3000 mil men inte filtret.

MVH Peter

Goffen Administratör
5 augusti 2008 · 2 974 Inlägg

Ojdå många svar och inte många är rätt.... Servicelampan i bilen är det som gäller och inget annat. Vad gäller 3100mil som nån skrev så kan du kyssa alla framtida godwill ärenden i arslet! inte en meter över 3k mellan servicarna är det som gäller. Folk som skött sina bilar exakt har fått oljepumpar bytta gratis medans dom som gått 100mil över, fått betala vartenda krona själv, så det HAR betydelse ! Jag har 15år på vag om det nu spelar nån roll....

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Hamilton
5 augusti 2008 · 8 865 Inlägg

Goffen skrev:
Ojdå många svar och inte många är rätt.... Servicelampan i bilen är det som gäller och inget annat. Vad gäller 3100mil som nån skrev så kan du kyssa alla framtida godwill ärenden i arslet! inte en meter över 3k mellan servicarna är det som gäller. Folk som skött sina bilar exakt har fått oljepumpar bytta gratis medans dom som gått 100mil över, fått betala vartenda krona själv, så det HAR betydelse ! Jag har 15år på vag om det nu spelar nån roll....

Äntligen ett korrekt svar, 3 sidor av massa spekulationer och antaganden...big_smile

Trådskaparen skulle säkert fått samma information av säljaren om han bara frågat...tongue

Senast redigerat av Hamilton (5 augusti 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Batta
5 augusti 2008 · 1 353 Inlägg

3000 mil är ju på tokför långa servvice intervall.. iallafall enligt mig.
1000 är ju snudd på för långt yikes
själv byter jag var 500-600 mil i mina bilar.

tror inte ett skit på longlife oljor och/eller Service.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
TommyGT
5 augusti 2008 · 113 Inlägg

Hamilton skrev:

Goffen skrev:
Ojdå många svar och inte många är rätt.... Servicelampan i bilen är det som gäller och inget annat. Vad gäller 3100mil som nån skrev så kan du kyssa alla framtida godwill ärenden i arslet! inte en meter över 3k mellan servicarna är det som gäller. Folk som skött sina bilar exakt har fått oljepumpar bytta gratis medans dom som gått 100mil över, fått betala vartenda krona själv, så det HAR betydelse ! Jag har 15år på vag om det nu spelar nån roll....

Äntligen ett korrekt svar, 3 sidor av massa spekulationer och antaganden...big_smile

Trådskaparen skulle säkert fått samma information av säljaren om han bara frågat...tongue

E det inte service relaterat så gäller garantin ändå... Det e bara att stå på sig!

Volvo S60 T5 "Sessan" (2001)
marcusjj
6 augusti 2008 · 173 Inlägg

Hamilton skrev:

Goffen skrev:
Ojdå många svar och inte många är rätt.... Servicelampan i bilen är det som gäller och inget annat. Vad gäller 3100mil som nån skrev så kan du kyssa alla framtida godwill ärenden i arslet! inte en meter över 3k mellan servicarna är det som gäller. Folk som skött sina bilar exakt har fått oljepumpar bytta gratis medans dom som gått 100mil över, fått betala vartenda krona själv, så det HAR betydelse ! Jag har 15år på vag om det nu spelar nån roll....

Äntligen ett korrekt svar, 3 sidor av massa spekulationer och antaganden...big_smile

Trådskaparen skulle säkert fått samma information av säljaren om han bara frågat...tongue

Bra att någon gav rätt info tillslut. Fick detta svaret av försäljaren också så jag är nöjd.

Toresbo
6 augusti 2008 · 261 Inlägg

man bör/ska inte köra en km  över intervallen...

Goffen Administratör
6 augusti 2008 · 2 974 Inlägg

E det inte service relaterat så gäller garantin ändå... Det e bara att stå på sig!

Du har rätt i ditt påstående men jag pratar om efter dom 2åren som nybilsgarantin gäller. För dom 2 åren kan du serva bilen var du vill i princip men ska du ha godwill av vag typ efter 3år gäller service på vag verkstad och inte en meter över 3k mellan servicen. Dom som fick sin oljepump bytt va bilar som gått runt 10k mil och 3-5år gammla.....

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Kanelbullen
6 augusti 2008 · 1 722 Inlägg

biltemaanstalld skrev:
har själv fått rådet att butta olja var 1000mil.
Så det gör jag ser det som en extra säkerhet och så vet man att oljan är frisk.
Var på en ww verkstad näe jag hade gti och dom sa att longlife oljorna inte var något att rekumendera
eftersom man oftast bytter oljan tidigare än vid 3000mil
Men så länge man har garanti på bilen så måste dom oljebyttena också ske på aktoriserad märkesverkstad.big_smile

Freddeponken skrev:
Angående om intervallen är för lång eller inte går att diskutera länge! Longlifeservice=3000mil eller tidsbegränsat till två år har jag för mig! Tyckte själv det känndes märkligt att köra så länge så jag gjorde ett extra oljebyte vid 2000mil, Men ska detta göras så måste du kontakta V:A:G och höra med dom ifall garantierna skiter sig. Mvh Fredde

Du har lite stavfel så jag kände att jag måste rätta smile *Rekumdera= Rekommdera tongue
*butta=Byta big_smile * bytter=Byter tongue * *Hihi*

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
mebben Troligen galen...
6 augusti 2008 · 567 Inlägg

Måste man verkligen serva på märkesverkstad för att garantin och ev. goodwill skall gälla?

Mekonomens hemsida skrev:
Ny bil med garanti?
Du behöver inte oroa dig om din bil fortfarande har fabriksgaranti. Garantin gäller även om du servar och reparerar din bil hos oss på Mekonomen Bilverkstad då vi alltid utför ett fackmannamässigt arbete enligt tillverkarens instruktioner. Och vi använder reservdelar med minst motsvarande kvalité som biltillverkaren föreskriver.

I enlighet med de nya EU-reglerna har vi tillgång till samma erforderlig information och tekniska utrustning som märkeshandeln. Därför kan du med fördel serva din nya bil hos en Mekonomen Bilverkstad då ingen tveksamhet råder huruvida garantin gäller eller inte

http://www.mekonomen.se/default2.asp?p= … m=verkstad

TommyGT
6 augusti 2008 · 113 Inlägg

mebben skrev:
Måste man verkligen serva på märkesverkstad för att garantin och ev. goodwill skall gälla?

Mekonomens hemsida skrev:
Ny bil med garanti?
Du behöver inte oroa dig om din bil fortfarande har fabriksgaranti. Garantin gäller även om du servar och reparerar din bil hos oss på Mekonomen Bilverkstad då vi alltid utför ett fackmannamässigt arbete enligt tillverkarens instruktioner. Och vi använder reservdelar med minst motsvarande kvalité som biltillverkaren föreskriver.

I enlighet med de nya EU-reglerna har vi tillgång till samma erforderlig information och tekniska utrustning som märkeshandeln. Därför kan du med fördel serva din nya bil hos en Mekonomen Bilverkstad då ingen tveksamhet råder huruvida garantin gäller eller inte

http://www.mekonomen.se/default2.asp?p= … m=verkstad

En auktoriserad bilverkstad e det som gäller o inte "Putte i gropen" med en stämpel ifrån en kalle anka tidning..för att garantin ska gälla! Goodwill då brukar dem vilja att man har en del stämplar ifrån märkesverkstaden

Volvo S60 T5 "Sessan" (2001)
zortep
6 augusti 2008 · 911 Inlägg

boka tid varje år istället för att vänta tills man fått 3000 mil på mätaren !!!!!

pic up the phone, wazzzaaa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang