Glasfiber... Hjälp!

Elute
5 september 2008 · 21 Inlägg

De e som så här att ja ska ge mig på å greja lite me glasfiber... ska göra bland annat en baslåda som ska plastas så basen "kommer upp" ur lådan om ni förstår vad ja menar:P
Nu undrar ja om de e något spec man inte ska göra för att de ska bli jätte fel?tongue
Å så undrar ja även lite hur de blir me ljudet i en baslåda om man plastar den...
Inte helt i plast då utan bara ovansidan lite. hur de blir me akustiken så att säga.
För ja tänkte på de att om man tar en vanlig 11mm spånskiva å gör baslåda i så låter de ju bara skit.
men om man tar en 24mm golvspånplatta som e stenhård blir de bra.
Någon som har svar på allt detta?tongue

"The only limit is your own imagination"
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
5 september 2008 · 2 353 Inlägg

Elute skrev:
De e som så här att ja ska ge mig på å greja lite me glasfiber... ska göra bland annat en baslåda som ska plastas så basen "kommer upp" ur lådan om ni förstår vad ja menar:P
Nu undrar ja om de e något spec man inte ska göra för att de ska bli jätte fel?tongue
Å så undrar ja även lite hur de blir me ljudet i en baslåda om man plastar den...
Inte helt i plast då utan bara ovansidan lite. hur de blir me akustiken så att säga.
För ja tänkte på de att om man tar en vanlig 11mm spånskiva å gör baslåda i så låter de ju bara skit.
men om man tar en 24mm golvspånplatta som e stenhård blir de bra.
Någon som har svar på allt detta?tongue

Skall försöka...

Glasfiberarmeda Polyesterplast (som det heter) är stark som bara tusan. Själva plasten i sig är spröd som knäckebröd. Så, det måste armeras med glasfibrer tex.

Hållfasthetsmässigt så duger det gott med 10mm tjocklek på sån armering, det vi pratar då är mellan 5-8 lager beroende på vilken kvalitet på armeringen du använder och hur pass du lyckas hålla det fritt från luftblåsor. Och där är nyckelordet: luftblåsor! Det är JÄTTEviktigt att det inte blir luftbubblor i det. Du kommer se vad jag menar när du börjar. Detta måste bort! När man lagar båtar använder man ofta en aluminiumroller och kan trycka ut blåsorna, men det vi håller på med är ofta lite klurig form på, så det är inte lika enkelt. Men, de skall inte vara där.

Akustiken är inget problem alls, det är bara att forma på. Man gör oftast så att man tillverkar en ring i trä tex som högtalaren skall dras fast i. Denna ring fixeras temporärt med trästavar tex, man kan använda smältlim att fixera det hela med. Sen spänner du tyg över det helaoch häftar fast tyget runt om. Sen lägger du första lagret med polyester, utan armering, dvs du dränker in tyget bara och du kommer då ha i runda slängar ett 1mm tjockt skal, som du sedan kan kan börja armera och plasta på. Lägg max 3 lager i taget, sen blir det svårt att få bort blåsorna, risken finns att du ej ser blåsor som ligger i underliggande lager.

Lycka till, och du; skall du stå inne så använd en kolfiltermask! Det är farliga saker att andas in!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Snoogiloo
5 september 2008 · 685 Inlägg

Har inte gjort detta innan men du kan ju bygga en låda som vanligt och sen ha glasfiber utanpå?

då blir de ju som en vanlig låda men ser ut som glasfiber smile

Elute
5 september 2008 · 21 Inlägg

De får bli plan B! ska först pröva mig fram me Jonash tips!

"The only limit is your own imagination"
AndreasXPS Amega!
5 september 2008 · 245 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Har inte gjort detta innan men du kan ju bygga en låda som vanligt och sen ha glasfiber utanpå?

då blir de ju som en vanlig låda men ser ut som glasfiber smile

Jag tror inte det är riktigt så han menar, utan det han menar är att han bygger en låda fast utan den främre baffeln. Och nu borde han ha ett stort rektangulärt hål som han i sedan fixerar fast en rund baffel (oftast mindre i diameter än vad diametern på det rektangulära hålet är.
Likaså att han flyttar ut baffeln en bit ifrån baslådan så att det blir en upphöjning som sedan kommer ge form åt hela bygget. Ovanpå detta spänner han sedan tyget (vanligtvis fleecetyg) och får därefter formen. wink

Sen gör du bara precis som Jonash beskrivit! Och var noga med att inte få luftbubblor, jag fick ta sönder hela min baslåda för att det blivit alldeles för mycket av att. Så undvik det!

Använd alluminiumroller.

/Andreas

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang