Högt brus utan volym, vad är fel?

Electronicd
19 april 2006 · 91 Inlägg

Hej

Har kopplat in min cd enhet i bilen och har lyckats få den att starta och spela efter lite små problem.

Skall försöka förklara. När jag startar cdn så låter det typ "poff" i alla högtalarna och sen så "brusar" det högt i dem även när jag har volymen på 0. Låter precis som när jag har max volym på min vanliga stereo, typ bzzzz.

Vad är det som kan vara fel? Har varit lite trixigt eftersom bilen är amerikansk och cdn är europeisk så vi har fått köpa adaptrar till både bilen och cdn. Kan vara så att jag har kopplat galet någonstans.


Tacksam för svar

MVH David

PERFORMANCE by EM
19 april 2006 · 198 Inlägg

kan vara att högtalarna e spräckta

PERFORMANCE by E.M
utför alla typer utav plåtjobb,lackeringsjobb+plastreparationer
NU ÄVEN ALLA TYPER UTAV ROSTSKYDSBEHANDLIGAR
SWEDEN
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
19 april 2006 · 2 933 Inlägg

Generator ljud låter det som.. :S  har liknande i min bil..

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Electronicd
19 april 2006 · 91 Inlägg

Att högtalarna är spräckta kan jag nog räkna bort.


dj_aggwa:     Vad menar du med generator ljud?


Ingen annan som har någon aning om vad som kan orsaka problemet?

MVH

JohnnyN Rutinerad medlem
19 april 2006 · 1 938 Inlägg

Har du högtalarna på en förstärkare eller på stereon?

Electronicd
19 april 2006 · 91 Inlägg

Högtalarna är kopplade till stereon.

C-line
19 april 2006 · 76 Inlägg

Tjena! Jag hade samma problem med mitt ljud! Det sas att förstärkarna va spräckta osv, men vi hittade (efter 4h) en kortis i diskanterna i panelen!! smile Ett tips att kolla iaf....

The Price I pay, For the Games I play, BITCH!
Sharky
19 april 2006 · 10 287 Inlägg

Ja du, precis så kan det vara. Och då är det omöjligt att sitta på distans och gissa. Man måste in och rota i joxet för att fatta vad som är snett.

/Göran

Electronicd skrev:
Kan vara så att jag har kopplat galet någonstans.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Flemm
19 april 2006 · 172 Inlägg

Det kan ju vara så att högtalar utgångarne från spelaren som er bränd!
Prova med att koppla den in i en annan bil, och se om det fortsätter.

Om samma fel uppstår, är det troligen spelaren !

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A
loudness
20 april 2006 · 4 554 Inlägg

eller så är de dålig kvaleite på spelaren.. min första spelare va av billigare modell och den brusa fruktansnvärt mycke...

Electronicd
20 april 2006 · 91 Inlägg

Flemm skrev:
Det kan ju vara så att högtalar utgångarne från spelaren som er bränd!
Prova med att koppla den in i en annan bil, och se om det fortsätter.

Om samma fel uppstår, är det troligen spelaren !

Har provat spelaren i min andra bil och där fungerar den utmärkt. Inga som helst konstigheter där.

loudness skrev:
eller så är de dålig kvaleite på spelaren.. min första spelare va av billigare modell och den brusa fruktansnvärt mycke...

Tror inte det är dålig kvalitet på spelaren. Det är en Pioneer DEH30MP http://www.mds.se/products/caraudio_two … mId=28062, tycker den borde vara helt ok.

Sharky skrev:
Ja du, precis så kan det vara. Och då är det omöjligt att sitta på distans och gissa. Man måste in och rota i joxet för att fatta vad som är snett.

/Göran

Ja, det är klart inte lätt. Skall försöka förklara hur jag har kopplat det.

Alla högtalarkablarna är jag nästan 100% säker på att dom är rätt kopplade. Alla färger stämmer och har kontrollerat dem i instruktionsboken till cdn att det är rätt så problemet ligger nog inte där.

Dosan som kablarna kopplas till är ju delad i 2 delar, en med högtalarna och en med 3 st andra kablar. Det är en svart, en röd och en blå. Dessa är kopplade till samma färg i bilen så det borde inte vara fel där.

Alla ovan nämnda kablar kopplade vi först och då startade inte cd-enheten överhuvudtaget. Vi köpte som tidigare nämnt en adapter från amerikanskt till europeiskt och fick då med en liten "kontakt" med 2 kablar. Kontakten passade i bilen där den gamla stereon var kopplad. De 2 kablarna från kontakten är en gul och en orange, den orangea är märkt "illumination" och den gula är märkt "12 volt batt/memory".
När vi kopplade den gula till cdn´s gula så startade cdn, såklart smile men högtalarna var helt döda.

Ifrån bilen finns det en rosa kabel med en skum kontakt som har suttit i den gamla stereon men passar inte någonstans i den nya cdn. På den skumma kontakten stod det "Pack Con" Men vi klippte bort den skumma kontakten och satte dit en annan så vi kunda koppla ihop den med en gul kabel från cdn (den gula delas till 2 st gula från cdn och är märkt battery+) och då fick vi ljud i högtalarna. Det är här vi fastnat nu och har ovan nämnda problem sad

Hoppas det går att förstå min förklaring någorlunda.

MVH David

Sharky
21 april 2006 · 10 287 Inlägg

OK David,

Gör så här:

1: Ohm-mät alla högtalarkablar mot chassie och kolla att ingen högtalarkabel har kortis mot jord i bilen.

2: Mät alla sladdar i bilen som du försöker koppla mot. Skriv ner noga typ:

Rosa: Nyckel ur: 0V, Nyckel i:0V, Radioläge:12V, Tändläge: 12V, Startläge: 0V.

Kom tillbaka när du har gjort detta och meddela resultatet.

(Mitt ordspråk är: "Assumptions is the mother of all fuck-ups")

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang