Hjälp med volymer

JockeK BMW M3 är körglädje!
14 april 2006 · 102 Inlägg

Tja! Har nu monterat mitt ljud jag köpt. DLS A6 steg + Kicker S12L7 i 27l sluten låda. Har problem med att bilens org ljud är Stora ljudanläggningen på min BMW dvs har ett slutsteg med delningsfilter osv...

Volymen på basen blir därför väldigt låg även på fullt på steget i förhållande till bilens fram/baksystem eftersom jag bytt till en annan stereo med betydligt mer uteffekt än BMW:s org bandare...

Om jag sänker bas på stereon så sänks även basen på slutsteget o basen... om jag bara spelar med framsystemet så låter inte basen något utan bara när man slår på REAR igen...

Borde basen på lågnivån sänkas om jag sänker på stereon?? har för mig att på tidigare bilar jag haft att den inte gjort detta och dessutom att basen spelat även om jag PANAT till bara FRONT...

HJÄLP!

// Jocke

Blinka med blåljus om du vill race:a
Drönirettab
15 april 2006 · 21 761 Inlägg

Det är ju stereon som ger ut lågnivåsignalerna till ett slutsteg, därför är det ju rimligt att bassteget och basen spelar lägre om du sänker volymen eller basen på stereon. Men vad är det för stereo du har, den kanske har inställningar för subwoofer som måste justeras.

Martin 9-3 Fisketokig
15 april 2006 · 2 997 Inlägg

funkar likadant i min bil då jag har tagit lågnivåadaptern ifrån bakre slutsteget.

Jag har ställt ner basen i hela systemet för att originalhögtalarna ska kunna spela rent högre och ställer upp nya slutsteget/baslådan till lagom bas sedan så kommer stort sett all bas ifrån baslådan vilket självklart är att rekomendera.

Det är ju bara bra och naturligt att baslådan sänks med övriga volymen.

om du som jag drar ner basen i övrigt kan du då inte ställa upp baslådan tillräckligt för att spela den basen du vill åt?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
JockeK BMW M3 är körglädje!
15 april 2006 · 102 Inlägg

Jo men det jag menade var att om jag drar ner basnivån på stereon till typ noll eller - så låter inte basen något alls nästan... går lixom inte få nån bas från den.

När man har ett steg som ger 870 RMS Watt i 2ohm och parallellkopplat en bas med 4 ohms spolar så förväntar man sig ju lite iaf...

Givitvis förstår jag ju att om jag sänker volymen på stereon så sänks ju volymen på lågnivån med, men just det att basen försvinner även om GAIN står på max på slutsteget vilket det måste för att ens låta något lite grann...


Har en Kenwoodstereo ,har inte modellen i huvet men kan kolla om ni vet nåt om kenwood och dess lågnivå...

MVH Jocke

Senast redigerat av JockeK (15 april 2006)

Blinka med blåljus om du vill race:a
Drönirettab
15 april 2006 · 21 761 Inlägg

När du har gainen på max eller nästan max på steget, rör sig baskonen mycket när du vrider på basnivån på stereon eller rör den sig bara lite grann?

JockeK BMW M3 är körglädje!
16 april 2006 · 102 Inlägg

Svårt att säga, men spelar man med för mycket på bas så distar org högtalarna, men basen slår inte speciellt mycket... Basen är ju ändå på 750W RMS

Blinka med blåljus om du vill race:a
Drönirettab
16 april 2006 · 21 761 Inlägg

Jag tycker att det verkar som att det blir för låg signal in till bassteget av någon anledning. Om du skulle kräma på med tex 500W till basen så ska den röra sig ordentligt, annars är någonting fel.
Har du dubbelkollat och trippelkollat alla kopplingar så att inget har blivit fel, tex att talspolarna inte motverkar varandra? Annars är mitt förslag att kolla på stereon(om det är menysystem) om det finns vissa specialinställningar som måste göras.
Kolla inställningarna på steget, delningsfilter+faskontroll+subsonickontroll.

Sedan finns det ju en bassremotekontroll. Om du har tryckt in knappen på steget för kontrollen så måste väl bassremoten vara inkopplad tror jag, annars blir det nog nästan ingen signal in till steget.
OBS, detta är jag inte helt säker på men jag tror att det är så.

Senast redigerat av Drönirettab (16 april 2006)

JockeK BMW M3 är körglädje!
17 april 2006 · 102 Inlägg

Jo jag har provat både med och utan bascontrollern... Blir som du säger ingen bas om man har den i tryckt men ej inkopplad... har även testat att koppla in kablarna från andra lågnivån (fram) och då låter det ännu mindre... har ju kopplat från lågnivån (rear) till steget. Har kopplat från + på spole 1 till + på spole 2. Och sen - på spole 1 till - på spole 1. Där jag anslutit spole 1 +/- till steget.

Visst den rör ju på sig basen, men tycker att man inte ska behöva kräma på max för att det ska dunka litegrann... Det är ju inget tryck som "känns"

Blinka med blåljus om du vill race:a
Drönirettab
17 april 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, mer saker kommer jag inte på iaf. Kanske någon annan kan komma med förslag, hoppas det.

gurenius
19 april 2006 · 1 631 Inlägg

Jag tror på något av följande:

- Fel signal från CD (delningsfilter?). Du använder REAR, finns det ingen SUB?
- Delningsfilter på steget?
- Fel inkoppling av talspolarna. Dubbla spolar på basen?

Hittar du inte felet av ovanstående så får du prova med en annan CD. Tex så funkar en bärbar eller iPod utmärkt som kopplas direkt in i steget.

Jag är också tveksam till det du säger om att volymen på BMW-högtalarna är högre med en annan cd. De drevs ju av slutsteg?

PS: Att din bas tål 750 Watt har inget att göra med hur högt den spelar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang