945 turbo misständer vid fullgas acc

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
18 augusti 2008 · 148 Inlägg

Tjena. Köpte på mig en gammal 945a fulltrycksturbo -92 (b230ft) att fixa i ordning.
Fått igenom den genom besiktningen med ny katt precis.
Den är orginal förutom ett chip specad för 0.8bars laddtryck 3 tums system och öppet filter, självklart har jag dom specsen på bilen också.
Bilen gick skit innan, jävligt dålig effekt, bytte tändstift så gick den bra förutom när man stämplar i mattan med någon växel i, då vill den misstända kraftigt.
Oftast precis vid 3000 varv eller när turbon ska orka ladda mer än 0.5 bar. Smyger man över det registret precis och gasar fullt sen så går bilen bra.

När den misständer så fladdrar laddmätaren nål upp över 1 bar nånstans så förmodar att jag för en baktändning i insugsröret med tanke på det extra trycket som blir.
Har inga felkoder i varken tänd eller bränslebox och fördelare rotor och stift är nybytta.

Tacksam för svar.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
heltsallad
19 augusti 2008 · 2 Inlägg

Jag har samma problem på min bil
min bil var chippad osv osv.
det första som gjorde att den gick illa var att min BTR gav 4,2 bar men ska ge ca 2,8-3 bar. Där köpte jag en ny och satte dit och det blev självklart lite bättre. Men sen testade jag lite andra grejer och kom sen fram till att det är mitt chip som är trasigt. Jag provade då att sätta dit orginalchippet och då gå den som den ska, förutom att den inte orkar med laddtrycket. Efter det så provade jag en kompis vikingchip och då gick den helt som den skulle. Så om du har kvar orginalchippet prova det då, men överladda inte för mycket så att motorn spikar. Har man otur så kan det räcka med att den spikar en gång så ryker motorn. Men som sagt, jag hade samma problem och det var chipet som var trasigt

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
19 augusti 2008 · 148 Inlägg

okej:) ja va ltie snål och köpte mig en kopia av ett bsr chip. så skulle ju kunna testa pilla i orginal chipet och vrida ner laddtrycket igen. Och mäta soppatrycket.
Tack:) kom gärna med fler förslag alla.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Micke754 Diktator
22 augusti 2008 · 433 Inlägg

Det var chipet, problermet löst.

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang