Turbo som laddar felaktigt

Andell
24 juni 2008 · 24 Inlägg

Turbon i min s40 t4, laddar allt mellan 0.5 och 1.3 bar!
och om jag inte inbillar mig så funkar den bäst när bilen är kall.
så som jag har fattat så ska turbon ladda ca 1.1 när den är chippad

någon som har ett tips på vad felet kan vara så vore jag tacksam!

Mvh Fredrik

Mekaren
24 juni 2008 · 89 Inlägg

har du justerat laddet på den sj eller har någopn annan gjort de? de räcker med att en typ slang läcker eller att de på något vis inte e tätt.

Volvo 740 GLT 16V "MEKARN" (1989)
Andell
24 juni 2008 · 24 Inlägg

laddtrycket ställdes upp när jag chippade , de va styrt via chippet. men de går även att ställa laddet på
wastegaten, men den står helt orginal.

ja har inte kollat om någon slang läcker, men borde den ladda såpass olika då?
och skulle de bli så om den fungerar bättre när den är kall ?

Mvh Fredrik

Manne Jajjemen!
24 juni 2008 · 1 512 Inlägg

Vid vilka tillfällen laddar den 0.5?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Andell
24 juni 2008 · 24 Inlägg

oftast när man kört länge eller när den har gått hårt,
men de händer även att den går ner å laddar 0.5 ibland å sen kan den börja beteé sig normalt igen efter en stund!

Nionix
24 juni 2008 · 24 Inlägg

det kan inte va något med ventilerna då ?

Andell
24 juni 2008 · 24 Inlägg

det vet jag inte, den ventilknackar inte iaf, å inga andra missljud från motor heller.
däremot så skjuter den ur sig lite olja vid oljestickan ibland

Nionix
24 juni 2008 · 24 Inlägg

aa jag vet inte ;P när min bil laddade dåligt va det en spricka i ena avgasventilen ;P
fast då laddade den dåligt hela tiden iofs..

Senast redigerat av Nionix (24 juni 2008)

Andell
24 juni 2008 · 24 Inlägg

okej, men då måste det väl ha vart något missljud eller ?

Nionix
24 juni 2008 · 24 Inlägg

nope inte vad jag hörde tror jag körde så ett bra tag tror jag ;P

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
24 juni 2008 · 148 Inlägg

förmodat att du då har en magnetventil som styr trycket/vaccumet till wg'n. förmodar även att chipet anvönder sig av orginal magnet ventilen . följ slangen från wg och leta upp magnetventilen, kolla om det finns möjlighet att den är skitig eller kärvande invändes.. kanske den som behöver bytas.

Annars kan det vara wg klockan/wg spjället som kärvar och ibland kanske inte stänger helt.. då läcker avgaser förbi turbinen i turbon och turbon tappar effekt (då den laddar 0.5bar förmodar jag)  kolla om du kan hitta en pump som passar på wg's anslutnign och pumpa upp och släpp tryck repeterade gånger och titta så att axeln från wgn går ut helt och sen in tillbaka helt igen.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Andell
25 juni 2008 · 24 Inlägg

Okej, ja de låter rätt vettigt de du säger emilj90. har pratat med andra som också tror de kan va
nått sånt.

jag har 2 stycken magnetventiler, har provat båda 2 och jag tycker inte att det blir någon märkbar
skillnad. men ska plocka isär å kolla så att inte wg:n kärvar iaf, å ska också kolla slangar så att inget
läcker!

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
25 juni 2008 · 148 Inlägg

Är ofta kärvande wg, iaf på 740/940 tubos som jag håller på mycket med när man har sånna symptom.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Andell
30 juni 2008 · 24 Inlägg

har kollat wg:n nu å den går fint, visar inte alls några tecken på att gå kärvt eller så, har också kollat
magnet ventilen och hittar inget som verkar konstigt med den.

det kan inte vara så att magnet ventilen kan vara slut? har läst nånstans att bilar ibland har
en förmåga att äta sånna ibland,

Lundiis
19 augusti 2008 · 24 Inlägg

det är med stor sanorlikhet din styrbox som är problemet. just årsmodell 98 har klen styrbox.
det var så på min gamla v40. tråkigt men sant:/

Audi a4 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang