Fälgarna går för långt ut!

Tranceptor
10 maj 2006 · 12 Inlägg

Jag köpte min första bil för inte så länge sen, ett par veckor eller så, och fick med en uppsättning rätt fina magnesiumfälgar till den. Problemet är att fälgarna går någon centimeter för långt ut på bredden, vilket gör att däcken tar i skärmkanterna i gupp och så.

Finns det något bra sätt att bredda ut skärmarna utan några större ingrepp? Skulle ju kunna banka ut dom en bit, men det skulle ju bli rätt fula bucklor ;p

Bilen är en celica från 88, om det nu skulle spela någon större roll smile

Tacksam för svar hur som helst.

TurboTom
10 maj 2006 · 31 Inlägg

Tyvärr har jag inget bra svar på frågan men undrar vad det är för regler som gäller med fälgar/däck för att bilen ska va godkänd på bilprovningen?

Antar att man ska kunna nvrida hjulen fullt utan att det tar i i innerskärmar osv, och att de inte ska sticka utanför karossen, finns det mer exakta regler??

Tranceptor
10 maj 2006 · 12 Inlägg

Dom tar inte i vid fullt rattvrid, och på besiktningen sades ingenting om det. Jag är inte direkt någon expert på området, eller på bilar öht egentligen så jag har ingen aning om vad som annars sägs om saken. Det börjar dock bli tröttsamt att lyssna på "Squeek" varje gång jag kör över ett farthinder eller ett gupp ;p

xisten sixten
10 maj 2006 · 252 Inlägg

max 1 cm utanför skärmkanten får däcken sticka ut... De finns nån typ av, hmm... valsar eller hur man ska säga, där man "rullar" ut skärmkanten samtidigt som man anväder farmluftspistol...

Maizer
10 maj 2006 ·

Det är fel offset/ET på fälgarna för din bil. Du får nog valsa skärmarna om det ska gå.

MickeTuncer Fotograf
10 maj 2006 · 966 Inlägg

Däcken får absolut inte sticka utanför skärmarna.. antingen ska dom vara jämn med skärmkanten eller innan för..

Kolla så att det är rätt ET på fälgarna som dom säger..

Jag hade samma problem kan man säga..
När jag satte på mina 19tummare stack däcken ut 2cm eller någe..
Men sen såg jag att det hade bildats rost på själva "naven" där man sätter fast fälgen?
vet inte hur jag ska förklara, där bromen sitter, själva naven där fälgen ska sitta..
Jag fick slipa lite med sand papper och då satt fälgarna perfekt som dom ska sitta..
Testa med det..

Annars kan du kolla så att det inte sitter nå Spacer´s..

Hoppas du fatta nånting av det jag skrev..tongue

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se
BMW 520d "F11" (2011)
shogun
11 maj 2006 · 2 117 Inlägg

Tranceptor skrev:
Jag köpte min första bil för inte så länge sen, ett par veckor eller så, och fick med en uppsättning rätt fina magnesiumfälgar till den. Problemet är att fälgarna går någon centimeter för långt ut på bredden, vilket gör att däcken tar i skärmkanterna i gupp och så.

Finns det något bra sätt att bredda ut skärmarna utan några större ingrepp? Skulle ju kunna banka ut dom en bit, men det skulle ju bli rätt fula bucklor ;p

Bilen är en celica från 88, om det nu skulle spela någon större roll smile

Tacksam för svar hur som helst.

Finns en del företag som har en sk valsningsapparat. Verktyget har en platta som skruvas fast i bilens hjulnav, sedan har den en arm som har ett typ skateboardhjul monterat i ändan.
Inne vid navet finns en spännskruv till armen för att tvinga hjulet utåt.
Sedan rullas hjulet mot skärmkanten innifrån samtidigt som den värms med värmepistol för att inte lacken skall spricka

I Göteborg har http://www.mhstyling.se/ en sådan utrustning.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Ekis!
11 maj 2006 · 1 210 Inlägg

TurboTom skrev:
Tyvärr har jag inget bra svar på frågan men undrar vad det är för regler som gäller med fälgar/däck för att bilen ska va godkänd på bilprovningen?

Antar att man ska kunna nvrida hjulen fullt utan att det tar i i innerskärmar osv, och att de inte ska sticka utanför karossen, finns det mer exakta regler??

ET får ej överstigas med 10% mot orginal har jag för mig... smile

Stefan Varberg Supraman
11 maj 2006 · 2 300 Inlägg

det man skulle satsa på är att valsa ut dina skärmar.
nästa steg är att fräsa fälgarna men det är inte att rek då det är magnesium och det kan börja brinna vid fräsning i värsta fall.

Bara så att du vet så börjar det brinna nägon gång i hjulen så kommer inte brandkåren försöka släcka.
magnesium är extremt svårsläckt.
Ett antal porschar har gått hädan p,g,a brand i magnesiumhjul.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Big_J
12 maj 2006 · 99 Inlägg

Tycker de låter lite overkill å börja valsa skärmkanterna på en Celica från 88, äre inte enklast att du säljer fälgarna du fick me bilen, och köper en uppsättning som passar... Så skulle iaf ja ha gjort smile
Fast de e klart, man ska ju inte göra det för enkelt för sig, då blire ju ingen sport tongue

Lycka till!

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Tranceptor
12 maj 2006 · 12 Inlägg

Tack för alla svaren. Jag håller faktiskt med Big_J, det är ingen poäng att börja valsa skärmarna och ha sig, utan jag tänker sätta på mina fula originalfälgar, sälja magnesiumfälgarna och fixa några som passar ordentligt istället.

Någonting som jag är fundersam på är om det kan påverka bromsarna på något vis? Jag har ett knackande ljud i framvagnen som slutar när jag så lite som nuddar pedalen. Antar att jag får se om det fortfarande hänger kvar när däcken är bytta.

Osis
12 maj 2006 · 27 Inlägg

va har celican för bultmönster?? Jag kan vara sugen på dom  wink

Annars är ju alternativet att byta ut fjädrarna på bilen mot några stabila rör men jag tror inte bilprovningen gillar det  tongue

BMW 325ixk (1988)
Tranceptor
12 maj 2006 · 12 Inlägg

Njae, fjädrarna får nog vara som dom är, hehe.

Bultmönstret så vitt jag vet är 5/100.

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id2250140.html Så ser dom ut. smile

FugitivE BMW Power
12 maj 2006 · 2 362 Inlägg

fixa ashårda fjädrar med stötdämpare? smile

BMW, bogsering med wire :/
Dj_funky
14 maj 2006 · 121 Inlägg

Tjena, såg på bossebildoktorn för några år sedan när han gjorde något licknande ingräpp. SÅ du kan ju försöka hitta det om man nu vågar lita på han wink

Madhouse
15 maj 2006 · 1 079 Inlägg

eventuellt kan du skaffa däck med lägre profil för att få mer frigång, annars är det väl bara att skaffa andra fälgar med rätt offset, eller valsa skärmkanterna. När det gäller besiktning och däck så frågade jag på besiktningen sist jag var där, och sålänge mönstret/slitytan ligger innanför skärmkanten eller jäms med så är det lugnt. De flesta däck idag är ju "sluttande" inåt innan mönstret börjar.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
K_ MR.
18 maj 2006 · 3 Inlägg

ja förstärkta fjädrar är ju ett tips.

Chiefen__ Stekare
5 september 2008 · 168 Inlägg

har samma problem med min celica.. antar att de är mest i bak som de krånglar för dig? de som du kan göra är att sätta dit hårdare dämpare de är de enklaste. att valsa ut skärmarna tycker jag är för mkt jobb. Men alla alternativ går. Lycka till smile !!

Mvh//Johan

if the bass is too loud, your too week
BMW 325 ik "Black beauty" (1987)
Toyota Celica 16v Twincam "Röda Faran" (1987)
Marcus_89 Biltokig elektriker
5 september 2008 · 3 352 Inlägg

SM i trådlyft? Kolla datumet nästa gång tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang