Effekt på 850 2,5 SE?

-gummiKiller-
28 augusti 2008 · 10 Inlägg

hejsan, Har tänkt mig en 850 2,5 SE som förstabil men jag undrar om den har samma effekt som GLT:n alltså 170 hk? Eller är det 144 hk? kan man isf chippa upp den aningens (ca:30) för att få bättre kraft och bottendrag?

Senast redigerat av -gummiKiller- (28 augusti 2008)

azid Det som inte dödar gör ont
28 augusti 2008 · 2 668 Inlägg

nej den har 140 eller 144 hk

2slow
Syst3m
28 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

2.5 20 Valve är samme motor som GLT, 170. Men 2.5 SE är 144. 140 kom i 2,4 S/V70 -00.

Busted Kan man backa ner för en uppförsbacke?
28 augusti 2008 · 136 Inlägg

Är jag osäker går jag alltid in på vägverkets hemsida (www.vv.se) där kan du hitta den mesta information om en bil, bara du har reg-nummret. Så gå ut på blocket o kolla efter ett nummer sen knappa in det på VV .. där får du upp effekt, antal passagerare, maxvikt, antal ägare OSV....

BMW 740d "Individual" (2010)
NeonX
28 augusti 2008 ·

du bör köpa t5:a istället. Om inte så bör du vara medveten om följande, bilen dricker SANNSLÖST mycket, jag vågar påstå att du kan köra vissa V8or billigare än volvos äldre 5cylindriga.

att du pratar om chipp o.s.v gör att jag antar att du är ute efter mer effekt, och visst t5an dricker lite mer, men det är fan marginellt, och för den lilla höjningen i förbrukning/inköpspris får du jävligt mycket roligare....visdomsord från en GLT ägare, som vet vad det innebär att köra på 1.2liter milen blandat och inte ha speciellt kul för pengarna!

Frippe1
28 augusti 2008 · 116 Inlägg

NeonX skrev:
du bör köpa t5:a istället. Om inte så bör du vara medveten om följande, bilen dricker SANNSLÖST mycket, jag vågar påstå att du kan köra vissa V8or billigare än volvos äldre 5cylindriga.

att du pratar om chipp o.s.v gör att jag antar att du är ute efter mer effekt, och visst t5an dricker lite mer, men det är fan marginellt, och för den lilla höjningen i förbrukning/inköpspris får du jävligt mycket roligare....visdomsord från en GLT ägare, som vet vad det innebär att köra på 1.2liter milen blandat och inte ha speciellt kul för pengarna!

ja där har vi en som vet va han snackar om ...igen!!! suck

Frippe
Volvo 855R (1997)
NeonX
28 augusti 2008 ·

Frippe1 skrev:

NeonX skrev:
du bör köpa t5:a istället. Om inte så bör du vara medveten om följande, bilen dricker SANNSLÖST mycket, jag vågar påstå att du kan köra vissa V8or billigare än volvos äldre 5cylindriga.

att du pratar om chipp o.s.v gör att jag antar att du är ute efter mer effekt, och visst t5an dricker lite mer, men det är fan marginellt, och för den lilla höjningen i förbrukning/inköpspris får du jävligt mycket roligare....visdomsord från en GLT ägare, som vet vad det innebär att köra på 1.2liter milen blandat och inte ha speciellt kul för pengarna!

ja där har vi en som vet va han snackar om ...igen!!! suck

vill du vara vänlig att motivera?

teamvolvoracing Trucker
28 augusti 2008 · 1 220 Inlägg

1,2L milen va ha du gjort åt din då NeonX? jag har en 140hk 850 och den drar 0,85-0,9 blandad körning och 0,8 vid lansvägskörning

Vissa är bara bättre än andra!
Mange_GVe
28 augusti 2008 · 338 Inlägg

Min 850 GLT-95 med 97as motor drar ca 0,85l landsväg och ca 1l i stan lugn körning tjejen kör den ännu snålare.
vid hårdare körning drar den rejält med soppa med det gör de flesta bilar.

Volvo XC90 D5 Inscription "Rugged Luxery" (2016)
NeonX
28 augusti 2008 ·

i så fall kan jag bara säga grattis, anstränger jag mig kan jag säkert få ner den till litern/ 0.9. Men det är inte "normal" körning enligt mig...

Jag har hitentills inte träffat en enda ägare som är nöjd med bränsleförbrukningen på 850. Många jag pratat med om min/andras 850:is säger att det är sannslöst törstiga, och jag håller med. Realistiskt sett kör jag på 1.2l ungefär på en hel tank. Jag och en polare gemförde ( hans bil : MB CLK med 430 V8 automat ) han kan köra den på 0.9 om han anstränger sig, och lika så jag. därav mitt påstående ang V8:or.

GBG-Trollhättan har jag kört på 0,69 med morsans V70 2.4i ( d.v.s 170 hk nya 5cylindriga motorn ). Min drog litern. samma förare, samma väg, samma kör sätt...

Jag säger bara att 850 inte är nån ekonomisk bil bränsle mässigt, och att man lika gärna kan köpa t5a eftersom det skilljer såpass lite i inköpspris/bränsleförbrukning ( förutsatt att man inte litar blint på volvos egna siffror, eller praktiserar eco-drive på högsta nivå dagligen, men då är det å andra sidan rent skrattretande att man valt en 850 från början )

Mangisen
28 augusti 2008 · 1 034 Inlägg

farsan köpte en s70 Glt för 2 månader sedan och 0.9 blandad ligger han på.. han kör som folk i övrigt gör...

NeonX
28 augusti 2008 ·

årsmodell?

om jag inte minns helt åt helvette så byttes de nämligen motor under S70is korta tid....kommer inte riktigt ihåg när men återkommer när jag pluggat på lite...



*

bilar mellan vecka 20 1999 och vecka 19 2000
2.4 motorn vidareutvecklas och får bla variabla ventiltider med högre effekt och lägre bränsleförburkning som följd.

Senast redigerat av NeonX (28 augusti 2008)

Frosted
28 augusti 2008 · 1 878 Inlägg

144Hk ligger 2.5SE motorn på.

Bensin förbrukningen varierar lite
i stadskörning ligger jag på 0.8 till 1.2 (beronde på hur man gasar o kör)
medans landvägskörning ligger jag på 0,75 under 35mil enkel resa i 100km/h

visst det går att chippa, men Volvo utför inte det längre på 850, dock gjorde de det i början och bytte ut programvaran i 144Hk till GLT's 170Hk. dock inte nåt man märker så mycket. men lägg på en turbo på bilen så är det stor skillnad.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
M103
28 augusti 2008 · 1 570 Inlägg

Det beror väl på vad man ska göra med bilen? Som vanlig bruksbil är de pålitliga och bra men inte speciellt snåla. Suverän vinterbil i mitt tycke, bra värme och tar sig fram obehindrat i snö och slask. Dessutom står de emot rost bra.

Turbobilar KAN varit hårt körda. Så man kan ju hitta väldigt fräscha välskötta SE och GLT för slantarna som kanske håller längre, vad vet jag. Minuspoängen tycker jag är kvalitetskänslan i inredningen. Den är inget bra.

De siffror jag sett på chip handlar om 10-15hk och det kostar mellan 2500-4000:-. Jag blev inte sugen.

Frippe1
28 augusti 2008 · 116 Inlägg

NeonX skrev:

Frippe1 skrev:

NeonX skrev:
du bör köpa t5:a istället. Om inte så bör du vara medveten om följande, bilen dricker SANNSLÖST mycket, jag vågar påstå att du kan köra vissa V8or billigare än volvos äldre 5cylindriga.

att du pratar om chipp o.s.v gör att jag antar att du är ute efter mer effekt, och visst t5an dricker lite mer, men det är fan marginellt, och för den lilla höjningen i förbrukning/inköpspris får du jävligt mycket roligare....visdomsord från en GLT ägare, som vet vad det innebär att köra på 1.2liter milen blandat och inte ha speciellt kul för pengarna!

ja där har vi en som vet va han snackar om ...igen!!! suck

vill du vara vänlig att motivera?

haha aa så gärna!!! den motorn drar inte så mkt. fullt frisk antar jag som många andra.
sen kan ju inte ja stå här o säga att den inte drar så mkt som du påstår vid normalkörning,  du kanske kollar förbrukningen när du kör fullgas hårt lastad osv. men då skrattar ja bara=)

Senast redigerat av Frippe1 (28 augusti 2008)

Frippe
Volvo 855R (1997)
NeonX
28 augusti 2008 ·

Frippe1 skrev:

NeonX skrev:

Frippe1 skrev:

ja där har vi en som vet va han snackar om ...igen!!! suck

vill du vara vänlig att motivera?

haha aa så gärna!!! den motorn drar inte så mkt. fullt frisk antar jag som många andra.
sen kan ju inte ja stå här o säga att den inte drar så mkt som du påstår vid normalkörning,  du kanske kollar förbrukningen när du kör fullgas hårt lastad osv. men då skrattar ja bara=)

självklart diffar det beroende på skick på motorn, jag skulle påstå att min har gått hårt, länge. Den har gått 32000mil och är föredetta polisbil, om de bytt motor eller ej vet jag inte dock.
Det innebär att den kanske är sliten å drar mer för det. Dock är de rätt skit samma eftersom många andra jag snackat med har bilar som drar ungefär det samma. jag blir förvånad över att folk här kör på 0.85 o.s.v

Jag kör förmodligen precis som de flesta här på garaget i min ålder, vill ni hålla på å ecodrive puttra så visst, vill trådskaparen göra de så visst. Men eftersom det snackades om chippning o.s.v ansåg jag att det mest relevanta var en annan körstil än snålast möjligt, och förutsatt att du inte har rå bråttom, men endå inte kör snålt så lovar jag dig att du LÄTT kör på 0.9-1.2liter milen med en 850 sugmotor.

Orkar ni köra på 0.85 är jag imponerad, men jag skulle säga att en realitisk bränsleförbrukning ligger runt 1.1 nånting på en vanlig, frisk 850 under vanlig körning i blandade farter/miljöer o.s.v o.s.v
Tvivlar starkt på att förbrukningen skulle ligga på 0.85-0.9 om du skulle köra ett helår utan att nolla färddatorn.

Åter till vad tråden handlar om, jag har sagt mitt, köp en T5a istället, tror de flesta ångrar sig annars. framförallt om du tycker att 140/170hk låter lite redan innan du köpt.

som nån skrev att "lägga i en turbo" funkar inte, det finns 1000 och åter 1000 trådar om det, jag har själv vart inne på iden men lagt ner totalt. Allt går, men besiktning o.s.v blir ett helvette... tror dessutom inte din försäkring skulle gälla om du bytt till turbo.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang