Stoppad i 160km/h på 90väg utan påföljder!? Höll mitt försvar?

turbojohan
5 september 2008 ·

Som sagt en mycket intressant tråd.
Låter mycket lustigt att de lade sig så nära bakom dig när du låg i laglig hastighet...Hade gärna velat höra diskussionen inne i polisbilen.
Men jag tycker du gjorde helt rätt i att påpeka att de faktiskt legat på tok för nära, jag menar är det någon som ska föregå med gott exempel mot lagboken så är det ju polisen.
Tycker de själva nästan är vållande till brottet om de låg och hetsade dig hela tiden.

Germax
6 september 2008 · 12 086 Inlägg

Det har aldig hänt mig på landvägen men i stan, ärlig talat.. jag har haft så mkt med snuten så jag vet hur dom är. I din situation hade jag blivit så jävla förbannad så jag vetifan vad jag hade sagt till dom.

En gång vände dom på genomfarten som om jag hade kommit i 150 blås lr nått, jag åkte helt lagliga ~50 alltså helt oprovoserat, det gjorde mig så sne så jag stämpla fullt, drog ut 2an kanske.. dryga 100. Snuten jobbar på att komma ifatt.. lägger mig i stadiga 60, blir stilla i rödljus. Vid grönt väntar kvällens däcktjut då jag far iväg som ett jävla spjut med snuten efter big_smile Men bara 1an ut.. kanske 65kmh.

Blir stannad 200 m senare, kommer fram en relativt lugn snut o frågar hur jag kör, jag kontra snabbt med att fråga vad det är som är så intressant med mig så dom måste göra en tväromvändning mitt på genomfarten. Utan svordommar men med en förbannad antydan. Som svar får jag att de sagt att de skulle stanna första bilen dom såg, för att därefter bli helt förstörd. Han visste knappt vad han ska säga mer, han kom inte änns ihåg att be om körkort, säger typ kör lugnt och går tillbax till sin bil och partner.

Det jag vill säga är, snutar som beter sig som idioter ska man konfrontera direkt!
För mig har de funkat många gånger, att stanna mig 2-3 ggr i månaden i en stad med 40 tusen invånare för att be om körkort och blåsa är trakasserier, som dom ska ge fan i och det låter jag dom höra!

Senast redigerat av JapMax (6 september 2008)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 september 2008 · 3 404 Inlägg

JapMax skrev:
Det har aldig hänt mig på landvägen men i stan, ärlig talat.. jag har haft så mkt med snuten så jag vet hur dom är. I din situation hade jag blivit så jävla förbannad så jag vetifan vad jag hade sagt till dom.

En gång vände dom på genomfarten som om jag hade kommit i 150 blås lr nått, jag åkte helt lagliga ~50 alltså helt oprovoserat, det gjorde mig så sne så jag stämpla fullt, drog ut 2an kanske.. dryga 100. Snuten jobbar på att komma ifatt.. lägger mig i stadiga 60, blir stilla i rödljus. Vid grönt väntar kvällens däcktjut då jag far iväg som ett jävla spjut med snuten efter big_smile Men bara 1an ut.. kanske 65kmh.

Blir stannad 200 m senare, kommer fram en relativt lugn snut o frågar hur jag kör, jag kontra snabbt med att fråga vad det är som är så intressant med mig så dom måste göra en tväromvändning mitt på genomfarten. Utan svordommar men med en förbannad antydan. Som svar får jag att de sagt att de skulle stanna första bilen dom såg, för att därefter bli helt förstörd. Han visste knappt vad han ska säga mer, han kom inte änns ihåg att be om körkort, säger typ kör lugnt och går tillbax till sin bil och partner.

Det jag vill säga är, snutar som beter sig som idioter ska man konfrontera direkt!
För mig har de funkat många gånger, att stanna mig 2-3 ggr i månaden i en stad med 40 tusen invånare för att be om körkort och blåsa är trakasserier, som dom ska ge fan i och det låter jag dom höra!

Helt rätt, det finns på tok för många pantade snutar! Man blir ju bara mer och mer förbannad för varje tråd som har någonting med dårar till poliser att göra, synd bara att de bra på sät och vis dras ned i samma veva...

I trafiken ska man visa hänsyn, om inte ens polisen respekterar detta vem ska då annars göra det och till vilken nytta? Det är nästan så att du borde anmält dem för både tjänsterfel samt grov vårdslöshet i trafik för sitt totalt respektlösa beteende!

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Merclone Leg. Spådam
6 september 2008 · 816 Inlägg

engolf skrev:
En person i Tyskland dömdes till fängelse för att han låg för nära till en bil, och kvinnan i den bilen fick panik, skulle byta till högerfilen, men förlorade kontrollen och körde av vägen. Jag tror att hon och hennes dotter dog...sad
Flera andra bilister var vittnen till händelsen.
Polisen får inte provocera fram en händelse som kan strida med trafikreglerna, därför gjorde du helt rätt att öka farten och skapa större avstånd. (Jag tror faktiskt det står i boken att man ska göra det när en bil ligger för nära).

Tvärtom, ligger en bil för nära ska man sakta ned för att skapa avstånd till fordon framför för att ha tid att göra en lugn inbromsning utan att riskera att få fordon bakom en i trunken.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
MissMotor_
6 september 2008 · 274 Inlägg

Rille_Pille skrev:
Jag hatar också när folk lägger sig alldeles för nära och speciellt på natten är det ju livsfarligt! Jag brukar börja köra ännu saktare när folk gör det, och gärna på ett ställe där det inte går at köra om:P haha:D

Hahahaha!! lol
Så skön!!!
De måste jag testa! big_smile


ewrs skrev:
Nu kommer säkert folk att gnälla på mig.

Men, 160km/h mitt i natten på en 90-sträcka? Är du inte rädd för att lilla Lisa som tappat bort sig i natten ska sitta på vägkanten och vänta på räddning?

Visst, bilen var nära bakom, men att gasa upp till 160 är ändå inget man kan lägga bakom försvaret att dom låg för nära.

Godnatt smile

Med risk för att bli påhoppad måste jag säga att jag håller med dig till 100%

Senast redigerat av MissMotor_ (6 september 2008)

unsuspected
6 september 2008 · 203 Inlägg

170 på 90väg fick inga böter, ingen varning eller indraget körkort(hade fortfarande prövotid också)
kändes skönt

turbojohan
6 september 2008 ·

Mintoflux skrev:
hehe blev stoppad 8 ggr på 2 veckor.. en gång mötte jag snuten då svängde dom rätt ut i vägen och blinkade som tokar för att jag skulle stanna (jag körde helt lagligt).. till slut frågade jag va fan det var eftersom dom stoppade mig hela tiden.. då sa dom att jag hade en ganska utstickande bil.. va fan har det med saken att göra?? .. men efter jag frågade det har dom inte stoppat mig mer än 2 ggr big_smile

Jag anser att det inte ska spela någon roll om bilen sticker ut lite extra eller ej, huvudsaken är att man kör som folk, alltså lagligt och med huvet.

zijaa Bilmekaniker
6 september 2008 · 1 354 Inlägg

haha dom insåg att diom hade fel och lät dej va..smart

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
discokapten Kapten på disco!
6 september 2008 · 1 729 Inlägg

Big_JN skrev:

discokapten skrev:
enda anledningen till att du slapp undan (om det inte är sveriges dummaste snutar) är att deras mätutrustning inte fungerade, jag kan garantera att dom tar kortet med glädje om dom lyckas göra så att du kör 160kmh på en 90 väg. Dom skiter i om dom provocerade dig, du har fortfarande skyldighet att hålla hastigheten oavsett om dom kör 0.1 cm ifrån röven på dig.

Detta kallas brotts provokation vilket inte polisen får göra!

Och? Spelar ingen roll vad dom gör, det är fortfarande olagligt att köra 160kmh, att ligga för nära är inget som kommer att kallas brottprovokation, ligger det någon för nära, var den större männsikan, kör in till sidan stanna om det behövs och släpp förbi.

Ta det absolut inte som en moralpredikan, jag kör massor med förfort, men jag gör det inte framför en polisbil wink

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang