hur pålitliga är en G mätare acc mätare när det gäller effekt?

karillo
31 augusti 2008 · 8 Inlägg

hmm undrar om Gmätare som man kan köpa på typ dalhems mm är pålitliga när det gället effekt å 402 m tider!!funderar på att köpa en sådan men man vill ju veta om de funkar bra!!nån som har erfarenhet på sådana?

Marlboroman
31 augusti 2008 · 8 234 Inlägg

Man får en skaplig uppfattning om effekten. Va det gäller 402 så beror det mycket på om vägen lutar och såna saker, men samma här, man får en skaplig uppfattning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
31 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

Den mäter enbart G-kraft och tid. Det är en enkel ekvation att lista ut hastighet utifrån det. Adderar man vikten så kan den räkna ut hur mycket kraft som behövs för att flytta tex 1500kg till 200km/h på 14sek.  Gtech räknar och presenterar siffror på skärmen.  Nu är det dock inte hela motoreffekten som skottar bilen frammåt utan - drivlina - däck - spinn mm.  dvs du får inte ut motoreffekt.  (vill man veta exakt motoreffekt måste man bromsa bilen med riktig "bromsbänk"

Tider stämmer riktigt bra om man inte spinner bort sig, eller att det skakar mycket. iom den mäter G-kaft så spelar lite lutning åt ena eller andra hållet ingen roll.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/g-tech_tidkort.jpg

Senast redigerat av torpis (31 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TRYIT Teddan
31 augusti 2008 · 2 495 Inlägg

torpis... fan den var ju riktigt exakt.
men 14,23 på 402m det skrämmer inte morsan ens wink

men det är ju en okej sluthastighet.

vad är ditt/bilens bästa tid ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
kohler
31 augusti 2008 · 671 Inlägg

kostar en sån där då?

och kan nån bemöda sig med att skriva ekvationen så att man kan hobby-räkna smile

Second is the first loser
BiggerDigger
31 augusti 2008 · 288 Inlägg

kohler skrev:
kostar en sån där då?

och kan nån bemöda sig med att skriva ekvationen så att man kan hobby-räkna smile

hahaha, du, så lätt att det är inte bara till att räkna. Fanns ett gammalt uppslag i bilsport på tidigt -80tal om räkna ut effekten, den gav i allafall +-2% i felmarginal.  Finns att hitta på nätet faktist nånstan. Men räkna med en hel del jobb. Din söndag är nu räddad.

Här är den i allafall


http://i119.photobucket.com/albums/o144/BiggerDigger/Effekt_1.jpg

http://i119.photobucket.com/albums/o144/BiggerDigger/Effekt_2.jpg

http://i119.photobucket.com/albums/o144/BiggerDigger/Effekt_3.jpg

Senast redigerat av BiggerDigger (31 augusti 2008)

Habobo
31 augusti 2008 · 198 Inlägg

Största nyttan med G-techen är inte att få en exakt tid eller effektmätning, även om den visar rätt på 0.01-0.001 om den är rätt kalibrerad. Jag tycker att mest nytta av den har man för att kolla om de modifieringar man har gjort gör någon skillnad. Man slipper även vänta på att det ska komma ett evenemang där man kan testa bilen.
Måste bara lägga till att det är enormt rolig leksak som är beroendeframkallande och värd varenda krona.

1332 - Överjävlig
torpis Forummoderator
1 september 2008 · 10 572 Inlägg

Habobo skrev:
Största nyttan med G-techen är inte att få en exakt tid eller effektmätning, även om den visar rätt på 0.01-0.001 om den är rätt kalibrerad. Jag tycker att mest nytta av den har man för att kolla om de modifieringar man har gjort gör någon skillnad. Man slipper även vänta på att det ska komma ett evenemang där man kan testa bilen.
Måste bara lägga till att det är enormt rolig leksak som är beroendeframkallande och värd varenda krona.

Helt i min linje.

samam sak med laddtrycksmätare som ine visar rätt.... spela roll liksom bara den alltid visar samma smile

G-tech är guld när man mappar, man kan ladda över grafer och jämföra på datorn hur accelerationen ser ut med varvtalet och göra förvånandsvärt bra analyser.  Plockar man fram en graf med hastighet vs tid och tar derivatan och låter limes gå mot noll så får man accelerationen i just den punkten.

inte lika smidigt eller exakt som en rototest, men det går att göra bra slutsatser från ett "svep" på lämplig växel smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
1 september 2008 · 10 572 Inlägg

r-ted skrev:
torpis... fan den var ju riktigt exakt.
men 14,23 på 402m det skrämmer inte morsan ens wink

men det är ju en okej sluthastighet.

vad är ditt/bilens bästa tid ?

Svårt att komma iväg  60' på 2.8 bådar inte för jättebra tider wink    åker 13.50 regelbundet om det inte är klistrat. (trackbite är såphalt för gatdäck)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kohler
1 september 2008 · 671 Inlägg

BiggerDigger skrev:

kohler skrev:
kostar en sån där då?

och kan nån bemöda sig med att skriva ekvationen så att man kan hobby-räkna smile

hahaha, du, så lätt att det är inte bara till att räkna. Fanns ett gammalt uppslag i bilsport på tidigt -80tal om räkna ut effekten, den gav i allafall +-2% i felmarginal.  Finns att hitta på nätet faktist nånstan. Men räkna med en hel del jobb. Din söndag är nu räddad.

hehehe, aj fan. Trodde det var nått lätt typ tiden * G-kraft * vikt ...eller nått big_smile

Senast redigerat av kohler (1 september 2008)

Second is the first loser
Crillee
1 september 2008 · 133 Inlägg

Om man får ut 499 hk på Gtechen, är det på hjulen eller i motor ?

BMW 325i "BrilliantRot" (1992)
940R
1 september 2008 · 1 567 Inlägg

Crillee skrev:
Om man får ut 499 hk på Gtechen, är det på hjulen eller i motor ?

Beror på vilket forum du sedan skriver det i wink

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
torpis Forummoderator
1 september 2008 · 10 572 Inlägg

Crillee skrev:
Om man får ut 499 hk på Gtechen, är det på hjulen eller i motor ?

Min G-tech säger åt mig den kraft som skickar bilen frammåt.   alla tider/hastigheter stämmer men absolut inte effektangivalsen jämfört med brosmad effekt från rototestet

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
1 september 2008 · 10 572 Inlägg

kohler skrev:

BiggerDigger skrev:

kohler skrev:
kostar en sån där då?

och kan nån bemöda sig med att skriva ekvationen så att man kan hobby-räkna smile

hahaha, du, så lätt att det är inte bara till att räkna. Fanns ett gammalt uppslag i bilsport på tidigt -80tal om räkna ut effekten, den gav i allafall +-2% i felmarginal.  Finns att hitta på nätet faktist nånstan. Men räkna med en hel del jobb. Din söndag är nu räddad.

hehehe, aj fan. Trodde det var nått lätt typ tiden * G-kraft * vikt ...eller nått big_smile

jo men det är det smile  dock måste du räkna drivlineförluster, däckens förlust, luftmotstånd, bilens "nigning" mm...   blir mycket även om varje uträkning i sig är simpel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
karillo
3 september 2008 · 8 Inlägg

:)man får tacka för alla bra inlägg om G mätaren!!ska kör bilen  på rototest snart skulle bara va kul att jämföra effekt siffrorna på de båda...men vilket märke ska man hålla sig till då?

Habobo
4 september 2008 · 198 Inlägg

Jag är helnöjd med min G-tech Pro SS. Om jag inte minns helt fel köpte jag den på creatix.se

1332 - Överjävlig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang