b18. turbo. förgasare?

amazonsimme
18 december 2007 · 303 Inlägg

hallå.

jag har en volvo b18 motor i min Amazon som jag tänkt bygga turbo på.

Jag har orginal förgasare. (SU? Stromberg?) vet inte riktigt vilken!? XD

fungerar den bra till ungefär 200hk?

har funderat lite på om man sätter förgasaren innan turbon, så den suger igenom förgasaren, Kan man använda dumpventil då? 

vilket är bäst: att ha så turbon trycker / eller suger igenom förgasaren?

är tillexempel Weber bättre att använda vid mina effektkrav?

eller är det lätt att bygga/ köpa nsrutningssystem till en volvo B18 motor? smile

tackar för alla svar och idéer

///simme

zajja
18 december 2007 · 645 Inlägg

Kör på tryckturbo, ska du köra sugturbo måste du ha en carbontätad turbo vilket inte är lätt å hitta....
Trycktäta en stromberg förgasare och ladda genom den räcker nog en bra bit på en b18, tror inte det är den som kommer sätta stopp i första hand.
Annars går du ju att köpa weber 40/45 eller kanske t.om dubbla wink
Insprutningssystem på en b18 känns nästan lite overkill men det är klart det går...
annat insug (bygga eget tror jag, vet inte om det finns insug för insprutning till b18), spridare, fuel rail, btr, förmodligen bättre soppa pump, eftermarknadsinsprut (megasquirt, haltech, vems etc.) sedan x antal givare beroende vilken system som väljs. så det är en del att göra å installera insprut men det går och är ju bra å lära sig på i och för sig om man vill gå på lite väre grejjer sen.

//Marcus Saari
turboforssen Telge Drifting Team
18 december 2007 · 5 398 Inlägg

köp ett förgasarturbo kit till 240 å modda  ska finnas ett på blocket om det inte är sålt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
nurton
18 december 2007 · 62 Inlägg

har hört att zenit ska vara bra å bygga turbo på... altså den tidigaste förgasaren (fallförgasare...) efftersom de är bara spjäll...

Senast redigerat av nurton (18 december 2007)

Amazon_123GT Driifter;)
18 december 2007 · 1 630 Inlägg

gå in på www.savarturbo.se så får du reda på allt du behöver

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Audikrille
18 december 2007 · 324 Inlägg

Jag kör med Pierburg 175 CDUS med tätad chok och lite filad nål. Jag tror att den förgasaren kommer från en 240 el. 740.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Turbonissen_L-G Turbonisse
18 december 2007 · 128 Inlägg

Pierburg 175 CDUS kommer från en 740 gl med b230 K. hade sån förgasare i min förra smile

Volvo bästa bilen!!!
speedshop
18 december 2007 · 246 Inlägg

Jag skulle satsa på turbo med sprut
Även K-jetronic ger mer effekt än förgasare både Saab o Volvo Använde det
Det är billigt o införskaffa..Funkar kanon enligt egen erfarenhet..
Obs Det är bara vad jag tycker så ta inte illa upp..

Volvo_GL
25 augusti 2008 · 223 Inlägg

Men gör så att du köper dig en 240 turbo du kan i alla fall ladda en 1.5bar om så önskas med rätt westgate! Om du nu vill köra me förgasare så sitter det en bra på b21 motorerna! "strömberg 175"
tryck stärk den å slipa lite på nållen ! sedan fixar så den får tillräkligt me soppa sen får du komma på själv hur du kompsänkar om du vill ladda bra! kolla störtstängerna så de är i bra form med!

lycka te

summitracing.com
Topper Gillar stora förgasare
25 augusti 2008 · 342 Inlägg

Vill du ha 200 hk
Så borrar du den till b21 skaffar en topp med 46-38.5 ventiler, Skaffar dig en riktig kamaxel samt extrakt. Sedan dubbla 45:or.

Nr1 du har skönast motorsoong av dina vänner + en sugis som drar klockrent hela vägen.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
ripklo
26 augusti 2008 · 43 Inlägg

köp en annan bil smile

Hellre pissa i en stupränna, än stupa i en pissränna
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang