volvo 940 med motorkrångel?? hjälp

jimmy.j
2 maj 2005 · 8 Inlägg

Jag har en 945 -92 som har 130hk motor. Problemet är att den dör väldigt ofta och det går inte starta om den förän det gått några minuter , fast sen går den perfekt igen. Då den går så går den jättefint och inga missljud eller dåligt med någon vätska,, och då den dör så är det direkt utan ryck eller host. Önskar någon har en idé om vad det kan vara! Jag har bytt tändstift och bränlefilter men det hjälpte inte,, och det händer allt oftare.. Hjälp

ludde__mannen draminbil.nu
2 maj 2005 · 1 382 Inlägg

inte batteriet som är problemet? kan ju ladda uppsigsjälvt efternågra minuter så det går att starta igen..

jimmy.j
2 maj 2005 · 8 Inlägg

Tack.. det har jag trott ett tag oxo fast min kompis som mekar min bil tror inte att det är så,, fast kommer inte han med någon idé så ska jag nog testa att byta batteri, tack

FilipD
2 maj 2005 · 97 Inlägg

varför vänta? tar väll ingen tid bara för att kolla det? om du inte vill byta kan du ju bara kolla att cellerna är hela och att det finns vatten i.

MVH FILIP

vissa är nöjda med lite effekt!
Vissa är inte nöjda med mycket effekt!
Stoffe Verkmästare
2 maj 2005 · 97 Inlägg

Kan vara impulsgivaren eller bränslepumpsrelät.

loudness
2 maj 2005 · 4 554 Inlägg

har med pumpen att göra... är det mekanisk bränslepump?

Sharky
3 maj 2005 · 10 287 Inlägg

90% av dom fel som beskrivs på detta sätt på Volvo 740/940 beror på glapp inuti bränslepumpsreläet.
I dom fall där det är impulsgivaren så ser man detta på att varvräknaren dör som ett skott. (Dock sällsynt fel).
Glöm batteriet och soppapumpen, börja med reläet.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
kezzk
3 maj 2005 · 46 Inlägg

reläet!....helt klart!

jimmy.j
3 maj 2005 · 8 Inlägg

Tack alla som hjälpt mig!! Bytt relä och nu går bilen kanon igen!

Bolmin
3 maj 2005 · 32 Inlägg

var sitter impulsgivaren på en b230f då? har samma fel, men det är dock inte releet som är sönder..

Dont drink water,the fish fuck`s in it
Sharky
4 maj 2005 · 10 287 Inlägg

Läs mitt tips om att kolla på varvräknaren. Dör den tvärt - då är det tändningsrelaterat fel.
Bästa sättet att plocka sådana fel är att läsa ut felkoderna.

Om det nu är tändningsrelaterade fel på en 940 så är det i princip bara impulsgivaren (sitter på baksidan av blocket mot svänghjulet. Svart. Sitter med 10mm skalle) eller tändslutsteget som kan (brukar) vara fel på.

Har man dock problem med att bilen går dåligt så är grundtipset att byta fördelare då dessa bruka se ut som sprängda skithus inuti.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bolmin
4 maj 2005 · 32 Inlägg

hittade mitt fel idag wink kontakten till hallgivaren som flippat

Dont drink water,the fish fuck`s in it
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang