Bensin: V-power eller vanlig!?

Livhusaren Fattig Student
13 april 2006 · 1 Inlägg

Nu kör ju Shell ganska hårt med sin nya bensin V-power...
Kan alla bilar utnyttja denna bensin, förutom dislar då förstås..
Jag har t.ex. en Audi A3 1,8T. Det jag vet är att den ska tankas med 95 oktan, ger det någon skillnad, eller är det bättre för motorn om den tankas med 99 oktan?? Samt förändras effekten något?

Skulle va trevligt med lite respons och erfarenheter.. smile

Lone Star
13 april 2006 · 1 231 Inlägg

Har funnits många trådar om detta...

En sak är väl ganska klar, inte är det sämre att köra med V-power iaf. Visst går det att köra med i din bil vad jag vet.

Den stora frågan är om det är motiverat det högre priset att tanka V-power. Det kan jag inte svara på.

Mitt projekt: Evo III
Svenring RIDE HARD DIE FREE
13 april 2006 · 25 Inlägg

Lone Star skrev:
Har funnits många trådar om detta...

En sak är väl ganska klar, inte är det sämre att köra med V-power iaf. Visst går det att köra med i din bil vad jag vet.

Den stora frågan är om det är motiverat det högre priset att tanka V-power. Det kan jag inte svara på.

jag märker skillnad på min! mer respons.. turbon svarar bättre..(känns d som iaf..hehe;)
men sen är de säkert givetvis skillnad från bil till bil.. men dom flesta turbobilar och som även har lite trim i sig..känner nog skillnaden från 95 till 99oktan:)

MsTrixiE streetracer
13 april 2006 · 10 Inlägg

V-power är bättre då det helt enkelt är en högre oktan. dessutom är det mer etanol och annat i som renar och därmed gör att din bil blir piggare. Detta minskar oxå bensinförbrukningen med upp till ca 2dl/mil.
80öre dyrare per liter men du får igen det i service och bensinförbrukning!

//Shellanställd wink

Honda Civic HB ESI -93
http://medlem.spray.se/trixie77/
Lone Star
13 april 2006 · 1 231 Inlägg

MsTrixiE skrev:
V-power är bättre då det helt enkelt är en högre oktan. dessutom är det mer etanol och annat i som renar och därmed gör att din bil blir piggare. Detta minskar oxå bensinförbrukningen med upp till ca 2dl/mil.
80öre dyrare per liter men du får igen det i service och bensinförbrukning!

//Shellanställd wink

Tror inte riktigt det där var objektivt wink

Mitt projekt: Evo III
carnageman Rallyförare
14 april 2006 · 1 075 Inlägg

Etanol!

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
chrillertbus Mek
14 april 2006 · 13 Inlägg

Ä, inte bättre än vanlig, om du inte har en ovanlig supor power bil, max 2 hk.

MsTrixiE streetracer
14 april 2006 · 10 Inlägg

haha...tro mig jag HATAR shell i övrigt och slutar snart..MEN i det här fallet har det inte funnits ett enda klagomål faktiskt. Var väldigt skeptisk själv från början men fler å fler kom in och delade med sig av sina positiva åsikter.
Ambulansen har i vissa län skrivit kontrakt med shell för att få tanka V-power i sina tjänstebilar och dom hade innan det en lång testperiod där dom mätte å hade sig för å kolla bensinen.
Självklart gör bensinen sig bäst i en bil som har större motor, är trimmad eller liknande...du känner ingen direkt skillnad i en vanlig bruksbil där du bara sitter å fis-kör. Utgick då ifrån att dom flesta på det här forumet INTE gör det med dom bilarna bensinen isf skulle tankas i. wink
Och nej...det går INTE att tanka V-power i dieselbil..det är fortfarande bensin vi pratar om.


Tror ni uppfattat d hela lite fel om ni tror det är nån super-bensin vi snackar om. det handlar ju snarare om att få en bil som går renare,V-power förbränns mer än tex 95oktan. det mår ju hela bilen bättre av och blir därmed piggare. Sen tar det mer än en tankning för att känna av nån skillnad.

självklart är det ju alltid så att ju högre oktan desto bättre...och om man tycker att det är onödigt pga att det ger kanske bara några få hk så e d ju ens eget val. Bara lite roligt hur mkt annat man kan göra för att modifiera sin bil för att det ger kanske 1hk. Allt e ju relativt eller hur ;P

Honda Civic HB ESI -93
http://medlem.spray.se/trixie77/
bumpe Lastbilsmekaniker
15 april 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, det man egentligen ska poängtera är ju det att om du mappar bilen förr 99oktan så ger det en hel del men jag tror inte att shell har bränsle mappar man kan få på köpet tongue Det kvittar om du så kör VP CSP i en standardbil så ger de inte så mkt, det handlar om att mappa för högre oktantal, med andra ord, mer laddtyck (o det e ju alltid lika kul)

MsTrixiE streetracer
17 april 2006 · 10 Inlägg

Varför mappa?? Alla databoxar e ju adaptiva...vill du ha direkt resultat så nolla databoxen wink

Honda Civic HB ESI -93
http://medlem.spray.se/trixie77/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang