Audi A4 1.8T -97 knackar nästan som en diesel!

Xiphias
18 juli 2008 · 82 Inlägg

Hejsan!

Ja, precis som i rubriken. Min A4 kan ibland när man står på tomgång knacka nästan som en diesel. Har inte tänkt på om jag har kört långt/kort när den gör det. Men ibland efter att man har varit ute och kört ett tag och stannar och står på tomgång så kan man höra att den knackar rätt rejält. Sedan efter kanske 5-10 min så har det i princip lagt av och den låter helt normalt. Vad beror detta på?

Dahlhjelm
18 juli 2008 · 234 Inlägg

Låter det när du har ac'n avstängd också?

Hur långt har bilen gått? Kamkedjespännaren brukar kunna bli dålig vid 18k mil+.
Då kan ventilerna ta i vid tomgång men när man börjar varva så ställer den variabla ventiljusteringen in insugskammen så att ventilerna inte längre tar i kolvarna. Detta är jättevanligt.


/Eric.

Xiphias
18 juli 2008 · 82 Inlägg

Dahlhjelm skrev:
Låter det när du har ac'n avstängd också?

Hur långt har bilen gått? Kamkedjespännaren brukar kunna bli dålig vid 18k mil+.
Då kan ventilerna ta i vid tomgång men när man börjar varva så ställer den variabla ventiljusteringen in insugskammen så att ventilerna inte längre tar i kolvarna. Detta är jättevanligt.


/Eric.

Har ingen AC i den.

Den har ganska nyss slagit 20k. Låter ju ganska troligt. Bör man åtgärda detta fort? Vad kan hända?

Hörde även något om några ventiler, och någonting med avgaserna. Mer än så förstod jag inte : )

MeloveGolf Vw trimmare
18 juli 2008 · 2 995 Inlägg

kassa lyftare/ventiler brukar kunna ge diesel knack...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Pjurre
18 juli 2008 · 4 Inlägg

farsan har en saab 9-3SS -04 som låter likadant , när man startar enbart... har har en del funderingar va de kan va, men ja skulle nog chansa på att de va som sagts innan här..
Ventilerna som börjar ge sig lite smått..

Senast redigerat av Pjurre (18 juli 2008)

Xiphias
18 juli 2008 · 82 Inlägg

Okay. Är riktigt kass på bilar faktiskt. Finns det inte en massa olika typer av ventiler? Och är detta hemskt kostsamt att fixa?

Muz Wallraff
18 juli 2008 · 319 Inlägg

Fyll på olja tongue

Koop
18 juli 2008 · 1 867 Inlägg

Gör ett par intesiva oljebyten så får du nog ur all skiten ur lyftarna.
Se till att ha riktig olja i motorn också, biltemas och annan skit funkar inte.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Dahlhjelm
19 juli 2008 · 234 Inlägg

Fast det är sällan problem med Audis lyftare. Men jag skulle ta bilen till någon Audi verkstad och låta dessa lyssna på bilen på plats. Det är bara att rycka tag i en verkmästare och fråga om man kan köra med bilen eller inte och vad som kan vara problemet.

Skulle det nu vara lyftarna så finns det special oljor att hälla i för att rengöra dessa. Tex Omega oljan som Meknomen säljer. Denna finns på 2dl burk som man häller i ny och fräsch helsyntetsolja som du ska ha i din bil.

Det är svårt att sätta fingret på problemet när man inte kan höra ljudet. Men jag tipsar bara om kamkedjespännaren.

/Eric.

Hamilton
19 juli 2008 · 8 868 Inlägg

Mitt råd är att du låter någon som kan bilar titta på den, råden du fått i den här tråden hjälper dig tyvärr inte.
Har du ingen bekant så låt en verkstad göra en bedömning.

Fotograf på tierpidag.se
chrix
19 juli 2008 · 188 Inlägg

Du har säkert "koxad olja"  Hade d på min Passat och man får ta ner tråg och lyfta på Ventilkåpan å göra rent å sedan byta olja några ggr..
Kostade mig 8100kr att lämna in....

Skruva av Oljelocket..  det är garanterat skitet och är massa sörja på....

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
Xiphias
20 juli 2008 · 82 Inlägg

Oljebyte är gjort i våras. Och kör bara med lite dyrare olja.

Men ska försöka ta den till någon verkstad. Knappast Audiverkstan i stan dock. Dom är fan aldrig till någon hjälp. "Ja, men då tar jag och bokar in dig på Fredag morgon?" Man kan aldrig fråga dom om lite tips och råd.

R_Lundstrom
20 juli 2008 ·

Ja det kan va som Chrix säger!! var mek på vw förut å jdå vet ja vi hade problem med att oljetrycket va dåligt när det börja knacka så man fick släppa ner framvagnen ock ta bort tråget ågöra ren oljepumpen och i vissa fall byta de... och kamkedjesträckarn...Mvh

Xiphias
21 juli 2008 · 82 Inlägg

R_Lundstrom skrev:
Ja det kan va som Chrix säger!! var mek på vw förut å jdå vet ja vi hade problem med att oljetrycket va dåligt när det börja knacka så man fick släppa ner framvagnen ock ta bort tråget ågöra ren oljepumpen och i vissa fall byta de... och kamkedjesträckarn...Mvh

Okay. Som sagt, hur kostsamt skulle detta isf vara?

Palander Sir
22 juli 2008 · 201 Inlägg

Du skulle kollat olje trycket.. Sitter ett oljefilter inne i sumpen som kan bli tätt och då sjunker oljetrycket och då brukar man få det tickandet..  Kamkedje sträckarn kan ju vara slut också Går ju att byta själv men det är lite pill.. Jag har lite begangnade motordelar som är över efter mitt motorbygge om det är något du vill ha.. lite olje pumpar, kamaxlar .. osv..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
chrix
22 juli 2008 · 188 Inlägg

När jag lämnade in min Passat på en Mekonomen verkstad så betalade jag 8100kr

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
David_FT
24 augusti 2008 · 183 Inlägg

Min knackade/tickade när ja hade för lite olja men det har du nog redan kollat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang